Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-06, 20:49
  #1
Medlem
Hejsan!

Polaren som skall flytta in i större villa frågade precis om jag kunde ta på mig att dra nätverk i huset. Han har idag enbart möjlighet till VDSL via Telia, men det är ju inte helt omöjligt att man drar in fiber på gatan framöver.

Han vill ha några fasta punkter uppkollade med kabel (tv-rum, kontor) samt ett stabilt trådlöst nät. Jag har kikat runt på accesspunkter och hittat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 som verkar vara bra. En på vardera våning (givetvis matade med LAN-kabel från modemet) bör räcka kan jag tycka.

Men resten då, tycker ni att jag skall dra allt till ett ställe där han eventuellt kopplar in fiber framöver eller vad tycker ni? Ett skåp med en switch,modem osv kanske vore bra?

Några erfarenheter eller något som är bra att tänka på?

Mvh
Citera
2015-04-06, 21:15
  #2
Medlem
Zonkeds avatar
Ap är bra, jag hade dock tagit LR modellen istället.

Telerören brukar gå trycka i några tp kablar.

Jag hde funderat på möjligheterna att dra en kabel till tilltänkt fiber och då byta nuvarande modem till en switch.

Men det beror ju helt på hur bra placerat modemet blir.
Citera
2015-04-06, 21:20
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Polaren som skall flytta in i större villa frågade precis om jag kunde ta på mig att dra nätverk i huset. Han har idag enbart möjlighet till VDSL via Telia, men det är ju inte helt omöjligt att man drar in fiber på gatan framöver.

Han vill ha några fasta punkter uppkollade med kabel (tv-rum, kontor) samt ett stabilt trådlöst nät. Jag har kikat runt på accesspunkter och hittat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 som verkar vara bra. En på vardera våning (givetvis matade med LAN-kabel från modemet) bör räcka kan jag tycka.

Men resten då, tycker ni att jag skall dra allt till ett ställe där han eventuellt kopplar in fiber framöver eller vad tycker ni? Ett skåp med en switch,modem osv kanske vore bra?

Några erfarenheter eller något som är bra att tänka på?

Mvh

Säkert bra och stabil, men borde du inte satsa på 802.11ac? Och även gigabit? Den du länkar till verkar vara 10/100 Mbit...

Tycker också det ser ut som att Ubiquiti-produkten är anpassad för att sitta i taket, hur hade du tänkt att lösa det? Eller ska de ligga på typ golvet/sitta på väggen? Vet inte om det blir så snyggt...

Undrar också hur du hade tänkt dra nätverkskabel mellan de olika våningarna?

Beroende på elnätet i villans kvalitet så kan powerline vara ett alternativ, sedan i powerlineadaptrarna som du har på varje våning kopplar du in en accesspunkt (802.11ac) med vanlig nätverkskabel. Typ denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595997
Citera
2015-04-06, 21:41
  #4
Medlem
Handsekreterarens avatar
I nyare lägenheter har man som regel ett litet skåp, i vilket det finns plats för router/switch m.m., eluttag för dessa samt en patchpanel för att kunna korskoppla fram det man vill ha dit man vill ha.
Sådana skåp borde finnas att köpa hos din lokale elgrossist. Snyggt och prydligt.

Jag drog mitt eget nätverk där allt terminerar i klädkammaren, där jag har router och switch samt en patchpanel. Jag struntade dock i skåp, det sitter väggmonterat och det duger bra för mig.

Har han plats så är ett fullhöjds 19-tumsstativ ganska manligt

EDIT: Skippa Powerline. De har snygga siffror på pappret, men inte i verkligheten. Dessutom tenderar dessa att ge störningar på annan elektronik.
Citera
2015-04-07, 00:42
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Polaren som skall flytta in i större villa frågade precis om jag kunde ta på mig att dra nätverk i huset. Han har idag enbart möjlighet till VDSL via Telia, men det är ju inte helt omöjligt att man drar in fiber på gatan framöver.

Han vill ha några fasta punkter uppkollade med kabel (tv-rum, kontor) samt ett stabilt trådlöst nät. Jag har kikat runt på accesspunkter och hittat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 som verkar vara bra. En på vardera våning (givetvis matade med LAN-kabel från modemet) bör räcka kan jag tycka.

Men resten då, tycker ni att jag skall dra allt till ett ställe där han eventuellt kopplar in fiber framöver eller vad tycker ni? Ett skåp med en switch,modem osv kanske vore bra?

Några erfarenheter eller något som är bra att tänka på?

Mvh

Jag skulle handla utomlands. http://www.eurodk.com (inom EU, så ingen tull etc)

Jag har ett halvdussin UniFi i huset. Jag nöjde mig med AP istället för PRO eftersom jag bara har det för "slösurf" och gästnät. Jag har dragit kabel till kontor, sovrum och TV-bänk. Jag är dock löjligt nöjd med pris/prestanda.

Precis som andra som svarat har jag ett korskopplingsstativ (6 u) med path , switch/router, POe injektor. Prydligt och bra.
Citera
2015-04-09, 16:30
  #6
Medlem
Har nu köpt två stycken accesspunkter med "POE".

Hur tycker ni att jag skall göra i det skåp dit jag skall utgå ifrån och dra alla kablar till? Vad är skillnaden mellan att använda en patchpanel och switch, jag förstår inte riktigt det? I dagsläget så kommer vi börja med att dra så att han kommer att dra tre fasta punkter i huset, samt två kablar till accesspunkterna.

Hur hade ni gjort? Jag är inte något proffs på detta. Det jag förstått i princip är att jag ska köra med CAT6-kablar i princip, samt att "välja ut" ett skåp med gott om utrymme där en eventuell fiberkonverter kan monteras i framtiden.

Mvh
Citera
2015-04-09, 22:30
  #7
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag skulle handla utomlands. http://www.eurodk.com (inom EU, så ingen tull etc)

Jag har ett halvdussin UniFi i huset. Jag nöjde mig med AP istället för PRO eftersom jag bara har det för "slösurf" och gästnät. Jag har dragit kabel till kontor, sovrum och TV-bänk. Jag är dock löjligt nöjd med pris/prestanda.

Precis som andra som svarat har jag ett korskopplingsstativ (6 u) med path , switch/router, POe injektor. Prydligt och bra.

När du managererar din Unifi måste du ha en programinstallation på en dator eller surfar du in på ip på accesspunkten?

/Flep
Citera
2015-04-10, 20:36
  #8
Medlem
Zonkeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
När du managererar din Unifi måste du ha en programinstallation på en dator eller surfar du in på ip på accesspunkten?

/Flep

Du har servermjukvara på en dator. Det behöver inte vara igång hela tiden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback