Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 00:28
  #1
Medlem
Jag har märkliga utslag eller snarare prickar under ena ögat. Googlade på det och fann följande bild: http://ungdomar.se/img/upload/users/...orum/image.jpg

Och en till: http://www.netdoktor.se/files/old/20120805121200.jpg (Fast under ögat på mig såklart)

Ungefär så ser det ut. Ingen allvarligt kanske men ändock märkligt då jag aldrig haft det tidigare. HIV-nojjan går igång som vanligt...

Någon som vet vad det kan vara?

Det enda jag försökt göra åt det är att smörja med lite kokosolja.
__________________
Senast redigerad av Space-Bound 2015-04-09 kl. 00:30.
Citera
2015-04-09, 00:35
  #2
Medlem
ColaKexs avatar
Vanliga pormaskar/finnar, hudirritation, vagel....
Citera
2015-04-09, 00:39
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
På riktigt? HIV? Är ett vanligt problem vid HIV just ögonutslag?... Du behöver tagga ner, minst sagt.

Huden runt ögat är väldigt känslig. Jag får så där ibland och de gångerna har det berott på att jag är torr och/eller allergisk. Man gnuggar eller kliar sig ju ofta omedvetet runt ögat och har man då tagit i något som man är överkänslig mot så blir det lätt utslag på den känsliga hyn däromkring.

Prova att smörja in det med en mjukgörande salva först och främst. Smörj på till natten och tvätta ansiktet med mild tvål och vatten morgon och kväll. Smörj efter tvätten. Välj gärna något annat än kokosfett ifall det skulle irritera, typ aloe vera eller barnolja. Jag skulle vänta med att ringa sjukvårdsupplysning/vårdcentral i några dagar och se om det ger med sig, har du inte avvaktat och smörjt så är det troligen vad de tipsar om i förstaskedet ändå. Om det inte lägger sig eller blir värre så kan du ringa och fråga om råd.

Jag är ingen expert men du kan nog vara säker på att det inte är ögon-HIV.
Citera
2015-04-09, 01:28
  #4
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Jag har märkliga utslag eller snarare prickar under ena ögat. Googlade på det och fann följande bild: http://ungdomar.se/img/upload/users/...orum/image.jpg

Och en till: http://www.netdoktor.se/files/old/20120805121200.jpg (Fast under ögat på mig såklart)

Ungefär så ser det ut. Ingen allvarligt kanske men ändock märkligt då jag aldrig haft det tidigare. HIV-nojjan går igång som vanligt...

Någon som vet vad det kan vara?

Det enda jag försökt göra åt det är att smörja med lite kokosolja.

Går det inte över kan du alltid besöka vårdcentralen!
Citera
2015-04-26, 22:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
På riktigt? HIV? Är ett vanligt problem vid HIV just ögonutslag?... Du behöver tagga ner, minst sagt.

Huden runt ögat är väldigt känslig. Jag får så där ibland och de gångerna har det berott på att jag är torr och/eller allergisk. Man gnuggar eller kliar sig ju ofta omedvetet runt ögat och har man då tagit i något som man är överkänslig mot så blir det lätt utslag på den känsliga hyn däromkring.

Prova att smörja in det med en mjukgörande salva först och främst. Smörj på till natten och tvätta ansiktet med mild tvål och vatten morgon och kväll. Smörj efter tvätten. Välj gärna något annat än kokosfett ifall det skulle irritera, typ aloe vera eller barnolja. Jag skulle vänta med att ringa sjukvårdsupplysning/vårdcentral i några dagar och se om det ger med sig, har du inte avvaktat och smörjt så är det troligen vad de tipsar om i förstaskedet ändå. Om det inte lägger sig eller blir värre så kan du ringa och fråga om råd.

Jag är ingen expert men du kan nog vara säker på att det inte är ögon-HIV.
Menar du ren Aloe Vera då eller något annat?

Kalla mig paranoid men jag tycker det är jävligt märkligt när det här poppar upp från ingenstans. Är i 20-års åldern och har aldrig haft såna här utslag i hela mitt liv. Har försökt smörja med kokosolja när jag kommer ihåg men nu tycks det bara ha blivit värre.
Citera
2015-04-27, 00:20
  #6
Medlem
Ogdens avatar
Sådana där utslag runt ögonen har jag med!

De brukar blomma upp när jag varit torr i ansiktet, eller om jag slarvat och sovit med smink (då kommer utslagen som ett jävla brev på posten). Du är nog bara torr, och så har det kliat och du har kliat tillbaka och irriterat huden. Huden runt ögonen är jättekänslig.

Smörj med fuktgivande och mjukgörande salva (inte kokosolja, vad fan är det ens?) och slappna av. Det är inte HIV.
Citera
2015-04-27, 00:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Sådana där utslag runt ögonen har jag med!

De brukar blomma upp när jag varit torr i ansiktet, eller om jag slarvat och sovit med smink (då kommer utslagen som ett jävla brev på posten). Du är nog bara torr, och så har det kliat och du har kliat tillbaka och irriterat huden. Huden runt ögonen är jättekänslig.

Smörj med fuktgivande och mjukgörande salva (inte kokosolja, vad fan är det ens?) och slappna av. Det är inte HIV.
Kokosolja ska ju vara bra mot allt...

Kan du specificera närmare vad du menar med fuktgivande och mjukgörande salva? Är det typ zinksalva eller Idomin vi snackar eller?
Citera
2015-04-27, 11:55
  #8
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Kokosolja ska ju vara bra mot allt...

Kan du specificera närmare vad du menar med fuktgivande och mjukgörande salva? Är det typ zinksalva eller Idomin vi snackar eller?
Mja. Idomin, Bepanthen och liknande är väldigt mild och bra mot utslag, så det kan absolut fungera. Den är rätt tjock bara. Jag personligen använder någon slags ögoncreme men jag tror säkert att Idomin kan fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback