Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-09, 09:49
Medlem
Jag har tävlat i styrkelyft i snart 5 år. Tänkte göra en sista större tävling på ett tag, och sen gå över till bodybuilding och köra det i två år. Målet här är att ta två år där jag bygger så mycket massa jag kan, samtidigt som jag bara kör styrkelyft tillräckligt för att behålla styrkan på de tre stora (större muskler = starkare muskler = mer överföring till styrkelyft i slutändan). Tanken är att jag ska kunna få igång ökningarna i böj, bänk, mark igen efter dessa två år då jag kommer ha mer muskler. Målet är att börja tävla i styrkelyft igen fast en högre viktklass.

Kosten har jag koll på, men undrar om ni som kört specifikt för massa har några tips på hur mitt lyftande kan komma att skilja sig från styrkelyft. När jag kör styrka lyfter jag så explosivt som möjligt. Ska tempot vara lugnare? Vanligtvis har jag kört mest 1-3 reps. Ska jag öka detta till 8-12?

Då jag vill behålla min styrka tänkte jag ha två pass i veckan där jag arbetar mig upp till ett tungt set på bänk, böj och mark (ej maxning, men kanske upp till 90%), men fokus ska ligga på att bygga massa.

Nåt tips på upplägg? Jag vet nästan inget om bodybuilding förutom det folk säger på gymmet.

För er som undrar är jag förbi n00b-gains fasen sen ett par år tillbaka, så jag kan sannolikt inte köra ett nybörjarprogram (typ stronglifts 5x5), då jag inte kan öka linjärt på det sättet längre
Citera
2015-04-09, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FiskPaket
Vanligtvis har jag kört mest 1-3 reps. Ska jag öka detta till 8-12?
Ja, där har du skillnaden du bör göra i ett nötskal. Det går att skriva massa förklaringsmodeller till detta men det kommer sluta i samma typ av rekommendation. Inte för att det kommer göra någon synbar skillnad i teknik många gånger men börja försök tänka att musklerna ska jobba maximalt (muskelkontakt) istället för att vikten ska från A till B (som är styrkelyft). Det är på detta område som övningar som Cable-cross glänser. Du kan t o m reppa högre än 8-12. Det kommer säkert kännas ovant och lite fånigt eftersom vikterna blir drastiskt lägre (utmattningen och smärtan som följer denna typ av träning är inte fullt lika fåniga), men det är vad du bör göra för öka muskelmassan maximalt. Ligg mellan 6-20 reps.
Senast redigerad av Alltidxx 2015-04-09 kl. 10:10.
Citera
2015-04-09, 14:45
Medlem
Du bör läsa detta http://www.strengtheory.com/powerlif...-bodybuilders/
Citera
2015-04-11, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Ja, där har du skillnaden du bör göra i ett nötskal. Det går att skriva massa förklaringsmodeller till detta men det kommer sluta i samma typ av rekommendation. Inte för att det kommer göra någon synbar skillnad i teknik många gånger men börja försök tänka att musklerna ska jobba maximalt (muskelkontakt) istället för att vikten ska från A till B (som är styrkelyft). Det är på detta område som övningar som Cable-cross glänser. Du kan t o m reppa högre än 8-12. Det kommer säkert kännas ovant och lite fånigt eftersom vikterna blir drastiskt lägre (utmattningen och smärtan som följer denna typ av träning är inte fullt lika fåniga), men det är vad du bör göra för öka muskelmassan maximalt. Ligg mellan 6-20 reps.

Dom kroppsbyggare jag känner brukar köra företrädesvis basövningar såsom knäböj, mark, bänkpress. På rätt tunga tunga vikter också, runt 5-6 reps, tycker det är mest givande att ligga på dessa repsantal, har alltid funkat bäst för mig. Kombinerat med stretchövningar då såsom cablebross och motsvarande på andra muskelgrupper, där kan man köra på lättare vikter mer för att få klämma ur det sista ur muskeln

Skillnaden är att man lyfter på ett annat sätt precis som du säger, så att tex bröstmuskeln får jobba så mkt som möjligt istället för att bara förflytta tunga vikter som styrkelyftare gör-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in