Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-05, 23:39
  #1
Medlem
Hej. jag är en tjej som har varit väldigt sportig i livet. Fotboll, fiidrott, innebandy, gym. Nu har jag dock inte tränat någotning på "riktigt" på typ 4 år.
jag känner mig på sätt och vis klar med alla sporter jag en gång i tiden kört och har fått upp ögonen lite för kampsport. Det ända som drar mig till det är att det verkar vara roligt.

Jag känner till ett par kampsorter men har inte en aning om alla som finns tillgängliga att träna.
Finns det samlad info någonstans där man tex kan läsa om varje enskild kampsport?

Finns det tex. någon kampsport med både sparkar och slag?
__________________
Senast redigerad av pcfreak 2015-04-06 kl. 00:10.
Citera
2015-04-06, 00:13
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
http://www.tranakampsport.se/

http://www.budokampsport.se/

Där hittar du en hel del information.
__________________
Senast redigerad av ninjutsu 2015-04-06 kl. 00:22.
Citera
2015-04-06, 00:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Hej. jag är en tjej som har varit väldigt sportig i livet. Fotboll, fiidrott, innebandy, gym. Nu har jag dock inte tränat någotning på "riktigt" på typ 4 år.
jag känner mig på sätt och vis klar med alla sporter jag en gång i tiden kört och har fått upp ögonen lite för kampsport. Det ända som drar mig till det är att det verkar vara roligt.

Jag känner till ett par kampsorter men har inte en aning om alla som finns tillgängliga att träna.
Finns det samlad info någonstans där man tex kan läsa om varje enskild kampsport?

Finns det tex. någon kampsport med både sparkar och slag?

Kul att du vill börja med kampsport. Det är riktigt bra, mångsidig träning.

Det finns många kampsporter där man tränar både sparkar och slag. Grundläggande fakta av denna typ får du ärligt talar snabbast på Wikipedia. Googla "kampsport wiki" så hittar du garanterat mer.

När du vet lite mer kan du gå in på något kampsportforum som t ex sherdog.com. Där kan du läsa mycket mer.

När du så småningom väljer kampsport så tycker jag att du bör tänka på två grundläggande frågor:

1. Vill du köra tufft och fysiskt (ett måste ifall du vill träna för självförsvar) eller vill du hellre hålla på med kata o dyl?

2. Vill du fokusera på sparkar och slag, kast och grepp, eller en blandning?

Utifrån detta kan du sen välja bland t ex muay thai, boxning, karate, BJJ, aikido, MMA eller vad som nu kan finnas där du bor. Alla stilar har sin charm även om jag själv föredrar hårda stilar med mycket fys och sparring och inte har så mycket till övers för kata.
Citera
2015-04-06, 08:55
  #4
Moderator
Protons avatar
Det kan ju även vara bra att ta reda på utbudet på den ort du bor på, i det avseendet rekommenderar jag varmt, när du funderat klart på vilken stil du skulle kunna tänkas vara intresserad av, att besöka www.budokampsport.se, dvs budo och kampsportsförbundets hemsida.

Alla klubbar som är anslutna till sina respektive specialförbund som organiseras av SB&K finns upptagna på den sidan.

En klar fördel med att träna på en ansluten klubb är att du är försäkrad när du tränar, olyckor kan ju inträffa och då är det jobbigt att vara utan försäkring för att man varit dum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback