Tänkte kolla med er gällande Lendo. Jag är i behov av att låna 15.000:-. Hos Lendo kan jag betala av beloppet på 3 år med en effektiv ränta på 14,82%. Det står också att räntan är rörlig och sätts individuellt efter mina förutsättningar. Ingen start/avi-avgift. Lånet kostar 512:-/månad och blir 18.430:- inklusive lånebelopp.
"Bra" är lite relativt här. Har inte ens så hög ränta på mitt kreditkort, så för min egen del hade det varit värdelösa villkor. Men har du betalningsanmärkning(ar), obefintlig buffert, arbetslös/studerar så har jag sett värre.
Men nej, det är aldrig bra enligt mina böcker att man behöver utsätta sig för en skuld man är villig att dras med i tre år, för ett så lågt belopp som 15000kr. Även om du tror att du kan betala av det snabbare trots möjlighet, så får du fråga dig själv vad som har hindrat dig från att "lyckas" spara ihop beloppet själv tidigare? Inga moralpekpinnar, bara en liten uppmaning till självrannsakan.
Saken är att jag hamnat i ekonomisk knipa för en månad. Endast denna månad. Så behöver ersätta min tidigare lön så att jag kan betala räkningar osv. Och kan inte låna 15-20.000:- av en kompis eller familjemedlem, så det är uteslutet. Därför känns ett lån som enklast, även om det givetvis är rätt drygt att t om behöva betala tillbaka mer än vad man faktiskt lånat i första början.
Så gällande kreditkort, så vet jag att det är förmånligare osv - men jag kan inte betala hyran etc med kreditkortet, vilket gör att det skiter sig. Skulle väl i så fall vara om jag tog ut pengar på krediten och satte in på bankkontot, men då blir jag tvungen att betala tillbaka så mycket på krediten har jag för mig. Eller hur är det?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!