Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-08, 14:36
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Jag kommer som kanske bekant från det innersta av Norrland. Från min barndom minns jag att det främsta vårtecknet var när man kunde skåda tussilago längs husväggarna. De växte verkligen överallt under en kort period på vårkanten.
Nu har jag dock övergett den inavlade hålan jag föddes i och bor sedan ett antal år tillbaka i de södra delarna av landet och det slog mig idag, nu när vårens blommor slagit ut för fullt och småfåglarna börjat para sig med varandra, att det inte finns en tussilago inom synfältet någonstans. Under alla år jag bott här kan jag inte minnas att jag skådat en endaste tussilago. Kan det vara så att de är slutat växa här eller är jag dum i huvudet?
Har ni sett tussilago på senare år?
__________________
Senast redigerad av Humbug 2015-04-08 kl. 14:39.
Citera
2015-04-08, 14:40
  #2
Medlem
Zanizailas avatar
Nu när du säger det så tror jag det stämmer här också. Jag växte upp i Övik och har nu bott i Karlstad sedan fem år. Inga tussilago här. (Inga paddor heller.)
Citera
2015-04-08, 14:49
  #3
Medlem
muscleheadss avatar
Springer du runt och leker i diken lika mycket nu som då?

Tänkte mest att man som vuxen kanske inte befinner sig lika mycket där blommorna växer som när man var liten.

Där jag bor (södra delen, ja) finns tussilago. Har inte märkt nån skillnad.
Citera
2015-04-08, 14:55
  #4
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Springer du runt och leker i diken lika mycket nu som då?

Tänkte mest att man som vuxen kanske inte befinner sig lika mycket där blommorna växer som när man var liten.

Där jag bor (södra delen, ja) finns tussilago. Har inte märkt nån skillnad.

Nej, det gör jag visserligen inte, men den senaste tiden har jag aktivt gått och spanat längs diken och husväggar på jakt efter blomman utan resultat.
Citera
2015-04-08, 15:26
  #5
Medlem
Knasibass avatar
Jag ser massor med tussilago här i Bohuslän. Men du menar kanske längre söderut.
Citera
2015-04-15, 19:56
  #6
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Jag ser massor med tussilago här i Bohuslän. Men du menar kanske längre söderut.

Jag har sett massor av tussilago längs E18 och E20 i mälardalen i år.
Citera
2018-05-07, 08:51
  #7
Moderator
Humbugs avatar
Fortfarande inte en tussilago så långt ögat når. Finns de ens?
Citera
2018-05-07, 09:01
  #8
Medlem
Ichwills avatar
Jag bor i Stockholm och har inte sett en enda tussilago i år, men det finns massor utav vitsippor och en del blåsippor iallafall.
Citera
2018-05-07, 09:13
  #9
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Fortfarande inte en tussilago så långt ögat når. Finns de ens?
Bor i södra Sverige och har också uppmärksammat detta. Gråsparvarna var borta ett tag också, men de har kommit tillbaka mer nu. Och humlor, nyckelpigor och fjärilar. Men, inte tussilagon.
Den är fin.
Citera
2018-05-07, 09:17
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Bor i södra Sverige och har också uppmärksammat detta. Gråsparvarna var borta ett tag också, men de har kommit tillbaka mer nu. Och humlor, nyckelpigor och fjärilar. Men, inte tussilagon.
Den är fin.

Göteborg räknas till den södra halvan av Sverige, och kan säga att på 70-talet kryllade det av tussilago här på vårkanterna. Men de senaste decennierna har den lyst med sin frånvaro. Beror det på miljöförstöring tro?
Citera
2018-05-07, 09:20
  #11
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Göteborg räknas till den södra halvan av Sverige, och kan säga att på 70-talet kryllade det av tussilago här på vårkanterna. Men de senaste decennierna har den lyst med sin frånvaro. Beror det på miljöförstöring tro?
Den brukade väl växa vid vägkanter?
Vägsalt?
Citera
2018-05-07, 09:23
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Den brukade väl växa vid vägkanter?
Vägsalt?

Möjligt just där, men de har försvunnit längs de övriga ställena också där de fanns förr. Alltså åkanter och bäckkanter. Där är det knappast något vägsalt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback