Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 12:11
  #193
Medlem
Hans facebook

https://www.facebook.com/sv*n.lar**on.31924
__________________
Senast redigerad av bakl 2018-09-01 kl. 12:14.
Citera
2018-09-27, 12:52
  #194
Medlem
Piloten friad i tingsrätten.

"Einar Holme, 18, omkom i den våldsamma segelflygsolyckan. Nu frias piloten av Gällivare tingsrätt för åtalet om vållande till annans död.
.
.
Tingsrätten meddelade under torsdagen sin dom. Piloten frias från samtliga misstankar och yrkandet om skadestånd ogillas."


Bakom betalvägg.


http://www.nsd.se/nyheter/dom-i-dodl...nm4926254.aspx
Citera
2018-09-27, 13:01
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Piloten friad i tingsrätten.

"Einar Holme, 18, omkom i den våldsamma segelflygsolyckan. Nu frias piloten av Gällivare tingsrätt för åtalet om vållande till annans död.
.
.
Tingsrätten meddelade under torsdagen sin dom. Piloten frias från samtliga misstankar och yrkandet om skadestånd ogillas."


Bakom betalvägg.


http://www.nsd.se/nyheter/dom-i-dodl...nm4926254.aspx
Men. Detta är väl ung. såsom o.svens och några till vill att det ska funka; man tar med nån på en provtur. När det sedan råkat gå åt pipsvängen så står man där. Helt utan något ansvar!? Märkligt.
Citera
2018-09-27, 13:04
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men. Detta är väl ung. såsom o.svens och några till vill att det ska funka; man tar med nån på en provtur. När det sedan råkat gå åt pipsvängen så står man där. Helt utan något ansvar!? Märkligt.

Det där lär bli överklagat. Kan sluta med att HD tar upp det hela så småningom kan jag tänka mig.
Citera
2018-09-27, 17:05
  #197
Medlem
tazzos avatar
Jag deltog några år senare efter olyckan på 1-veckaslägret som Young Pilots (YP) ansvarar för i samband med segelflygseventet i pirttivuopio. För er som inte vet så deltog Einar genom YP. Jag ska dela med mig om mina personliga erfarenheter från mitt läger; Då vädret var det som avgjorde om det ens blev flygningar eller inte så stod vi många dagar där på flygfältet i -25°C och gjorde ingenting förutom att frysa skiten av oss i väntan på bättre väder/flygning. En dag, då det blev flygväder så blev det flygningar; alla ungdomar ville hinna flyga i fjällen vilket medförde en enorm tidspress. Det kändes som att man bara helt slumpmässigt tvingades slänga sig i ett tillgängligt plan på några minuter för att inte "missa sin chans" till flygning. I stressen så fick vi en fallskärm på oss och fick veta vilket snöre man drar i, och sedan fick vi veta var man drar för att öppna planets lucka. Sen var det adjöss och segelflygplanet bogserades upp i luften av ett motorflyg som släppte oss på lämplig höjd. Dock vet jag inte om det gick till exakt så det året som Einar flög, så det kan jag inte uttala mig om. Absolut, flygningen var vacker, men om det hade inträffat en liknande moln-händelse kan jag tänka mig att ytterligare en ungdom hade dött fastspänd i det fallande planet. Om en dödsolycka inträffat tidigare, så tycker jag faktiskt att man ska revidera hela lägrets upplägg, och radera bort faktorerna för att en olycka ska ske igen. Jag personligen ångrar att jag föll för "pressen" och tog planet som precis hade byggts ihop från släpet och skulle flygas för dagens första gång. Vårt pitotrör fick isbildning efter att bogserplanet hade släppt av oss, och jag bevittnade sakta på hur pilen som visar hastigheten på mätaren gick ner till noll. Lyckligtvis landade piloten planet säkert då han hade ett humm om hastighet då han hade visuell kontakt med marken. En ytterst obehaglig känsla måste jag säga; jag sätter mig aldrig mer i ett segelflygplan igen.

Tycker man skulle haft någon genomgång för oss ungdomar om hur man styr, landar planet om piloten blir handlingsförlamad, och om flygningens risker, och i vilka situationer man ska öppna luckan osv. Det är ju ingen raketforskning så att säga; och piloterna vi flög med var ju trots allt gubbar runt 75 år med kanske inte alltid superbra hälsa... En stroke eller hjärtproblem kan ju hända när som helst, och om den andre personen i planet inte vet vad dom ska göra när deras pilot blir sjuk, ja då riskerar båda en krasch.
Dessutom tycker jag personligen att ett plan ska testflygas utan ungdom om det är dagens första flygning för planet. Men tidsbristen och bristen på flygningar för oss ungdomar tvingade oss att behöva ta dom tillfällena vi fick.
Om nätterna låg planen förtöjda vid den plogade isbanan utan någon vakt; sabotage hade självfallet kunnat förekomma.

Jag uppskattar verkligen lägerledarens arbete och all den tid hon la ner för alla ungdomar, så att man får en chans till att få flyga och uppleva fjällflyget. Jag önskar att man reviderar upplägget sakligt, för att öka säkerheten.
__________________
Senast redigerad av tazzo 2018-09-27 kl. 17:20.
Citera
2018-09-27, 17:45
  #198
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men. Detta är väl ung. såsom o.svens och några till vill att det ska funka; man tar med nån på en provtur. När det sedan råkat gå åt pipsvängen så står man där. Helt utan något ansvar!? Märkligt.

Nej, jag tycker inte det är märkligt.
Alla olyckor har inte en ”skyldig”. Det hörs på just beskrivningen av händelsen [olycka].
Citera
2018-09-27, 18:27
  #199
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
alla ungdomar ville hinna flyga i fjällen vilket medförde en enorm tidspress. Det kändes som att man bara helt slumpmässigt tvingades slänga sig i ett tillgängligt plan på några minuter för att inte "missa sin chans" till flygning. I stressen så fick vi en fallskärm på oss och fick veta vilket snöre man drar i, och sedan fick vi veta var man drar för att öppna planets lucka. Sen var det adjöss och segelflygplanet bogserades upp i luften

Det här är absolut din upplevelse och hur du upplevt det. Jag kan tänka mig att det har upplevts på olika sätt bland olika deltagare? Vissa upplever säkert denna situation relativt stressig även om genomgångar m.m inte vart det pga den stress det innebär att flyga med för första gången. Om alla upplevt samma sak har inte säkerhetsgenomgången vart bra alls.

Att man tryckt igenom många ”elever” på kort tid har sannolikt vart pga vilja att ge alla en provtur. Säkerhetsgenomgången är dock mycket viktig och man bör naturligtvis inte påbörja en flygning innan man är förvissad om att passageraren vet hur man skall genomföra en nödutstigning, lämna flygplanet och när man skall utlösa skärmen.

Sådana här klubbar brukar mestadels bestå av glada amatörer där totala erfarenheten ofta inte är jättestor. Det som kan vara svårt är att ha en organisation ledd av någon med tillräcklig
erfarenhet för att se till att det inte blir för bråttom och att allt blir proffsigt genomfört.

Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Jag personligen ångrar att jag föll för "pressen" och tog planet som precis hade byggts ihop från släpet och skulle flygas för dagens första gång.
Dessutom tycker jag personligen att ett plan ska testflygas utan ungdom om det är dagens första flygning för planet.

Segelflygplan är byggda för att kunna transporteras delade. Har inte sysslat med segelflyg men jag känner mig rätt säker på att maskinerna är luftvärdiga direkt efter montering och att ingen kontrollflygning krävs. Det innebär att risken inte är högre första flygningen än andra. Det finns ingen anledning att göra det, utom möjligen för att lugna den passagerare som känner lite olust inför flygningen.

Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Tycker man skulle haft någon genomgång för oss ungdomar om hur man styr, landar planet om piloten blir handlingsförlamad, och om flygningens risker, och i vilka situationer man ska öppna luckan osv. Det är ju ingen raketforskning så att säga; och piloterna vi flög med var ju trots allt gubbar runt 75 år med kanske inte alltid superbra hälsa... En stroke eller hjärtproblem...

Att flyga är så pass svårt ( utan kunskap) att man inte kan räkna med att någon klarar att gå levande ifrån att försöka själv. I så fall är det bättre att säga att man skall hoppa om piloten tappar medvetandet.
Däremot, om det ska kallas ’provlektion’ bör nog en liten teorilektion om hur maskinen manövreras, lite om aerodynamik och hur man använder termik eller hang för att hålla maskinen i luften längre än bara av höjden man får av höjden man släpps på. Utan den komponenten faller troligen lite av det provlektioner brukar vara( att visa det fina och locka folk att börja)

Risken för hjärtproblem/stroke ska normalt vara relativt liten, då värdering av risken ingår i läkarundersökningarna(tror jag, även för PPL och segelflygn.
Annars bör man vara medveten om att privatflygning innebär amatörer med mindre flygutbildning, mindre flygerfarenhet och att privatpiloter normalt inte får flyga mot betalning.
Detta pga den mindre omfattande utbildningen mm, som innebär en lägre flygsäkerhet än kommersiell flygning.
Den kommersielle piloten får inte flyga betalande passagerare efter 60(62?) års ålder, detta av anledningen att risken för inkapacitet ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Om nätterna låg planen förtöjda vid den plogade isbanan utan någon vakt; sabotage hade...

Låter ej sannolikt med sabotage, känns mer som din oro/rädsla för flygning?
Påstår inte alls för att trycka till dig, men det känns långsökt. Kontroll före första flygningen för dagen bör ha god chans upptäcka om någon påverkat något.

[quote=tazzo|65380312]Vårt pitotrör fick isbildning efter att bogserplanet hade släppt av oss, och jag bevittnade sakta på hur pilen som visar hastigheten på mätaren gick ner till noll.[/qoute]

Normalt blir det ingen isbildning om man flyger i klar luft( inte i moln och inte i underkyltregn). Låter som den flygningen innehåll komponenter i eller väldigt nära moln...Det låter inte helt ok?
__________________
Senast redigerad av OmedelSvensson 2018-09-27 kl. 18:36.
Citera
2018-09-27, 18:56
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, jag tycker inte det är märkligt.
Alla olyckor har inte en ”skyldig”. Det hörs på just beskrivningen av händelsen [olycka].
Självklart! Så är det inte bara piloten som genomförde en osäker demoflygning som ska rannsakas här. För verksamheten borde det ha varit gjort en Risk- och konsekvensanalys.
Ex.vis av det s.k. Förbundet.
Dvs samma enhet som utredde olyckan.
Och VEM var ansvarig för "säkerhetsfrågorna" inom det Förbundet??
Var det samme gubbe som sen tog emot olycksutredningen - på något statligt verk - samt sa ja och amen till densamma?
Måånga borde utredas - inte enbart du alltså!
Citera
2018-09-27, 19:26
  #201
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ex.vis av det s.k. Förbundet.
Dvs samma enhet som utredde olyckan.

Nä, haverikommissionen är ett hundra procent fristående från "förbundet".

Du är ute och cyklar, igen.
Citera
2018-09-27, 23:10
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självklart! Så är det inte bara piloten som genomförde en osäker demoflygning som ska rannsakas här. För verksamheten borde det ha varit gjort en Risk- och konsekvensanalys.
Ex.vis av det s.k. Förbundet.
Dvs samma enhet som utredde olyckan.
Och VEM var ansvarig för "säkerhetsfrågorna" inom det Förbundet??
Var det samme gubbe som sen tog emot olycksutredningen - på något statligt verk - samt sa ja och amen till densamma?
Måånga borde utredas - inte enbart du alltså!
...du verkar inte kunna få till ett enda vettigt eller insatt inlägg i den här tråden...är du dum i huvudet på riktigt...!?
Citera
2018-10-07, 18:31
  #203
Medlem
Piloten i fråga.
Hans Facebook försvann när hans sida blev offentlig.

https://ibb.co/gt7fdp
Citera
2018-10-09, 14:36
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakl
Piloten i fråga.
Hans Facebook försvann när hans sida blev offentlig.

https://ibb.co/gt7fdp
Sidan plockades bort för offentlig visning.
Av en anledning kan man tänka. Tex att bilder likt den du lagt upp inte ska spridas men namn o bild på personer som öht inte har med detta att göra. Högst omdömeslöst fr din sida. Lika olustigt som att du fortfarande verkar ha tillgång till pilotens Fb.....det antyder ju liksom att du finns i dennes närhet. Vart du kommer ifrån o jobbar framgår med all önskad tydlighet. Skärpning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback