Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-14, 14:43
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Hastighet är ju en sak, men stabilitet inte alltid samma. Kan du nästan alltid streama i hög kvalitet? Längre Skypesessioner till Sverige utan att det bryts? Händer det någon eller några gånger i månaden att internet helt ligger nere under många timmar i sträck? Och så vidare... spelar ju för många mer roll än att man eventuellt kan tanka en film snabbt när systemet är på rätt humör.
Min erfarenhet är att det brukar vara där problemen ligger jämfört med Sverige.

Ett rum i delad lägenhet/inneboende alltså. Brukar ju vara en annan målgrupp och därigenom andra priser för komplett utrustade, hela lägenheter. En sådan i Envigado ligger ju enligt Medellinliving på minst 10 000 kronor i hyra per månad.

Jag bodde i envigado under en period 2013/14.
Jag fick hjälp av mina colombianska vänner att hitta min drömlägenhet. En lägenhet 15 m i tak och fönster längst hela väggarna och spiraltrappa med loft och utsikt över bergen och staden. betalade ca 1500 i månaden för den.
Man kan ju även bo 20 min med buss från stan uppe i bergen i ett hus med olika fruktträd och 5 rok för ca 3000 i månden.

Lättast är ju att åka dit och leta, det finns alltid billigare alternativ är att hyra genom turistsidor
Citera
2015-06-15, 00:46
  #38
Medlem
rolla1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giadi
Jag har bott i Uruguay. Nyss hemkommen därifrån faktiskt.
Där hyrde jag ett hus vid stranden nära gränsen till brasilien.
Jag betalade ca 2000 kr i månaden inklusive allt, stor trädgård och många rum och toalett. Relativt modernt och bekvämt om man jämför med Uruguayarnas hus.
Uruguay är väldigt lugnt och det händer inte mycket där, så man kan vara säker.

Uruguay är inte något "partyland" skulle jag vilja säga. Man dricker mest mate och röker gräs från morgon till kväll, och bygger grejjer... låter kreativiteten flöda!
Naturen är väldigt vacker om man tar sig ut i naturreservaten.


Vart till i Uruguay flyger man om man vill åka till det stället du var på? Hur hittade ni det huset och så?
Funderar på att fixa ihop så mycket pengar och åka till något sydamerikanskt land och klara mig på dom pengarna så länge som möjligt. Om möjlighet skulle finnas skulle jag även försöka jobba där.
Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Citera
2015-06-16, 21:30
  #39
Medlem
aeg1ss avatar
All Respekt at Uruguay men for mig aer det inte mycket mer an en tristare lillbrorsa at Argentina.. Helt dott langs hela kusten om det inte ´r sasong, och nar det val ar sasong ar det svindyrt.
Citera
2015-06-21, 04:11
  #40
Medlem
Ville ha flyttet til Valparaiso i Chile. En slags laidback by med hippie stemning a la san Fransisco. Ellers kunne det vært spennende å bo i Atacama. Verdens tørreste ørken helt nord i Chile. Ellers er Bolivia veldig bra og billig, men lett å bli ranet.Chile er et vakkert land med varierende temperaturer og forhold. Fra ørken i nord til kulde i sør. Valparaiso befinner seg i midten og har sommer og vinter(vinteren betyr regn og vind og 2-8 plussgrader). Er mer sannsynlig med evig sommer hvis man drar nordover.

Mexico og landene imellom og helt ned til Panama har alle utfordringer men vold,bråk,kidnappinger samt andre utfordringer som mye turisme og dyrere priser.

Peru er oppskrytt,fint men regner veldig mye( bodde der i 8mnd og det regnet svært mye)
Citera
2015-06-25, 00:45
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolla1
Vart till i Uruguay flyger man om man vill åka till det stället du var på? Hur hittade ni det huset och så?
Funderar på att fixa ihop så mycket pengar och åka till något sydamerikanskt land och klara mig på dom pengarna så länge som möjligt. Om möjlighet skulle finnas skulle jag även försöka jobba där.
Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar


flyg till buenos aires och ta boquebus, en färja på 1 timme över till uruguay. att flyga till montevideo är väldigt dyrt. Jag gick och letade efter ett hus som hade en skylt med "alquiler" på. uthyres alltså- Och så träffade jag en kille som kunde stå på kontraktet och så flyttade vi in efter ett par dagar lättast och billigast så. Jobb finns under högsäsongen (dec-feb/mars) på restauranger och dylikt.
Citera
2015-06-25, 00:46
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giadi
flyg till buenos aires och ta boquebus, en färja på 1 timme över till uruguay. att flyga till montevideo är väldigt dyrt. Jag gick och letade efter ett hus som hade en skylt med "alquiler" på. uthyres alltså- Och så träffade jag en kille som kunde stå på kontraktet och så flyttade vi in efter ett par dagar lättast och billigast så. Jobb finns under högsäsongen (dec-feb/mars) på restauranger och dylikt.



sorry för sent svar men man ser ju inte om någon svarar eller skriver något nytt i trådarna!
Citera
2015-06-30, 00:00
  #43
Medlem
rolla1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giadi
flyg till buenos aires och ta boquebus, en färja på 1 timme över till uruguay. att flyga till montevideo är väldigt dyrt. Jag gick och letade efter ett hus som hade en skylt med "alquiler" på. uthyres alltså- Och så träffade jag en kille som kunde stå på kontraktet och så flyttade vi in efter ett par dagar lättast och billigast så. Jobb finns under högsäsongen (dec-feb/mars) på restauranger och dylikt.


Tack för svaret!
Så det finns alltså jobbmöjligheter där även som Svensk ? Är det ett schysst land annars Uruguay?
Funderar lite på mexico men inte helt säker än! : )
Citera
2015-06-30, 03:33
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolla1
Tack för svaret!
Så det finns alltså jobbmöjligheter där även som Svensk ? Är det ett schysst land annars Uruguay?
Funderar lite på mexico men inte helt säker än! : )

Är också sugen på att göra en liknande grej inte specifikt i Uruguay även om mentaliteten du beskriver lockar så är det inget måste för mig men till Sydamerika ska jag
Citera
2015-07-08, 07:58
  #45
Medlem
h8_religions avatar
-
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2552082

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback