Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-08, 01:00
  #1
Medlem
Hej!

Innan jag fortsätter historien så undrar jag om det är lagligt att berätta om ett brott en har utsatts för, i detalj (inkl. område, utan att säga exakt adress)? Jag tror att denna historian - förutom att vara upplysande - också kommer roa, och kanske stimulera många av er till nyttiga och intressanta inlägg.

Jag frågar pga att detta är en aktuell brottsutredning, där jag förutom att ha blivit olovligen vräkt och blivit hemlös, dessutom fått mina möbler uthyrda, samt fått ägodelar bestulna (mitt livs dyrbaraste ägodelar), samt fått mediciner i en psykiatrisk behandling (för depression/ångest) stulna = plötsligt avbrott = avtändning & extrem smärta.

Jag behöver all juridisk hjälp jag kan få...
Citera
2015-04-08, 01:09
  #2
Medlem
Ja för fan. Berätta vad du råkat ut för.
Citera
2015-04-08, 01:16
  #3
Medlem
norrlandsguldares avatar
Berätta! Nu blir man nyfiken.
Citera
2015-04-08, 01:21
  #4
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattjefvel
Innan jag fortsätter historien så undrar jag om det är lagligt att berätta om ett brott en har utsatts för, i detalj (inkl. område, utan att säga exakt adress)?...

Jag frågar pga att detta är en aktuell brottsutredning...

Givetvis är det lagligt att berätta om ett brott man har utsatts för. Utelämna dock namn, adresser mm för att inte råka göra dig skyldig till förtal/ärokränkning eller nåt.

Och om det är en pågående utredning så hade jag personligen inte berättat något än. Det kan försvåra utredningen, till andras eller din egen för- eller nackdel.
Citera
2015-04-08, 01:43
  #5
Medlem
messiasibids avatar
Har han tagit över din lägenhet nu rent juridiskt med lagfarten. Godtrosförvärv av fast egendom?
Citera
2015-04-08, 01:48
  #6
Medlem
dznBots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Har han tagit över din lägenhet nu rent juridiskt med lagfarten. Godtrosförvärv av fast egendom?

Man har inte lagfart på en lägenhet, och lägenhet är dessutom lös egendom.
Citera
2015-04-08, 02:29
  #7
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dznBot
Man har inte lagfart på en lägenhet, och lägenhet är dessutom lös egendom.

Bra att någon som är vaken kom och räddade upp fiaskot.
Citera
2015-04-08, 12:48
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
TS får allt ta och fortsätta sin historia i omedelbar närtid om inte nästa anhalt för den här tråden ska bli det runda arkivet.

/Mod
Citera
2015-04-08, 12:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dznBot
Man har inte lagfart på en lägenhet, och lägenhet är dessutom lös egendom.

Lagen tillåtet 3D-fastigheter, även om jag inte hört talas om sådana lägenheter, än.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...garlagenheter/
__________________
Senast redigerad av Hominem 2015-04-08 kl. 12:57.
Citera
2015-04-08, 14:14
  #10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Lagen tillåtet 3D-fastigheter, även om jag inte hört talas om sådana lägenheter, än.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...garlagenheter/
Finns till salu på hemnet
se t.ex.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...h-1106-4151555
Citera
2015-04-08, 15:13
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Har han tagit över din lägenhet nu rent juridiskt med lagfarten. Godtrosförvärv av fast egendom?

Det förutsätter att det är en ägarlägenhet, den boende har inte lagfart på bostadsrätt eller hyresrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av dznBot
Man har inte lagfart på en lägenhet, och lägenhet är dessutom lös egendom.

Se svar ovan, ägarlägenheter är fast egendom med lagfart.
Citera
2015-04-08, 15:16
  #12
Medlem
Okej, here goes...

Jag återvänder efter mitt julefirande på västkusten till min lya utanför Johannesbergs slott. Precis när jag sätter nycklarna i min dörr öppnar en annan kille...

Jag: Eeehh... VAD gör du här?
Han: ...Jag BOR här.
Jag: Ehhh...NEJ? Det är isf mina möbler du bor i, plus att jag har kontraktet för lägenheten i min resväska, och en nyckel i min ficka. Även om du skulle hyrt denna lägenheten måste jag först bli vräkt på ett lagligt vis, samt uppsägningstiden löpa ut.
Han tittar på mig förvirrat, som om JAG är dum i huvudet...
Han: Alltså... Jag började hyra denna lägenheten den 24:e December.
Jag: Ok, jag ringer väl polisen helt enkelt så får vi lösa detta juridiskt. Inte nog med att hon bevisligen är kriminell, hon har även gjort dig till en - då lagen om god tro avskrevs 2012.
Han: Du, jag är jurist.....
Jag: Det förvånar mig då att du inte förstår detta.
Ovanför dörren har hon även spikat upp en lapp där det står att hon konfiskerat en del av min egendom, vilken kan lämnas tillbaks mot ersättning för skador hon påstår att jag åsamkat...lyssna nu: hennes hus, djur och natur... Detta har jag alltså hunnit göra på två månader utan att ens ha öppnat min dörr. Jag tar ett kort på lappen, går därifrån och ringer och polisen - polisen säger åt mig att gå till närmsta granne och invänta dem. Polisen kommer, konstaterar att den inneboende faktiskt har ett likadant kontrakt som jag, och vi skriver nu anmälan nr 2 om brotten:
* Egenmäktigt förfarande
* Avtalsbrott
* Grov stöld


Hon har alltså hyrt ut MIN lägenhet, men MINA möbler i... PÅ JULAFTON?! Jag har fram till denna tidpunkt bott här i två månader exakt, betalat för dem, hållit nästan kliniskt rent, inte varit högljudd osv - dvs en drömhyresgäst. Detta kan visserligen bero på att jag vid denna tidpunkt är sjukskriven för depression och mest legat hemma. Den 55-åriga damen har alltså hyrt ut en skötsam, deprimerad ung mans lägenhet - på julafton, och dessutom dennes möbler, OCH stulit resten(!!), inkl min medicin (eftersom jag bara tagit med mig så att det ska räcka över julhelgen). Jag har aldrig känt mig så kränkt i hela mitt liv. I en enda handvändning gör hon mig hemlös, stjäl min egendom, förstör mina studier, samt med denna gärning avbryter min medicinering vilket resulterar i en sjuhelvettes avtändning - detta PÅ min depression (efter att två vänner tagit sina liv).

Hur kunde det bli såhär?
Under min första månad där så knackade hon ständigt på och kunde prata i timmar. Verkligen oavbrutet. Kallade mig "sin bästa vän" osv. Hon kunde ibland bara knacka, sätta nyckeln i dörren och gå in kl 23 på natten, ibland t.o.m kl 01... Två gånger har jag vaknat upp med henne I MITT JÄVLA RUM runt 03:30, då hon smugit runt därinne, och när jag ifrågasatt det, har hon svarat med förevändning "jag skulle bara lämna posten". ALLA gånger har det slutat med att hon bara slagit sig ner och suttit och pratat oavbrutet i flera timmar. Minns den sista gången satt hon till kl 05:40 innan jag nästan skrek "alltså du måste sluta gå in i min lägenhet mitt i natten, och prata bort den tiden jag behöver för att sova... Jag är deprimerad och försöker bli FRISK!". Ibland kunde hon bara gå in och öppna alla mina fönster (mitt i fucking vintern) och säga "du MÅSTE VÄDRA!!". Jag ba: "du, jag är 28 år, har bott hemifrån i 11 år... Jag vet hur man vädrar och jag gör det när det behövs". Till slut fick jag nog, ringde polisen och frågade vad jag skulle göra... De lät som om jag var dum i huvudet som inte redan anmält henne för hemfridsbrott och ofredande. Det var det som blev polisanmälan nr 1. Jag meddelade detta till henne och bad henne att hålla sig på sin kant, följa hyreskontraktet och bete sig som en vettig människa. Sen den dagen (12:e December) såg jag henne bara en gång till, och det var när hon kom in med någon slags reparatör och skruvade ner vattentillförseln med 70%... Vilket resulterade i att jag knappt kunde diska och toaletten slutade till sist fungera. När hon skulle lämna lägenheten gick hon in i det rum där jag låg yrvaken, och morrade "du måste lyda vad jag, IF Skadeförsäkringar och Securitas säger... Du måste skaffa hjälp." IF Skadeförsäkringar och Securitas är något som hon i SMS och återkommande i konversationer använder som härskarteknik, men som inte stämmer...

Den 21:a December packade jag inför julhelgen. Kände på mig att n å n t i n g var på gång, nåt var fel. Packade ner mina finaste kläder, all min elektronik, mitt svärd mm. Allt utom mina studieböcker... Det rör sig alltså om kurslitteratur för fyra olika ämnen (över 2000:- värde), men det mest värdefulla av allt: 2 års anteckningar av föreläsningar i Arkeologi. Jag har alltså lånat 162.000:- av CSN för att lyckas närma mig en examen i min pojkdröm, en av mina tre största drömmar. Detta är nu några av de saker som hon håller konfiskerat för att kunna utpressa mig.
Jag tervänder alltså den 29:e December, till detta. Får bo på polisstationen i två dagar, innan jag beger mig till mitt ex föräldrar i Norrland en vecka, för att sen bo hos mitt ex till jag hittar en ny lägenhet. Utöver all skada hon redan åsamkat mig är det inte slut än... Den 31:a Januari begär jag att få bli friskskriven och återgå till skolan. Men då hon har både min kurslitteratur och mina anteckningar har jag nu tappat en kurs på 15 hp... Men det värsta är att hon fortfarande har det mest dyrbara jag äger i sin ägo. Anteckningar från två års föreläsningar. Jag tror att alla som läst på universitetet förstår hur individuella anteckningar kan vara, och jag tror alla kan förstå att om en dedikerat gått på varenda föreläsning - i sin barndomsdröm - så betyder dessa oerhört mycket för ens framtida karriär.
Efter bara två veckor som hemlös hör den nuvarande inneboende av sig, och säger att han nu förstår vad jag förklarat för honom. Han berättar hur hon beter sig och jag säger att det var EXAKT så hon gjorde mot mig också. Han berättar att hon ska till Paris den 19-21:a Januari och att jag då är välkommen att hämta allt av mina ägodelar jag kan komma åt.
Jag lyckas skaffa en ny lägenhet väldigt fort (en av de bästa jag haft i Uppsala faktiskt), hyr en buss för 1000:- och drar dit med mitt ex och hämtar mina saker. Åker till min nya lägenhet och kastar in mina grejer. Säkrar dem från denna psykopatiska människa. Tilläggas bör att jag även öppnat ett ärende via Kronofogdemyndigheten... Men det går extremt långsamt och när hon bestrider min begäran om "interimistisk handräckning" = tvångsingrepp där myndigheten räcker tillbaka mina saker, så tappar jag bara orken och bestämmer mig för att låta henne vinna det slaget så jag kan fokusera på det det polisiära ärendet. Det är sorgligt att jag anade i förväg att Kronofogdemyndigheten stod så maktlös.

Det går sex veckor till, sen ringer den "nuvarande inneboende" och säger att han tagit sina saker och flytt därifrån. Hon börjar då hota DENNE om precis samma saker: stämma honom för att han åsamkat skada på hennes egendom, och att hans påstående om hennes hemfridsbrott, ofredande och egenmäktiga förfarande är lögner. Han berättar om allt som hänt honom där och jag bekräftar att det är vad som hände mig. Han erbjuder sig vittna i mitt fall (och jag meddelar polisen detta, som i sin tur meddelar att de EJ kommer lägga ner fallet innan denne förhörts). Han är den som 1. sett mitt kontrakt och insett att det förekommit ett avtalsbrott, 2. SETT henne ta mina skolböcker/block, textilier, dyrbara krukor mm och ta upp till sin våning, 3. dessutom spelat in henne där hon förtalat mig, berättar VAD hon gjort och varför, 4. dessutom är jurist.
Utöver detta har jag även ringt hennes son (som i sin tur sagt upp kontakten med sin mor för tolv år sedan just pga hennes förföljelsemani, storhetsvansinne, mytomani, manipulation och tvångssyndrom). Jag förklarar exakt vad som hänt, och han blir inte ens förvånad, han blir bara ledsen. Han erbjuder sig att hjälpa mig och åker ut till huset vid Gottröra. Men då han berättar om sitt ärende vägrar hon släppa in honom... Hon anser att han ställt sig på min sida. Mycket förvånande.
Jag ringer även hennes "bästa vän" som hon skrivit som SIN referens på hyreskontraktet vi skrivit. Han blir rasande och säger att han öht INTE erbjudit sig att vara referens... Efter att han kontaktat henne ringer han sen tillbaka till mig och berättar att hon gjort detta pga att jag "skadat hennes egendom, orsakat henne stress (LOL?! Jag då?), och betett mig hotfullt". Han säger att han öht inte uppfattar något hotfullt i mitt bemötande gentemot henne, och att han tycker jag ska gå till polisen omgående med detta - vilket jag säger att jag redan gjort. Även hennes son och "nuvarande inneboende" bekräftar att det är denna version hon håller fast vid. Tyvärr är det den version hon påstår om alla som hon hamnat i konflikt med. Och jag vill mena att OM hon tycker att det känns hotfullt och att hon åsamkas stress av att stjäla andras egendom, göra denne hemlös, förstöra dennes studier osv osv, så bör hon kanske fundera på vilken sida om lagen hon står på. Jag tycker inte jag kan hållas ansvarig som gärningsman för att jag kräver min egendom tillbaka?
__________________
Senast redigerad av Kattjefvel 2015-04-08 kl. 15:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback