Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 17:24
  #1
Medlem
Hej.

Jag är bosatt i Luleå och islossningen har knappt börjat men det är väl inte allt för långt bort.
Det känns ju korkat att stå och flugfiska när det inte finns flugor i luften än, men hur funkar det med nymfar?
Det är älvar och vattendrag i trakterna kring Piteå/Luleå som jag kommer fiska i.
Vad har ni för erfarenheter och hur länge behöver jag vänta ?
Citera
2015-04-09, 17:33
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Just nu havsöring och gädda.
Citera
2015-04-09, 17:43
  #3
Medlem
Harrfenas avatar
En nymph ska imitera slänor som föds.
Du kan fiska med olika steamers, imiterar bytesfisk och
så fiskar du på att få reflexhugg.
https://www.google.se/search?q=strea...w&ved=0CCYQsAQ

Där har du massor av exempel, bara att binda ihop ett gäng.
Lycka till.
Citera
2015-04-09, 17:43
  #4
Medlem
Okej, just gädda är jag glad att slippa få och havsöringen trodde jag var mest aktuellt i mitten av sommarn (juli), men där kanske jag bedrog mig ?
Citera
2015-04-09, 17:46
  #5
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88-
Okej, just gädda är jag glad att slippa få och havsöringen trodde jag var mest aktuellt i mitten av sommarn (juli), men där kanske jag bedrog mig ?

HÖ är aktuellt nu. På sommarn när det är varmt i vattnet håller dom sig längre ut.
Citera
2015-04-09, 21:25
  #6
Medlem
DyingAtheists avatar
Havsöringen brukar gå upp en bit i älvarna såhär på våren. I "min" älv vandrar även stor harr upp från havet för att leka tidigt på våren (på den är det dock fiskeförbud i nämnda älv), men det brukar inte hindra dom från att hugga när man egentligen är ute efter öring.

Nu är det kanske lite tidigt, men om någon vecka så...

Bästa tiden för havsöring här uppe brukar vara ett par veckor under våren samt augusti fram till mitten av september.
Citera
2015-04-10, 12:03
  #7
Medlem
Förträffligt! Då kan jag bege mig ut ganska snart.
Tack för alla svar och tipset på nymph(ar).
Citera
2015-04-24, 18:39
  #8
Medlem
Jepp nymphs eller streamers.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback