Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 17:43
  #1
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
jag är nybörjare så jag får förklara så gott jag kan.

jag är sugen på att lära mig det här med sampling och har nyligen lärt mig att "warpa" längre ljudfiler i audio-track. nu när jag har warpat färdigt en ljudfil och lägger in den i sampler och sedan försöker "tweaka" pitch-filtret eller helt enkelt bara tar en midi-not som inte är "root key" så speedas tempot genast upp. någon på ett annat forum sa att jag skulle slänga in den i simpler istället men där är det samma sak, bara root key som triggar globalt tempo+normal pitch.

min fråga blir således kortfattat: finns det något sätt som jag kan pitcha ett sample utan att tempot speedas upp?

EDIT: jag använder ableton live.
__________________
Senast redigerad av randomdudeReloaded 2015-04-09 kl. 17:50.
Citera
2015-04-13, 09:36
  #2
Medlem
Jag hade laddat audiofilen i en audiokanal istället för en sampler. Där har du olika algoritmer (warp modes) att välja mellan. Du kan transponera fritt på transpose-hjulet utan att längden av klippet påverkas

Edit: Complex brukar låta bäst för mig.
Citera
2015-04-13, 10:54
  #3
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
tack för svar!

visst det fungerar men samplern har en massa häftiga funktioner som t.ex filter, oscillator, LFO osv som jag skulle vilja använda mig av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback