Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-06, 19:30
  #1
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: En saknad efter sönderbrutet segelflyg
Citat:
En av de två personerna ombord är omhändertagen efter att ha hoppat ur planet med fallskärm – den andra saknas.
NSD: EXTRA: Segelflygplan har störtat
Citat:
Planet har brutits mitt itu och vrakedelar har hittats ute i terrängen. Just nu pågår sökningen efter medpassageraren med helikoptrar och skotrar. Sjöfartsverkets egen helikopter anländer 19.20 från Umeå. Och enligt uppgifter har Kallaxflyg en helikopter i luften. Räddningstjänst, fjällräddare och polis är också inblandade.
__________________
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-04-06 kl. 19:32.
Citera
2015-04-06, 19:37
  #2
Medlem
Enydrions avatar
man undrar ju om den andra personen också hade fallskärm?

Var tydligen piloten som hoppat, den andre var passagerare, jag skulle inte vilja flyga som passagerare i ett plan där piloten har fallskärm och jag ingen...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2015-04-06 kl. 19:44.
Citera
2015-04-06, 19:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
man undrar ju om den andra personen också hade fallskärm?

Var tydligen piloten som hoppat, den andre var passagerare, jag skulle inte vilja flyga som passagerare i ett plan där piloten har fallskärm och jag ingen...

Alla i segelplan har fallskärm.
Citera
2015-04-06, 19:53
  #4
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
man undrar ju om den andra personen också hade fallskärm?

Var tydligen piloten som hoppat, den andre var passagerare, jag skulle inte vilja flyga som passagerare i ett plan där piloten har fallskärm och jag ingen...
Det går knappt att sitta i ett segelplan utan fallskärm, då ryggstöden är avsett för det.
i 3-sitsare så sitter man på rad, med läraren bak.

Förhoppningsvis så hoppade även han, och kanske skadade sej vid landningen.
Men jag befarar det värsta.
Citera
2015-04-06, 19:55
  #5
Medlem
Ratis avatar
Det är ljust i någon timme till. Sedan försvåras nog sökinsatserna betydligt.
Citera
2015-04-06, 20:14
  #6
Medlem
JustZlatans avatar
Värmekameror finns väl. Det funkar när det blir mörkt ute.
Citera
2015-04-06, 20:34
  #7
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Det går knappt att sitta i ett segelplan utan fallskärm, då ryggstöden är avsett för det.
i 3-sitsare så sitter man på rad, med läraren bak.

Förhoppningsvis så hoppade även han, och kanske skadade sej vid landningen.
Men jag befarar det värsta.
Hur kommer man ur planet för att hoppa? Fäller man upp den stora vindrutan och bara släpper loss sitt bälte?

Kan planet ha börjat snurra något oerhört? Föremål som faller verkar hamna i galet stark spinn har jag noterat. Han kanske förlorade medvetandet på grund utav att nacken kastades skoningslöst huller om buller.

Från artikel: "Ett stort räddningsuppdrag pågår från både JRCC (sjö- och flygräddningscentralen), räddningstjänsten, fjällräddare samt polis.

– Vi har satt in alla resurser som vi kan avvara på det här. Det finns ingen exakt position på var olyckan skett men en person och flygplanet saknas, säger Börje Öhman."

Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...chat-i-fjallen
Citera
2015-04-06, 20:47
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Otäckt. Likförbannat blir det intressant om planet varit slarvigt monterat, för
Inte bryts en kärra sönder i luften om det inte flygs avance med ett skadat plan eller CB-krock?
Citera
2015-04-06, 20:54
  #9
Medlem
Gloria.Romanas avatar
De har nu hittad passageraren.

"Medpassageraen som sökts intensivt i fjällterrängen har påträffats, uppger Sjöfartsverket till nsd.se.

- Flygplanet är lokaliserat. Den saknade personen är påträffad. Flygräddningen avslutar sökinsatsen. Numera är det här ett polisiärt ärende, säger Eva Nordström, kommunikatör vid Sjöfartsverket till nsd.se."

Källa: http://www.nsd.se/nyheter/extra-sege...t-9196294.aspx
Citera
2015-04-06, 20:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Otäckt. Likförbannat blir det intressant om planet varit slarvigt monterat, för
Inte bryts en kärra sönder i luften om det inte flygs avance med ett skadat plan eller CB-krock?

Segelflygning är högrisk oavsett vad förbundet predikar. En dödsolycka per 4000 timmar. Som att förlora en verkstadskompis på heltid vartannat år.
Citera
2015-04-06, 20:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
De har nu hittad passageraren.

"Medpassageraen som sökts intensivt i fjällterrängen har påträffats, uppger Sjöfartsverket till nsd.se.

- Flygplanet är lokaliserat. Den saknade personen är påträffad. Flygräddningen avslutar sökinsatsen. Numera är det här ett polisiärt ärende, säger Eva Nordström, kommunikatör vid Sjöfartsverket till nsd.se."

Källa: http://www.nsd.se/nyheter/extra-sege...t-9196294.aspx

Det känns väldigt oklart huruvida passageraren var vid liv och vad personens status är. Någon som sett i klartext huruvida dom hittades vid liv eller omkommit?
Citera
2015-04-06, 21:02
  #12
Medlem
Hyfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
De har nu hittad passageraren.

"Medpassageraen som sökts intensivt i fjällterrängen har påträffats, uppger Sjöfartsverket till nsd.se.

- Flygplanet är lokaliserat. Den saknade personen är påträffad. Flygräddningen avslutar sökinsatsen. Numera är det här ett polisiärt ärende, säger Eva Nordström, kommunikatör vid Sjöfartsverket till nsd.se."

Källa: http://www.nsd.se/nyheter/extra-sege...t-9196294.aspx
De säger inte om han är vid liv eller ej. Hoppas jag har fel men tycker det låter som att de väntar med att bekräfta status tills de underrättat anhöriga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback