Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-13, 12:30
  #13
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Jag håller med dig på varje punkt. Jag undrar dock vilken flygplats det kostar över 8000 yen tur / retur till?

Jag bara höftade men Osaka - Kix och Tokyo - NRT ligger på 3000yen enkel ungefär.
Citera
2015-04-13, 13:43
  #14
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Om vi utgår från att en flygbiljett kostar enkel 500kr + transport till och från flygplatsen 500-600kr så blir det inte så billigt, lägg till allt meck så hade jag tagit tåg varje dag, speciellt när tågstationen är mitt i smeten i städerna. Enkelbiljett med Nozomi kostar ca 900-1000kr mellan Tokyo och Osaka - vilket blir exakt samma pris med flyg.
Men det är klart, det beror på vart TS ska åka någonstans? Ska han hela vägen ner till Kagoshima eller hela vägen upp till Sapporo så är flyg kanske att föredra till att börja med och sedan kanske tåga uppåt eller neråt med ett Japan rail pass och kliva av vart man vill.

Perfekt sida för att se tågtabeller och faktiskt även priser är denna: http://www.hyperdia.com
Hade Hyperdia med mig hela tiden senast.
Tokyo-Osaka är så klart kanske inte den bästa sträckan att välja flyg för, eftersom de helt enkelt är så nära varandra. Där är det dock ändå klart billigare än vad du vill påstå, om man vill åka billigt. Jag kollade lite godtyckligt på Peach, NRT-KIX, som skulle gå för 3900 yen. Sedan bus till NRT 1000 yen och buss från KIX för 1000 yen. Totalt pris: 5900 yen - något som du inte slår med shinkansen. Tid får man dock så klart investera om man vill åka den här sträckan billigt, just eftersom NRT är så långt ifrån staden. Väntetider på flygplats och sådant är dock så gott som noll eftersom det är lokala flyg.

Skall man åka någon lite längre sträcka, eller mellan städer där flygplatsen ligger mer i staden (vilket nog gäller för så gott som alla städer förutom just Osaka och Tokyo, som du valde att ta som exempel), så är flyg otvivelaktigt mer ekonomiskt när det rör sig om enstaka turer man vill ha.

Fördelarna med Shinkansen är att det är smidigt, flexibelt, stabil prissättning, ekonomiskt om man kan använda JR-pass för flera resor och man hamnar alltid mitt i staden. Skall man på mer enstaka långa resor så är det dock oftast (tom den korta sträckan Osaka Tokyo, som jag precis visade) mer ekonomiskt med flyg, men det beror så klart på vilka rutter det handlar om och vilka dagar man vill åka.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2015-04-13 kl. 13:51.
Citera
2015-04-13, 21:04
  #15
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tokyo-Osaka är så klart kanske inte den bästa sträckan att välja flyg för, eftersom de helt enkelt är så nära varandra. Där är det dock ändå klart billigare än vad du vill påstå, om man vill åka billigt. Jag kollade lite godtyckligt på Peach, NRT-KIX, som skulle gå för 3900 yen. Sedan bus till NRT 1000 yen och buss från KIX för 1000 yen. Totalt pris: 5900 yen - något som du inte slår med shinkansen. Tid får man dock så klart investera om man vill åka den här sträckan billigt, just eftersom NRT är så långt ifrån staden. Väntetider på flygplats och sådant är dock så gott som noll eftersom det är lokala flyg.

Skall man åka någon lite längre sträcka, eller mellan städer där flygplatsen ligger mer i staden (vilket nog gäller för så gott som alla städer förutom just Osaka och Tokyo, som du valde att ta som exempel), så är flyg otvivelaktigt mer ekonomiskt när det rör sig om enstaka turer man vill ha.

Fördelarna med Shinkansen är att det är smidigt, flexibelt, stabil prissättning, ekonomiskt om man kan använda JR-pass för flera resor och man hamnar alltid mitt i staden. Skall man på mer enstaka långa resor så är det dock oftast (tom den korta sträckan Osaka Tokyo, som jag precis visade) mer ekonomiskt med flyg, men det beror så klart på vilka rutter det handlar om och vilka dagar man vill åka.

Det var ett bra pris faktiskt. Kollade bara lite snabbt på flygresor.se för TYO-OSA. Ett litet tips är att om man åker med ett bolag inom Star Alliance eller OneWorld till Japan så erbjuds en rabatt på inrikes flygbiljett så att det ligger från 10 000Yen hos Japan Airlines/Ana per flygbiljett och sträcka. Inte billigare än Peach såklart men för mig som ska åka till en av Okinawa-öarna i september får istället betala 10 000yen enkel med Japan Airlines/Ana. Då ingår även check in-bagage. Något som inte ingår med Peach som har typ samma prissättning (och benutrymme tyvärr) som Ryanair, dvs pröjsa upp för bagage. Men Peach kan vara riktigt billigt ibland - som Ryanair.

Tycker det är ganska bra med rabatter för oss turister i Japan när vi ska åka med flyg/tåg. Inte ofta man möts av detta som turist.
__________________
Senast redigerad av foxxi 2015-04-13 kl. 21:06.
Citera
2015-04-13, 22:43
  #16
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Jag bara höftade men Osaka - Kix och Tokyo - NRT ligger på 3000yen enkel ungefär.

Vilket tåg åker du till KIX med då? Sist jag åkte betalade jag 920 yen från Namba.
ラピート kostar 1430 enkel, och då sparar du högst 15 minuter.

Nippori - Narita kan du komma till för 1025 yen med lokaltåg. Skyliner 2500 enkel.
__________________
Senast redigerad av xlr 2015-04-13 kl. 23:09.
Citera
2015-04-13, 23:50
  #17
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Vilket tåg åker du till KIX med då? Sist jag åkte betalade jag 920 yen från Namba.
ラピート kostar 1430 enkel, och då sparar du högst 15 minuter.

Nippori - Narita kan du komma till för 1025 yen med lokaltåg. Skyliner 2500 enkel.

Beror på vart du åker ifrån. Finns en del stationer i Osaka. Finns mer info här http://www.japan-guide.com/e/e2033.html
Jag jämför med det snabbaste och dyraste och med Narita Express. Då är priset 2000-3000 jpy hur som helst. Klart det blir billigare med en metro till en flygplats men jag tror ingen förnuftig vill utsätta sig för det med avsikt. :-) (hoppade på av misstag ett tåg från Ueno men det var Evening liner som tog 75 min och inte 45min som jag räknade med billigt vare 1200yen men blev en del sura miner från tjejen... Nåväl man lär sig. )
__________________
Senast redigerad av foxxi 2015-04-14 kl. 00:01.
Citera
2015-04-14, 02:42
  #18
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Beror på vart du åker ifrån. Finns en del stationer i Osaka. Finns mer info här http://www.japan-guide.com/e/e2033.html
Jag jämför med det snabbaste och dyraste och med Narita Express.

Dyrast? Ja Haruka Express är dyrast, men definitivt inte snabbast. Narita Express är inte heller snabbast, så jag förstår inte riktigt vad du vill säja.

Som jag skrev i föregående post så kostar Nankai Rap:t 1430 yen, och tar 35 minuter.
Det står ju till och med på sidan som du länkade!

Skyliner kostar 2500 och tar 45 minuter.

Citat:
Då är priset 2000-3000 jpy hur som helst.
Var det inte 8000 yen t/r nyss?
Det var ju endast det jag ifrågasatte i min första post. Nu är det helt plötsligt hälften?


Citat:
Klart det blir billigare med en metro till en flygplats men jag tror ingen förnuftig vill utsätta sig för det med avsikt. :-)
¨

Metro? Du menar lokaltåg?

Sorry, jag trodde hela den här diskussionen var om att resa billigt. Varför ska du då länka upp de dyraste tågen du hittar?
Citera
2015-04-14, 07:49
  #19
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det var ett bra pris faktiskt. Kollade bara lite snabbt på flygresor.se för TYO-OSA. Ett litet tips är att om man åker med ett bolag inom Star Alliance eller OneWorld till Japan så erbjuds en rabatt på inrikes flygbiljett så att det ligger från 10 000Yen hos Japan Airlines/Ana per flygbiljett och sträcka. Inte billigare än Peach såklart men för mig som ska åka till en av Okinawa-öarna i september får istället betala 10 000yen enkel med Japan Airlines/Ana. Då ingår även check in-bagage. Något som inte ingår med Peach som har typ samma prissättning (och benutrymme tyvärr) som Ryanair, dvs pröjsa upp för bagage. Men Peach kan vara riktigt billigt ibland - som Ryanair.

Tycker det är ganska bra med rabatter för oss turister i Japan när vi ska åka med flyg/tåg. Inte ofta man möts av detta som turist.

Trevligt med rabatten, den har jag inte hört om förut.

Men vad gäller Peach, har du åkt med dem förut? Visst, det stämmer att incheckat bagage inte längre ingår i deras billigaste biljetter (happy peach), men vad gäller kvalitet och komfort (benutrymme etc) så är det i min erfarenhet ingen skillnad mot JAL och ANA. Skymark, som jag nämnde tidigare i tråden, har jag haft absolut bäst komfort med på en flygning FUK-HND, där varje säte var business-klass-säte, men fortfarande samma medel-pris. Skymark har dock inte dessa säten på alla flighter, men kolla upp det innan du åker till Okinawa, för om de har det på de flighterna så är det verkligen värt det (billigare och bättre komfort = win-win )

Subscribea gärna till Peach nyhetsbrev, när de har kampanjer så är det oerhört billigt. Själv behövde jag en gång flyga FUK-KIX för att åka till Kyodai. Universitetet betalade motsvarande Shinkansenpris, men flyger gick för 2000 yen Att stället jag skulle till råkade ligga precis bredvid KIX gjorde det hela bara ännu bättre (folk i Kyoto ville inte ha några kärnkraftverk, så de blev tvungna att bygga i Osaka istället).
Citera
2015-04-14, 07:54
  #20
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Dyrast? Ja Haruka Express är dyrast, men definitivt inte snabbast. Narita Express är inte heller snabbast, så jag förstår inte riktigt vad du vill säja.


Säga heter det, inte säja. Narita Express är snabbast utan byte då majoriteten ska till andra ställen än Ueno.

Citat:
Ursprungligen postat av xlr

Som jag skrev i föregående post så kostar Nankai Rap:t 1430 yen, och tar 35 minuter.
Det står ju till och med på sidan som du länkade!

Skyliner kostar 2500 och tar 45 minuter.


Om du läser i länken så ser du att det finns flera olika transportmedel med tåg till Kix med olika prissättningar. Alla åker inte från Namba.


Citat:
Ursprungligen postat av xlr

Metro? Du menar lokaltåg?

Sorry, jag trodde hela den här diskussionen var om att resa billigt. Varför ska du då länka upp de dyraste tågen du hittar?

Nej, det finns metro också. För att de dyraste kanske passar bättre beroende vart man kommer ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Men vad gäller Peach, har du åkt med dem förut?

Åkte med Peach från Kix till Ishigaki. Men fördelen med Peach och likväl Ryanair är att det är direktflyg.
Men ja, det var tyvärr väldigt trångt
Jag har faktiskt inte åkt med Japan Airlines eller Ana men de har lika trångt benutrymme säger du? Shit...
Är 193cm lång så det blir trångt hur som helst men det finns trångt och ryanair-trångt om man säger så
Åker nu till sommaren till Miyakojima, någon som har varit där? Ska ha Japans bästa stränder tydligen. Hittade dock bara direktflyg med Ana och Japan Airlines men inget lågprisbolag. Fick betala iaf 750kr för Ana dit från Kix och japan airlines direkt till Tokyo kostade 1000kr.
Så totalt 1750kr och då använde jag mig av deras rabatt man får när man åker med OneWorld och Star Alliance.
__________________
Senast redigerad av foxxi 2015-04-14 kl. 08:13.
Citera
2015-04-14, 14:26
  #21
Medlem
xlrs avatar
Först och främst vill jag säga att anledningen till att jag ens kommenterade ditt inlägg från början var att du hävdade att det kostar 8000Yen(500-600SEK) tur / retur från Osaka till KIX, samt Tokyo till Narita, vilket är fel.

Det finns många prisvärda alternativ som jag förmodar att de flesta som reser med en stram budget skulle ta istället för de absolut dyraste tågen som sparar högst 20-30 minuter.

Jag antar att du inte rest speciellt mycket då du tycker att 75 minuter i ett lokaltåg, jämfört mot 47 i ett expresståg är oacceptabelt.

Det finns många på detta forum som är intresserade av att besöka Japan, så varför ge vilseledande information när vi pratar om billiga alternativ att ta sig runt?

Citat:
Narita Express är snabbast utan byte då majoriteten ska till andra ställen än Ueno.

Skyliner med byte i Nippori är snabbare och billigare till Shibuya, Shinjuku, Iidabashi, Ikebukuro och tar lika lång tid till Tokyo station. Vart vill du åka? Ska jag visa dig tider?


Citat:
Nej, det finns metro också. För att de dyraste kanske passar bättre beroende vart man kommer ifrån?

Jag vet inte hur du definierar metro, men för oss som är långtidsboende i Japan så har oss veterligen
Tokyo Metro inga linjer, eller ens delade spår till varken Haneda eller Narita.
För mer information är du välkommen att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Metro

Citat:
Säga heter det, inte säja.

Tack.
Citera
2015-04-14, 14:36
  #22
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Åkte med Peach från Kix till Ishigaki. Men fördelen med Peach och likväl Ryanair är att det är direktflyg.
Men ja, det var tyvärr väldigt trångt
Jag har faktiskt inte åkt med Japan Airlines eller Ana men de har lika trångt benutrymme säger du? Shit...
Är 193cm lång så det blir trångt hur som helst men det finns trångt och ryanair-trångt om man säger så
Åker nu till sommaren till Miyakojima, någon som har varit där? Ska ha Japans bästa stränder tydligen. Hittade dock bara direktflyg med Ana och Japan Airlines men inget lågprisbolag. Fick betala iaf 750kr för Ana dit från Kix och japan airlines direkt till Tokyo kostade 1000kr.
Så totalt 1750kr och då använde jag mig av deras rabatt man får när man åker med OneWorld och Star Alliance.

Utifrån min erfarenhet är komforten mer eller mindre likvärdig i Peach, JAL och ANA. Jämför vi dem så har Peach:
Peach:
Aircraft: A320
Seat Pitch: 29
Seat Width 17

ANA och JAL har många typer av flygplan och de verkar också hålla på att uppgradera på sistone. För flyg Haneda - Miyako så använder ANA B772 till Naha och sedan B734. JAL använder B763 och sedan B734.
ANA:
Aircraft: B772
Seat Pitch: 31
Seat Width: 16 eller 17 beroende på 2- eller 3-prisklassplan
Aircraft: B734
Seat Pitch: 32
Seat Width: 17

JAL:
Aircraft: B763
Seat Pitch: 31
Seat Width: 17.3
Aircraft: B734
Seat Pitch: 31
Seat Width: 17.3

Så, något bättre för JAL och ANA ser det ut som, iaf sträckan du vill åka i sommar.
Källa: http://www.seatguru.com/airlines/Jap.../fleetinfo.php

Skymark verkar inte längre ha kvar sina väldigt komfortabla plan jag pratade om. De slogs väldigt hårt av Abes sänkning av yenens värde, eftersom de precis hade gjort en gigantisk bindande order från Airbus.

EDIT:
JAL har för övrigt en J-klass på sistone som är väldigt prisvärd. Lite bättre komfort men bara ett par tusen yen extra.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2015-04-14 kl. 14:40.
Citera
2015-04-14, 15:56
  #23
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Först och främst vill jag säga att anledningen till att jag ens kommenterade ditt inlägg från början var att du hävdade att det kostar 8000Yen(500-600SEK) tur / retur från Osaka till KIX, samt Tokyo till Narita, vilket är fel.

Det finns många prisvärda alternativ som jag förmodar att de flesta som reser med en stram budget skulle ta istället för de absolut dyraste tågen som sparar högst 20-30 minuter.

Jag antar att du inte rest speciellt mycket då du tycker att 75 minuter i ett lokaltåg, jämfört mot 47 i ett expresståg är oacceptabelt.

Det finns många på detta forum som är intresserade av att besöka Japan, så varför ge vilseledande information när vi pratar om billiga alternativ att ta sig runt?



Skyliner med byte i Nippori är snabbare och billigare till Shibuya, Shinjuku, Iidabashi, Ikebukuro och tar lika lång tid till Tokyo station. Vart vill du åka? Ska jag visa dig tider?




Jag vet inte hur du definierar metro, men för oss som är långtidsboende i Japan så har oss veterligen
Tokyo Metro inga linjer, eller ens delade spår till varken Haneda eller Narita.
För mer information är du välkommen att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Metro



Tack.

Undersökte på Hyperdia och det var faktiskt snabbare med Skyliner trots byte i Nippori. Några få minuter men intressant. Hade ingen aning. Tack! Dock mecket med att gå runt med en stor resväska för att byta tåg och spara 1000yen? känns konstigt.
Att det skiljer 200kr från mitt inlägg till ditt får jag låta vara då. Verkar vara av stor betydelse för dig att det är rätt kostnad som det skrivs om i den här tråden för transport till en flygplats.
Och ja, 75 min transport till en flygplats är aldrig okej.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2550365

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback