Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-08, 16:20
  #1
Medlem
Jag försökte installera windows 7 på min mac, gick in i bootcamp, gjorde en partition för windows. Sedan startade jag installationen, allt gick bra tills det kom till delen där windowsinstallationen packar upp filer, där fastnar det. 0% i minst en timme sedan avbröt jag installationen.

Nu vägrar datorn att starta. Allt som händer när jag startar datorn är att det först visas en grå/vit skärm, några sekunder senare blir skärmen svart och en vit fyrkant blinkar i vänstra hörnet, ungefär som en kommandotolk, fast det går inte att skriva något i den. Jag kunde ta ut skivan genom att hålla in utmatningsknappen, men inga andra kommandon fungerar, cmd+d, cmd+v, X.

Någon som vet hur man kan lösa mitt problem?
Citera
2015-04-08, 16:48
  #2
Medlem
Håll inne alt-knappen vid start så kan du välja att boota från Macintosh-partitionen
Citera
2015-04-08, 19:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunten
Håll inne alt-knappen vid start så kan du välja att boota från Macintosh-partitionen

Nope, inga såna kommandon fungerar. Får inte fram någon sådan meny när jag startar med alt-knappen.
Citera
2015-04-08, 20:15
  #4
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Nope, inga såna kommandon fungerar. Får inte fram någon sådan meny när jag startar med alt-knappen.
Har du en annan Mac så testa Target disk mode så kan du ominstallera efter att ha räddat dina filer.
Citera
2015-04-08, 20:17
  #5
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunten
Håll inne alt-knappen vid start så kan du välja att boota från Macintosh-partitionen
Testa även alt + cmd + r
Citera
2015-04-08, 21:51
  #6
Medlem
Joomlas avatar
https://support.apple.com/en-us/HT201255

Testa några olika kommandon härifrån och se om det är någonting datorn svarar på. Börja med cmd-R eller bara shift, fungerar inte det kan du testa ovanståendes tips med cmd-alt-R.

edit: har för mig att jag fick min dator att knasa, utan några andra OS än OS X, genom att jag pillade i någon inställning för vilken standardstartskiva jag skulle använda. Prova därför att börja med att nolla NVRAM vilket innehåller en inställning som rör din startskiva. Kan tänka mig att bootcamp tillfälligt ändrade din startskiva under installationsprocessen vilket blev en permanent ändring då installationen avbröts.
https://support.apple.com/en-us/HT204063
Citera
2015-04-09, 23:57
  #7
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Nu vägrar datorn att starta.
Hur har det gått? Eller är uteblivet svar ett tecken på att du inte lyckats?

Rekommenderar för övrigt Parallels.
Citera
2015-04-11, 15:52
  #8
Medlem
Inte löst det än. Har inte varit hemma så har inte hunnit testa om något av era tips fungerar, ska testa idag/imorgon. Återställa NVRAM känns som det jag tror mest på. Har testat de flesta av kommandona här https://support.apple.com/en-us/HT201255 utan framgång.

Kanske får ta och testa parallels när jag väl får igång datorn igen, istället för att försöka installera windows eftersom att det krånglade. Tack för tipset.
Citera
2015-04-11, 15:58
  #9
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Inte löst det än. Har inte varit hemma så har inte hunnit testa om något av era tips fungerar, ska testa idag/imorgon. Återställa NVRAM känns som det jag tror mest på. Har testat de flesta av kommandona här https://support.apple.com/en-us/HT201255 utan framgång.

Kanske får ta och testa parallels när jag väl får igång datorn igen, istället för att försöka installera windows eftersom att det krånglade. Tack för tipset.
Ja testa Parallels, det gör det möjligt för dig att köra operativsystemen tillsammans och som bonus kan du installera andra plattformar såsom Ubuntu.

Lycka till!
Citera
2015-04-12, 14:42
  #10
Medlem
Sweenietods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Ja testa Parallels, det gör det möjligt för dig att köra operativsystemen tillsammans och som bonus kan du installera andra plattformar såsom Ubuntu.

Lycka till!
Har din Apple support gått ut (3 månader, man kan köpa längre), eller är det en äldre dator?
När Bootcamp är installerat brukar man få välja vilket operativsystem den skall starta upp i. Är det Windows som är det primära (tror den väljer det då)?
Som sagt Alt-knappen borde ha löst det. Det kommer heller ingen inloggningsruta fram?

Blir det det vanliga durackordet (F) när du startar datorn?
Bara undrar, hoppas du får problemet löst. Parallels kan vara bra, men gäller ha RAM till det.
Citera
2015-04-12, 14:50
  #11
Medlem
Sweenietods avatar
Hmm... Undrar om det inte skulle gå att partionera bort Windows delen (Bara 64 bitars går på de nya datorerna). Det brukar gå med Command+R för att köra disc utility.
Men datorn reagerar som sagt inte på det....
Den kanske har låst sig, på att starta upp med ett windows som inte är installerat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback