Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-06, 18:36
  #1
Medlem
Kort om min kampsportsresa:
MMA-träning i 6år
BJJ/SW träning och tävling i 6år
Ren stående fighting i olika stilar har fokuserats lite på i 3år

Under hela 2014 så hade jag stora besvär med ena axeln. Som värst så hoppade den ett tjugotal gånger under en vecka.
Detta gjorde att min träning låg på 50% (om inte mindre p.g.a. jobb) tills jag opererade mig i augusti.

Kom tillbaka till träningen igen i januari och har sen dess försökt att hålla igång som jag gjorde under 2013.
Har sagt upp mig från jobbet p.g.a. axeln och har hoppat på distansstudier vilket jag tänkte skulle ge mig mer tid på gymmet och mattan och ändå en inkomst som går att överleva på.

Jag känner dock att huvud och kropp inte är på rätt plats längre, mycket då jag jobbar i uppförsbacke för att nå mitt gamla "Jag".

Funderar på om man kanske är lite utbränd och behöver en vecka eller två att återhämta sig?

En dag där lunchträning erbjuds ser ut som följande för mig:

07:00-08:30 Gym (oftast styrkeorienterat med 5x3 tunga vikter på 4-5 set)
11:00-12:30 BJJ/SW/MMA/Thai
17:00-18:30 SW
18:30-20:00 BJJ/MMA

Det här kör jag 5 dagar i veckan (om 11:00 och 17:00-passen finns tillgängliga, annars försöker jag löpa eller köra kettlebell på de tiderna). Har varit igång på det här sättet nu sen Januari som sagt.
Det kan även bli ett pass från 20:00-21:30, men det är lääääääängesen.
Många pass har nu också skippats för att jag helt enkelt inte orkar eller känner intresse.

Vad tror ni? Ska man slopa skiten helt i 7-14 dagar och se om gnistan tänds?
Citera
2015-04-06, 19:50
  #2
Medlem
Kul med nån som ger full gas även om det är jobbigt. Man går genom faser och ibland måste man hantera hela kroppen så att den kommer i hel balans. Den som går in i väggen vet innerst inne att den befinner sig i obalans. Jag skulle reka

10 dagars vipassana i ödeshög kombinerat med enkel fysträning (det går)
gå till tre psykologer och försök få dom i konflikt. Lyckas du är du frisk. gå till sista raden
Ta ett steg bort från dig själv och se världen flyta förbi med främmande ögon och låt psykologerna reda ut.
sluta med psykologerna
vila i 5 dar från gymmet och gå länge
förklara för din omgivning vad som är viktigt för dej
ta en sup
gör ditt val

enjoy
Citera
2015-04-06, 20:19
  #3
Medlem
Iamthebatmans avatar
Det ser ut att vara väldigt många pass på en vanlig dag?
Så oavsett vad du väljer i framtiden:
Trappa ned lite med mängden pass i veckan för i helvete. Även om du är elit.

Nöjd dig med max 2 pass om dagen. Fem dagar i veckan räcker absolut för det ändå. Du sliter bara på kropp (och till synes knopp också) på detta sättet, som du uppenbarligen redan har sett.

Men ja, ta en vecka och se hur mycket du saknar det!
Det är mitt förslag!
Citera
2015-04-06, 21:58
  #4
Medlem
nousernameneededs avatar
Du borde nog vila ifrån det! även fast jag förstår hur jobbigt det är, jag tränade själv lika mycket som dig! men det slutade med att jag la av med skiten helt och hållet i 1år innan gnistan tändes igen...
Citera
2015-04-06, 22:03
  #5
Medlem
Jag har fått sluta med karaten. Orsak: Jag kan utföra rörelserna såsom det var tänkt, väldigt kraftfulla och snabba rörelser. De sliter hårt på kroppen. Tänk att accelerera och sedan bromsa upp dessa rörelser. Det ger muskelvärk i hela kroppen eftersom hela kroppen är engagerad i både slag och sparkar (blockeringar är lite mjukare). Välj alternativ träning som varvar de tuffare kampsportrörelserna. Det viktiga i kampsport är trots allt att få in rörelserna i muskelminnet. När de är där kan de användas näst intill fullt ut fast man inte tränat dem på länge, utan istället satsat på mjukare styrketräning och vighetsträning. Konditionsträning behövs också för att kunna hålla på med dessa rörelser under en 2 minuters match.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback