Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-05, 10:38
  #1
Medlem
Jag har en vän som bor i syd Afrika. Det jag undrar är vad det kostar att skicka sms dit från sverige? Och vem det är som betalar för samtal? Alltså om min vän ringer från syd Afrika, är det hon eller jag som betalar för samtalet? Och vad kostar det? Jag undrar som sagt även vad sms kostar att skicka till syd Afrika från Sverige

Har även ett par andra frågor
1 Hur många timmar tar det att flyga dit?
2'Hur billigt kan man få en resa dit? Alltså flygplans kostnaden.
3 Är det ett säkert land för en ung tjej att åka dit helt ensam
4 Hur är folket i det landet
5 Pratar dom bra engelska

vore väldigt tacksam om ni kan svara på alla mina frågor. Även det som jag skrev om i början, alltså samtals och sms kostnaden

Tack så mycket på förhand :-)
Citera
2015-04-05, 10:53
  #2
Medlem
Sebzors avatar
1) Beror på var du ska flyga från?
2) Ca 5000:-
3) Nej, inte som ensam ung svensk och naiv flicka.
4) Alla kommer vilja utnyttja dig, låtsas vara din vän, ska hjälpa dig med allt, med den enda baktanken att tjäna pengar av dig eller ta dina pengar.
5) Ja det gör dem, det är ett "Afrikansk Engelskt" talande land.

Vad sms och samtal kostar beror på vad du har för abonnemang och kan variera stort.
Skickar du sms kostar det enbart för dig.
Ringer du honom kostar det enbart för dig, och inte för honom. Kostnaden varierar beroende på vilken operatör du har.

Ringer din vän så är det han som betalar, det kostar inte dig något att svara på ett samtal i Sverige när du har ett svenskt abonnemang.
Citera
2015-04-05, 11:25
  #3
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det absolut enklaste är väl att du ringer till din telefonoperatör och frågar, då kommer du nog få rätt svar i allafall
Citera
2015-04-05, 11:43
  #4
Medlem
EdwardNygmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Vad sms och samtal kostar beror på vad du har för abonnemang och kan variera stort.
Skickar du sms kostar det enbart för dig.
Ringer du honom kostar det enbart för dig, och inte för honom. Kostnaden varierar beroende på vilken operatör du har.

Ringer din vän så är det han som betalar, det kostar inte dig något att svara på ett samtal i Sverige när du har ett svenskt abonnemang.

Är rätt så säker på att mottagaren betalar alla "extra kostnader" vid utlandssamtal.

Edit: http://www.reseledaren.nu/mobil_utomlands.asp
__________________
Senast redigerad av EdwardNygma 2015-04-05 kl. 11:47.
Citera
2015-04-05, 12:15
  #5
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardNygma
Är rätt så säker på att mottagaren betalar alla "extra kostnader" vid utlandssamtal.

Edit: http://www.reseledaren.nu/mobil_utomlands.asp


Om ett utländskt nummer ringer till dig, och du befinner dig i Sverige så kostar det inget för dig.

Har du däremot ett svenskt nummer och befinner dig utomlands, så betalar du som mottagare eftersom du befinner dig utomlands. För personen som ringer kostar det som ett vanligt samtal.
Citera
2015-04-05, 12:18
  #6
Medlem
EdwardNygmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Om ett utländskt nummer ringer till dig, och du befinner dig i Sverige så kostar det inget för dig.

Har du däremot ett svenskt nummer och befinner dig utomlands, så betalar du som mottagare eftersom du befinner dig utomlands. För personen som ringer kostar det som ett vanligt samtal.

Allt står i länken
Citera
2015-04-05, 12:28
  #7
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardNygma
Allt står i länken

Texten verkar uteslutande handla om roaming; inte där båda personerna befinner sig i sina respektive hemmanät.

Vissa operatörer tar betalt för inkommande samtal från andra operatörer, även inrikes. Detta är inte så ovanligt i exempelvis USA. Det beror på att det saknas vettiga avtal för mottagande operatören att föra fram samtalet till mottagaren (vilket är en kostnad). Hur det är i SA vet jag inte.

SA är ett land som har hemskt hög kriminalitet. Åk inte och hälsa på någon du aldrig träffat förut hur trevliga de än verkar vara. Våldtäktsstatistiken är skyhög och antalet invånare med HIV likaså.

Citat:
En nyligen gjord undersökning visade att en av fyra män i Sydafrika hade våldtagit någon kvinna någon gång, hälften av dem flera gånger.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sy...taktshuvudstad

Jag skulle jättegärna åka dit men jag skulle definitivt göra det med någon som jag känner väl, någon som kan landet väl. Allt annat vore att ta en stor risk och då har jag rest själv i mer kontroversiella länder än så.
__________________
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-04-05 kl. 12:34.
Citera
2015-04-05, 12:33
  #8
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardNygma
Allt står i länken

Är du helt efterbliven eller?
Tänker inte ens kolla länken för du har fått något om bakfoten. Läs tråden innan du hackar på folk din hackspett.

Saxat från ts:
Citat:
Det jag undrar är vad det kostar att skicka sms dit från sverige? Och vem det är som betalar för samtal? Alltså om min vän ringer från syd Afrika, är det hon eller jag som betalar för samtalet?

TS menar alltså kostnader när hon befinner sig i Sverige. Detta är inte att misstolka med att ha ett svenskt nummer och befinna sig utomlands. Din länk heter "Mobil utomlands" vilket redan är HELT FEL, och har INGET med detta att göra. Det är ingen mobil utomlands, det är MOBIL I SVERIGE, med en person utomlands SOM RINGER!
Citera
2015-04-05, 13:08
  #9
Moderator
Gromguttens avatar
Førsøkte hitta en rubrik som passade ämnet. Det var inte lätt.

Kom ihåg att detta är trådskaparens ansvar, en rubrik som "vem betalar?" täcker inte direkt ämnet.

/Mod
Citera
2015-04-05, 13:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
1) Beror på var du ska flyga från?
2) Ca 5000:-
3) Nej, inte som ensam ung svensk och naiv flicka.
4) Alla kommer vilja utnyttja dig, låtsas vara din vän, ska hjälpa dig med allt, med den enda baktanken att tjäna pengar av dig eller ta dina pengar.
5) Ja det gör dem, det är ett "Afrikansk Engelskt" talande land.

Vad sms och samtal kostar beror på vad du har för abonnemang och kan variera stort.
Skickar du sms kostar det enbart för dig.
Ringer du honom kostar det enbart för dig, och inte för honom. Kostnaden varierar beroende på vilken operatör du har.

Ringer din vän så är det han som betalar, det kostar inte dig något att svara på ett samtal i Sverige när du har ett svenskt abonnemang.

menar du 5000 kr för en enkel resa? Eller fram och tillbaka?

så det är farligt för en ung svensk tjej att åka ensam dit?

Är det mycket kriminalitet där?

vågar man åka taxi själv som en ung tjej?

vad pratar dom för språk där?

vilken årstid är det där i augusti?
Citera
2015-04-05, 15:21
  #11
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea.18
menar du 5000 kr för en enkel resa? Eller fram och tillbaka?

så det är farligt för en ung svensk tjej att åka ensam dit?

Är det mycket kriminalitet där?

vågar man åka taxi själv som en ung tjej?

vad pratar dom för språk där?

vilken årstid är det där i augusti?


Ja du kan hitta för 5000 tur och retur. Gäller att ha is i magen och vänta ut biljetterna. Givetvis är boendet inte inkluderat.

Det är farligt för en svensk ung tjej att resa ensam där, och även i resten av Afrika. Jag avråder dig att åka dit. Det är riktigt hög kriminalitet, och att kidnappa en västerlänning för en lösensumma hör till vardagen.

Språket har jag redan svarat dig. Det är "African English" alltså Afrikansk Engelska. För att underlätta för dig så är det Engelska med en Afrikansk dialekt. Precis som att England och USA har två olika dialekter så har även Afrika det.

Årstiderna kan jag faktiskt inte, och är inte riktigt sugen på att googla en så lätt sak. Det kan du kolla upp själv
Citera
2015-04-05, 16:27
  #12
Medlem
franges avatar
Angående språket så är det väldigt splittrat, det finns en hel drös olika officiella språk, men de vanligaste är Zulu (22,7 %), Xhosa (16,0 %), Afrikaans (13,5 %) och engelska (9,6 %) enligt folkräkningen 2011.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5k_i_Sydafrika
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2550013

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback