Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-06, 23:09
Medlem
vnc-s avatar
Har ökat mycket i vikt samtidigt som jag förlorat mycket i fett, jag undrar vad vikten består av?

Har tränat aktivt under en längre period, diverse olika former som gym, löpning, bollsporter osv, men aldrig gått in hårt för att bygga muskler förens nu. Jag har inte krånglat till det med scheman för hur man ska äta, träna, sova, leva osv, "ät så mycket du kan och lyft så tungt du kan" är det enda jag haft i huvudet. I praktiken har det varit väldigt simpelt:

- kött och potatis till alla dagens mål, även frukost, gärna stora portioner med minst 500g kött.
- Träna tungt, varje set bör vara ett försök till personbästa för övningen, klarar jag alla 6 reps så har jag tränat för lätt.

Har kört stenhårt på detta under 5månader, vågen visar +13kg samtidigt som jag blivit av med fettet på kroppen, från att vara lönnfet till tydliga muskler och magrutor.

Det sägs ju att det inte går att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Det ska även inte gå att lägga på sig mer än 1-2kg muskler per år.

Vad består mina nya kilon av? Vatten?
Vad tog fettet vägen? Tror jag äter 3500-4000 kalorier om dagen och har bränt ganska mycket fett.
Citera
2015-04-06, 23:14
Medlem
Man äter ofta mer salt när man ligger på ett litet överskott, vilket binder 25 gånger sin vikt i vatten. Kreatin och kolhydrater binder även en del vätska. Om du inte ökar i fett så är det muskler och vätska som du ökat. Att öka 5-10 kg i vätska under uppgång kan mycket väl stämma då detta inte måste vara en stor ökning procentuellt från din tidigare vätskemängd.
Citera
2015-04-07, 15:12
Medlem
BengtBurks avatar
Viktuppgången kan förklaras av muskler, glykogen och vätska vilket säkert kan vara 13 kg totalt. Som nybörjare går det att bygga mer än 1-2 kg muskelmassa per år.

Det går även att bygga muskler samtidigt som du går ner i fettmassa, beroende på vad du menar med "samtidigt". Det är däremot svårt att göra, åtminstone om du inte är nybörjare där det mesta fungerar ganska bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in