Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-05, 20:52
  #1
Avstängd
Snart är det 70 år sedan krigsslutet vilket fick mig att fundera kring detta. Hur kan ni försvara Hitler när det gäller detta? Han har åtskilliga tyska liv på sitt samvete.
Enda ursäkten jag kan komma på är att han var dagar/veckor från att ha nya supervapen (ex atombomber).
Citera
2015-04-05, 20:58
  #2
Avstängd
Obesterates avatar
För att han inte är en liberalistisk ynkrygg som vänder kappan efter vinden. Hitler kunde man lita på, fråga är om man kunde säga detsamma om alla andra politiker i världen. Knappast troligt...
Citera
2015-04-05, 21:04
  #3
Medlem
Han fuckade upp slaget vid Stalingrad också om jag minns rätt. Hans militära rådgivare rådde honom att inte anfalla, men Hitler tjatade emot. Resultatet blev som bekant tyskslakt.

Det var otroligt själviskt av honom att inte ge upp i tid. Inte förrän fienden kom knackandes på hans dörr i bunkern och då genom ett självmord.
Citera
2015-04-05, 21:04
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Obesterate
För att han inte är en liberalistisk ynkrygg som vänder kappan efter vinden. Hitler kunde man lita på, fråga är om man kunde säga detsamma om alla andra politiker i världen. Knappast troligt...

Kan du försöka svara på frågan i stället för att tramsa? Inget hedervärt i att fortsätta ett krig som är dömt att förloras.
Citera
2015-04-05, 21:10
  #5
Avstängd
Obesterates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Kan du försöka svara på frågan i stället för att tramsa? Inget hedervärt i att fortsätta ett krig som är dömt att förloras.

Tramsa? Jag tramsar inte, om du tror att jag är oseriös så är det ditt problem inte mitt. Det säger nämligen ganska mycket om dig som person, ryggradslös.

Klart att det är hedervärt att fortsätta kämpa för en idé oavsett hur nederlaget ser ut, bara fortsätta kämpa. Han slogs för en idé och dog för den, mycket mer än vad du någonsin kommer göra. Fegis.
Citera
2015-04-05, 21:12
  #6
Medlem
patriot8s avatar
För vad skulle meningen vara med att ge upp, och överlämna sig till fienden? Bara en mer utdragen och plågsam död.

Och ja, det är precis vad det tyska folket utsätts för i detta nu.
Citera
2015-04-05, 21:13
  #7
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Hitler var sjuk och förvirrad och levde förmodligen i en fantasivärld den sista tiden, i hans värld så var det kanske fullt möjligt att vinna kriget ända till slutet.
Citera
2015-04-05, 21:14
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Obesterate
Tramsa? Jag tramsar inte, om du tror att jag är oseriös så är det ditt problem inte mitt. Det säger nämligen ganska mycket om dig som person, ryggradslös.

Klart att det är hedervärt att fortsätta kämpa för en idé oavsett hur nederlaget ser ut, bara fortsätta kämpa. Han slogs för en idé och dog för den, mycket mer än vad du någonsin kommer göra. Fegis.

Du, min vän, är efterbliven. Om utgången är självklar är det givetvis bättre att ge upp i stället för att orsaka mer död och lidande.
Citera
2015-04-05, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Hitler var sjuk och förvirrad och levde förmodligen i en fantasivärld den sista tiden, i hans värld så var det kanske fullt möjligt att vinna kriget ända till slutet.
Nja, snarare fick han för sig att det tyska folket svikit och nu skulle få sona för detta svek.
Citera
2015-04-05, 21:16
  #10
Avstängd
Obesterates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Du, min vän, är efterbliven. Om utgången är självklar är det givetvis bättre att ge upp i stället för att orsaka mer död och lidande.

Ryssen hade våldtagit och mördat allt i sin väg ändå, det hade inte spelat någon roll. Hellre kämpa och dö för en idé än att leva på knä och låta ryssen våldta och avrätta en. Vilken heder pratar du om?

Men du kanske fortfarande lever med illusionen att ryssarna var "goda".
Citera
2015-04-05, 21:17
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
För vad skulle meningen vara med att ge upp, och överlämna sig till fienden? Bara en mer utdragen och plågsam död.

Och ja, det är precis vad det tyska folket utsätts för i detta nu.

Fast hur det ser ut i dag kunde ju ingen ens drömma om för 70 år sen. Och även om så vore fallet hade säkert Tyskland stått starkare i dag om de kapitulerat ett år tidigare. Sista tids var bara vansinne.
Citera
2015-04-05, 21:18
  #12
Avstängd
Obesterates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Fast hur det ser ut i dag kunde ju ingen ens drömma om för 70 år sen. Och även om så vore fallet hade säkert Tyskland stått starkare i dag om de kapitulerat ett år tidigare. Sista tids var bara vansinne.

Vilket är skitsnack och vi båda vet det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback