Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-08, 12:52
  #1
Medlem
SD-Kalles avatar
Efter att ordföranden och vice ordföranden i SDU, Kasselstrand och Hahne, med allt att döma kommer uteslutas ur moderpartiet är frågan vad som kommer hända med SD och SDU. De båda har deklarerat att de tänker sitta kvar som ordförande för ungdomsförbundet och eftersom SDU är ett fristående förbund har SD-ledningen inget att säga till om

När liknande saker skett i andra partier historiskt, dvs att partiet tagit avstånd från ungdomsförbundet, har det skett en splittring. Ungdomsförbundet har ofta bytt namn medan partiet har startat upp ett nytt ungdomsförbund i linje med partiets åsikter.

Kommer liknande sak ske i SD och SDU? Hur kommer splittringen isåfall se ut? Vad är framtiden för SDU efter att uteslutningarna?
Citera
2015-04-08, 13:04
  #2
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Efter att ordföranden och vice ordföranden i SDU, Kasselstrand och Hahne, med allt att döma kommer uteslutas ur moderpartiet är frågan vad som kommer hända med SD och SDU. De båda har deklarerat att de tänker sitta kvar som ordförande för ungdomsförbundet och eftersom SDU är ett fristående förbund har SD-ledningen inget att säga till om

När liknande saker skett i andra partier historiskt, dvs att partiet tagit avstånd från ungdomsförbundet, har det skett en splittring. Ungdomsförbundet har ofta bytt namn medan partiet har startat upp ett nytt ungdomsförbund i linje med partiets åsikter.

Kommer liknande sak ske i SD och SDU? Hur kommer splittringen isåfall se ut? Vad är framtiden för SDU efter att uteslutningarna?

Japp, SDU bryter sig ur och bildar tillsammans med dom missnöjda gammelmoderaterna ett nytt konservativt parti
Citera
2015-04-08, 13:05
  #3
Medlem
Jag har för mig att det skett innan. Vänstern på 70-talet tror jag var i samma situation.
Citera
2015-04-08, 13:09
  #4
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Mycket troligt att SD försöker reta upp SDU igenom förtal, svek, uteslutningar så att SD har en anledning att skapa eget SDU.
Citera
2015-04-08, 13:10
  #5
Medlem
SD-Kalles avatar
SDUs andre vice ordförande Pontus Andersson har nu gått ut och kritiserat Hahne och Kasselstrand öppet samtidigt som han öppet deklarerat sitt stöd till partiledningen. Om Kasselstrand och Hahne avgår är det alltså han som tar över förbundet. Inte alls otänkbart alltså.

Om Kasselstrand och Hahne inte avgår är väl splittring det enda alternativet?
Citera
2015-04-08, 13:12
  #6
Medlem
SD-Kalles avatar
I princip hela SDU-ledningen är förövrigt Kasselstrand-märkt vilket betyder att hela denna kommer behöva avgå ifall SDU ska fortsätta vara SDs ungdomsförbund.

Tänker på personer som Jessica Ohlsson, Eric Myrin, Camilla Jonasson och Joakim Isheden.
Citera
2015-04-08, 13:13
  #7
Medlem
Jag minns rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marxist...f%C3%B6rbundet
Citera
2015-04-08, 13:13
  #8
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
SDUs andre vice ordförande Pontus Andersson har nu gått ut och kritiserat Hahne och Kasselstrand öppet samtidigt som han öppet deklarerat sitt stöd till partiledningen. Om Kasselstrand och Hahne avgår är det alltså han som tar över förbundet. Inte alls otänkbart alltså.

Om Kasselstrand och Hahne inte avgår är väl splittring det enda alternativet?
Jag tror att Kasselstrand och Hahne kommer fortfarande vara ledare för SDU för att ändå tjäna SD, oavsett vad SD tycker om SDU.

Tillslut kommer SD skapa eget ungdomsförbund.
Citera
2015-04-08, 13:19
  #9
Medlem
popeondopes avatar
Det är intressant att SD talar så mycket om hur de har släppt arvet från den nationella rörelsen och har helt gått vidare. Men samtidigt är hela deras organisationsstruktur och syn på ledarskap exakt densamma som den var på 90-talet. Ingen interndemokrati, osäkra ledare som lyfter fram misslyckade människor som inte kan hota dem, är man kritisk mot ledningen så är man förrädare mot organisationen, mycket snack om diverse ledare och ledarna älskar all ledardyrkan. Organisationen kännetecknas av ledaren som kan hoppa ideologiskt efter vad som gynnar organisationen.

Det här har hänt 1000 gånger tidigare. SD blev SD och ND, ND blev fria nationalister, nordisk ungdom, nyatider, etc. Dessa organisationer har växt, nya personer har kommit in, ledarna har frusit ut dem och vips splittras det och nu finns det två nya miniorganisationer samtidigt som hälften hoppar av och försvinner.

Jimmie et al. lever uppenbarligen kvar i 90-talets nationella rörelse även om de pratar hejvilt om att allt och alla ska slängas ut för rasism.

Precis som alla andra gånger så kommer det bildas en ny organisation, några gamlingar kommer tillbaka och sedan börjar cirkusen om igen.
Citera
2015-04-08, 13:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag har för mig att det skett innan. Vänstern på 70-talet tror jag var i samma situation.
Det finns fler exempel, Gudmundson listar dem här: http://blog.svd.se/ledarbloggen/2015...e-foregangare/

En tidig föregångare till MUF blev utslängda för att de var pro-nazi, och en tidig föregångare till SSU blev utslängda ur S och startade det som nu är V.
Citera
2015-04-08, 13:25
  #11
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns fler exempel, Gudmundson listar dem här: http://blog.svd.se/ledarbloggen/2015...e-foregangare/

En tidig föregångare till MUF blev utslängda för att de var pro-nazi, och en tidig föregångare till SSU blev utslängda ur S och startade det som nu är V.

Frågan är om SD har rätt att bestämma vilka organisationer som kallar sig för Sverigedemokraterna och om SDU därmed kan tvingas att byta namn eller lägga ner helt.

Och vad kommer då SDs nästa ungdomsförbund heta? Socialkonservativ ungdom kanske?
Citera
2015-04-08, 13:31
  #12
Medlem
Frågan är väl vad det här kommer att innebära för rikspolitiken ifall man lyckas göra sig av med "Hitlerjugend". Eller om man vänder på det. Vad kommer att hända om man inte gör det?

William Hahne har redan varit framme och profilerat sig i SVT/Rapport som den person inom SD som kommer att köra sitt eget race, för att bygga upp sig en egen politisk karriär i Stockholm.

Smaken är som baken. Personligen tror jag att Hahne är en person som kunnat ställa till det för SD, framför allt i Stockholm.

Men eftersom jag inte har någon som helst aning om tongångarna inom SD vill jag inte lägga allt för stor vikt på min magkänsla.
__________________
Senast redigerad av Wumtata 2015-04-08 kl. 14:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback