Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-21, 18:40
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag upplever helt enkelt att SVT har blivit mycket mindre professionella, mer grovhuggna och korttänkta både rent tekniskt, artistiskt och ideologiskt.Ungefär på samma sätt som DN och SR har blivit det under samma tid. De ideologiska rastren är mycket tydligare idag än för 25 år sedan (med reservation för att det inte var lika lätt att hitta kompletterande information förr, eller att kolla upp en journalists bakgrund och bekantskapskrets), men den rent tekniska förmågan har också gått i backen. Det har kanske ekonomiska orsaker men det beror förstås också på att det idag finns mycket fler konkurrenter och att det är mycket dyrare att köpa sportevenemang som OS, tv.serier och programformat osv.

Jag har inte helt slutat att se på SVT, men när det gäller t ex inernationella nyheter och vetenskapsnyheter så är det numera BBC World, ett par andra nyhets-kabelkanaler och internet som gäller: SVT är helt akterseglade och känns som amatörer. Likaså ser jag långt mera och bättre musik-tv på underbara Mezzo än på SVT:s oftast nerdekade och ungdomsfixerade musikprogram. Jag har helt enkelt slutat tillhöra den målgrupp SVT siktar på när det gäller kultur, tv-serier (oftast) och debatter.


Den tekniska biten är inget jag tänkt på, men visst, konkurrensen är större när det kommer till att köpa sändningsrättigheter för Sverige. Själv kollar jag en del på de tyskspråkiga kanaler som går att få i det normala kabelutbudet i Stockholm. Inte för att jag är bra på tyska, vilket jag borde vara, tycker bara att det ofta är ganska bra det som de sänder.

Angående Edit vänder sig dessa till en yngre publik, vad som nu menas med det. Men som nån ovanför påpekade är det nog inte så många som konsumerar Edit, särskilt inte de som räknas till en yngre publik. Själv trodde jag Edit plockades bort i all tysthet eftersom det kanske inte var jättebra i början och ganska få tog del av utbudet, men där trodde jag alltså fel. Och kanske, kanske, blir Edit jättebra och kan dra en riktigt stor publik, bara SVT satsar mer resurser.

Som exempel på vad Edit producerar kan nämnas Edit: Talkshow med Parisa Amiri. De söker publik och det är gratis att gå, men man måste komma i tid. https://www.svt.se/edit/vill-du-vara-publik-7

I talkshowen diskuteras aktuella ämnen inom populärkultur samt samtidsfrågor. Talkshowen avslutas alltid med att en artist uppträder live på scen.

Bland ämnena som hittills diskuterats kan nämnas den svenska humorscenen med speciellt inbjudne stjärnan Henrik "bag-in-box" Schyffert, som alltid borgar för en kul stund. Den talkshowen avslutades med artisten Samboii! En annan aktuell samtidsfråga som diskuterats i talkshowen är den om Britney Spears 35-årsdag. De specifika frågorna i den talkshowen var

Citat:
Varför är så många nostalgiska kring magtröjorna och musikvideos, singlar och skandaler? Vad säger hennes artisteri, kändisskap och utsatthet i medier om vår tid?

Dessutom tar vi ett grepp om kändiskulturens offer och vinnare idag, vad betyder reaktionerna på Kim Kardashians rån i Paris och Brangelinas skilsmässa?


Är här faktiskt lite avis på alla dem som hade möjlighet att vara publik. Särskilt det där med Kim Kardashians rån i Paris som är nåt jag funderat väldigt mycket på. Artist var här MARLENE.

Ett tredje exempel på samtidsfrågor i talkshowen är Avsnitt 4: #Stockholmssyndromet. Gäster i denna talkshow var den rikskände och omåttligt populäre Behrang "Tintin" Miri, den roliga komediennen Moa Lundqvist, tillsammans med grädden på moset, Karin Jonsson som är grundare av den kända Facebookgruppen Glesbygsgirls. Den allmänt kände och ofta rådfrågade människorättsaktivisten och musikaliske musikern Maxida Märak var också gäst i denna talkshow. Maxida Märak fick dock inte uppräda live på scenen, för det gjorde Kitok!, live på scen alltså. I programmet diskuteras den för hela Sverige och alla människor i Sverige viktiga frågan om Sverige kidnappats av Stockholm. Här verkar det som om man faktiskt lyckats lyfta sig ur den stockholmsfixering som alla som inte bor i Stockholm lider av och inte alls är något stockholmare inbillar sig. Är inte helt säker där, om det för deltagarna var för tungt att lyfta blicken, men i vart fall tycker jag ämnet talar för det. Faktiskt hört ryktas att det avsnittet präglas av ödmjukhet och självdistans.

Nu tycker jag att jag gett tre fina exempel på vad Edit har att erbjuda den yngre publiken. Det finns mycket mer, sida upp och sida ner, på Edits hemsida. Måste säga att jag kanske måste ändra uppfattning om Edit och SVT. Det här verkar jättebra och när jag får tid ska jag kolla många avsnitt och kanske också vara publik, men inte komma för sent. Det här är kanske framtiden för SVT, ett slags ny sorts kvalitet. Och kanske får vi utöver Kobra snart se också Rapport och Aktuellt överflyttat och lagt under Edit. Man kan ju alltid hoppas.

Vill också nämna Edit shorts, särskilt då avsnittet om dick-pics. Går nog inte att vara publik där, men det är sånt här SVT måste satsa mer på. https://www.svtplay.se/video/1351727...g-1-avsnitt-13

Avslutningsvis kan jag nämna att jag tänkt på en sak när jag bläddrat runt på Edits hemsida, och det är att SVT inom ett helt annat gebit är en förkortning för supraventrikulär takykardi, en form av arytmi. Oftast ett ofarligt tillstånd som går över av sig självt. Drabbar mest äldre. Hjärtat rusar. Vid långvariga problem med SVT kan det krävas behandling. Och för att knyta an till Edit.se så förknippar jag Edit med gamla tanter. Och kanske är Edit ett symptom på att svensk public service drabbats av SVT, eller PSVT som det också kallas; man har blivit gamla och det märks, trots satsningarna på en yngre publik.
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2017-12-21 kl. 18:45. Anledning: rättstavning
Citera
2018-01-18, 19:58
  #242
Medlem
Citat:
Just nu finns inga avsnitt av Edit tillgängliga.

Har man lagt ner den rörliga-bild verksamheten på webbsidan? Det är i så fall tråkigt tycker jag. Hoppas avsaknaden av tillgängliga avsnitt beror på att jag inte surfar svenskt, för beror det på nåt annat är det trist. Edit har nämligen enligt min uppfattning alltid fångat samtidens stora frågor på ett väldigt bra sätt, i allt från små klipp till webbserier. Edit har alltid fått mig att tänka, känna, småle, skratta och emellanåt också bli arg. Och jag vill ju fortsätta tänka, känna, småle, skratta och emellanåt också bli arg.
Citera
2019-02-13, 20:23
  #243
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
SVT Edit sänder dokumentär om den omdebatterade stringtrosan

Stringtrosan har en brokig historia. Sedan genombrottet på 90-talet har den gått från en hjälte i det fördolda till att bli något som alla ville visa upp under tidigt 2000-tal. Och i dag har den fått en helt ny, politisk, innebörd – och den har dessutom gått och blivit viral!

https://www.femina.se/svt-edit-slapp...-hjartans-dag/
Citera
2019-06-22, 00:47
  #244
Medlem
I de 16 senaste klippen på Edits facebooksida är det svarta människor som frontar reportaget. Varför denna besatthet, svarta kvinnor i Sverige som använder sig av denna plattformar kan inte vara alltför stor. Varför riktar de in sig på en målgrupp som knappt existerar, finns det inga motkrav att klippen ska få mycket visningar och reaktioner?
30-40 gilla markeringar och 1-2 kommentarer till varje klipp är väl ett gott bevis på att formatet inte lyfter. 15 personer satt i redaktionen då det startades är det någon som vet hur många det är nu och har namnen på dessa?
Citera
2019-06-22, 09:56
  #245
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
https://www.femina.se/svt-edit-slapp...-hjartans-dag/

SVT spenderar sina 9 miljarder vi tvingas betala riktigt bra.... not!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback