Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-05, 19:03
  #1
Medlem
Det e så att min chef har flera mindre företag. Och ofta när han inte har jobb så det räcker hyr han ut oss till andra som behöver hjälp. Men nu i veckan som kommer så ska han hyra ut mig & nåra killar till ett av sina andra företag.... Någon som vet vad/hur man kan tjäna på det... Det ända jag vet är att om hans ena företag inte kan betala fakturorna som han skickar till sig själv så får han nått som heter förlustskatt i stället för vanliga skatten om jag förstod rätt. Men då går väl hans ena företag i konkurs? Och hur kan han tjäna på att betala sig själv med sina pengar? Någon som förstår det?
Citera
2005-10-05, 19:21
  #2
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det är därför som han är chef och du är anställd. :)
Citera
2005-10-05, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är därför som han är chef och du är anställd.


hehe a det e sant... men det va tyvärr inte svaret jag hoppats på
Citera
2005-10-05, 19:29
  #4
Medlem
Pa nagot satt

sa hamnar val iaf farre pluringar i Statens fickor, och det ar ju bara att gladjas at, med tanke pa vad mycket destruktivt skit det stros penagr pa idag.

At helvete med skattefortrycket och sossarna och deras klonande kartellpartier!

I Sverige ar i stort sett alla sossar, mentalt sett, aven dom som tror sig vara borgeliga.

Svenskarnas behover avprogrameras.
Citera
2005-10-05, 19:39
  #5
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collin
Det e så att min chef har flera mindre företag. Och ofta när han inte har jobb så det räcker hyr han ut oss till andra som behöver hjälp. Men nu i veckan som kommer så ska han hyra ut mig & nåra killar till ett av sina andra företag.... Någon som vet vad/hur man kan tjäna på det... Det ända jag vet är att om hans ena företag inte kan betala fakturorna som han skickar till sig själv så får han nått som heter förlustskatt i stället för vanliga skatten om jag förstod rätt. Men då går väl hans ena företag i konkurs? Och hur kan han tjäna på att betala sig själv med sina pengar? Någon som förstår det?


Du gör en tankemiss i ditt resonemang. Det är uppenbarligen samma fysiska person som äger flera företag och det kan tyckas onödigt att göra som din chef för. Men de olika förtagen är just olika företag, separata enheter, som just skall betraktas som helt skilda enhter. Gör man en parallell med människor så är de olika människor som är släkt med varandra och som hjälps åt.

Men genom att hyra ut personal mellan de olika företagen så kan kostnaderna och intäkterna för de olika företagen optimeras.
Citera
2005-10-05, 19:54
  #6
Medlem
M2ks avatar
Finns många skäl. Ett företag äger realtillgångarna, t ex fastigheter, fordon, maskiner etc. I ett annat bolag har man gubbarna/arbetsstyrkan. Om det går dåligt i det personalintensiva företaget, en stor entreprenad kukar ur t ex, så kan detta sättas i KK utan att tillgångarna hotas.
Citera
2005-10-05, 21:30
  #7
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är därför som han är chef och du är anställd.

haha!

håller med viss del med inläggen tidigare, men det kan faktiskt vara så enkelt att chefens andra företag behöver ett temporärt tillskott av arbetskraft. eftersom det är olika företag, d.v.s. olika juridiska personer så måste detta faktureras.

sen så vet jag inte om jag håller med om att det blir mindre pengar till staten, det är snarare så att det blir mer pengar till staten om han fakturerar, än om han inte fakturerar som han gör i detta fallet.

säg att du kostar företaget du är uthyrd till 1.000:- (kan vara din ordniarie lön eller vad som helst, men eftersom du är uthyrd så är det en försäljning av tjänst)
Du kostar 1.000 kronor.
Din chef fakturerar företag 2 på 1.250 kronor (25% moms)
staten får 250 kronor i moms
av dessa 1.000 som är kvar ska du ha lön, säg 560 kronor. av detta har arbetsgivaren dragit 240 kronor i arbetsgivaravgift till staten
av dina 560 kronor skall du betala ca 168 kronor i skatt till staten
arbetsgivaren har nu 200 kronor kvar i vinst, av detta skall staten ha 28% i vinstskatt. staten får ytterligare 56 kronor. kvar är nu 144 kronor. när din chef till slut tar ut dessa i egen lön (förmodligen) så skall han betala ca 30% i skatt på dessa. staten får ca 43 kronor. totalt har staten fått ca 757 kronor. det vore mycket enklare om du formellt sett jobbade på företag ett, fast du blev "utlånad" till företag 2, utan någon fakturering företagen emellan. ingen moms, mindre pengar till staten etc, men det finns miljoner anledningar till att bolla med anställda och fakturor såhär, trots att det försvinner mycket på vägen.

observera att uträkningen ovan inte stämmer riktigt, det är bara en fingervisning.
Citera
2005-10-05, 21:36
  #8
Medlem
occasuss avatar
Det är ju precis som att hyra av nån annan, förutom att han behåller pengarna själv.
Citera
2005-10-05, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Finns många skäl. Ett företag äger realtillgångarna, t ex fastigheter, fordon, maskiner etc. I ett annat bolag har man gubbarna/arbetsstyrkan. Om det går dåligt i det personalintensiva företaget, en stor entreprenad kukar ur t ex, så kan detta sättas i KK utan att tillgångarna hotas.

Var i byggbranschen ett tag, var det inte ett hyfsat stort företag från Kumla som av olika anledningar dribblade med just den här typen av upplägg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback