Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-05, 00:31
  #1
Medlem
Tjenare!

Jag kommer att strax att släppa min debutskiva på Spotify och iTunes m.fl. via Spinnup. Men jag tänkte att det även skulle vara kul att släppa skivan på kassettband (mest som någon slags symbolik, för jag vet att 99% av befolkningen inte ens äger en kassettbandspelare).

Hursomhelst, hur ska jag gå till väga? Jag har precis fått en släktings gamla kassettsamling, så är det möjligt att bara köpa en bandspelare med en sån "rec"-knapp på och bara skriva över dessa kassetter med min musik som jag spelar upp från datorn och sedan bara byta ut coverbilderna mot min egen? Det vore ju grymt! Jag testade att googla fram ett svar men det verkar inte som att så många artister släpper sina låtar på kassetter nuförtiden.

Tack så mycket!
Citera
2015-04-05, 00:37
  #2
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnmpersson
Tjenare!

Jag kommer att strax att släppa min debutskiva på Spotify och iTunes m.fl. via Spinnup. Men jag tänkte att det även skulle vara kul att släppa skivan på kassettband (mest som någon slags symbolik, för jag vet att 99% av befolkningen inte ens äger en kassettbandspelare).

Hursomhelst, hur ska jag gå till väga? Jag har precis fått en släktings gamla kassettsamling, så är det möjligt att bara köpa en bandspelare med en sån "rec"-knapp på och bara skriva över dessa kassetter med min musik som jag spelar upp från datorn och sedan bara byta ut coverbilderna mot min egen? Det vore ju grymt! Jag testade att googla fram ett svar men det verkar inte som att så många artister släpper sina låtar på kassetter nuförtiden.

Tack så mycket!

Ja, varför inte?

Om det är kassettband som sålts med förinspelad musik måste du kanske tejpa för inspelningsskyddet (alt om detta tagits bort av annan anledning).
Citera
2015-04-05, 01:19
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det går bra att koppla kassettdäck till datorn. Nya kassettband finns bl.a. på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/Kassettband-Maxell/38-3203

Gamla kassetter kan ha defekter. Kudden som stöder bandet mittemot tonhuvudet brukar lossna när limmet har gett upp efter några årtionden. Satsa på nya.

Om du ska köpa ett kassettdäck, så leta efter de som kan spela in med Dolby C brusreducering och som har justerbar BIAS för inspelningen. När bandet ska spelas in så skickar inspelningshuvudet en förmagnetiseringsström (BIAS) som sätter fart på magnetpartiklarna. Om den är för hög kan den konkurrera med diskanten och ge mörkt och tråkigt ljud.

Nakamichi och Denon gjorde bra däck förr, på 80-talet.
Citera
2015-04-05, 01:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det går bra att koppla kassettdäck till datorn. Nya kassettband finns bl.a. på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/Kassettband-Maxell/38-3203

Gamla kassetter kan ha defekter. Kudden som stöder bandet mittemot tonhuvudet brukar lossna när limmet har gett upp efter några årtionden. Satsa på nya.

Om du ska köpa ett kassettdäck, så leta efter de som kan spela in med Dolby C brusreducering och som har justerbar BIAS för inspelningen. När bandet ska spelas in så skickar inspelningshuvudet en förmagnetiseringsström (BIAS) som sätter fart på magnetpartiklarna. Om den är för hög kan den konkurrera med diskanten och ge mörkt och tråkigt ljud.

Nakamichi och Denon gjorde bra däck förr, på 80-talet.

Inte så lätt att hitta nya idag, vad jag vet så finns det enbart ett enda bolag som producerar och säljer och dom kommer inte hålla på så länge till.
Citera
2015-04-06, 13:56
  #5
Medlem
Ah tack så mycket, ska kika vidare på lite kassettdäck! Kvalitén är dock inte så viktig för mig i nuläget
Citera
2015-04-06, 18:01
  #6
Medlem
Idag är de väl lite trendigt med kassetter, finns flera nya kassettbolag som släpper album.
Gravmaskin släpper sitt på kassett t ex.
Citera
2015-04-07, 00:46
  #7
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Nakamichi och Denon gjorde bra däck förr, på 80-talet.

Jag har fortfarande kvar min gamla Nak Dragon undangömd i källaren. Killer machine!
Citera
2015-04-07, 00:56
  #8
Avstängd
jag har en denon drm 800 i nyskick , vad är det för musik du tänkt släppa TS ?
Citera
2015-04-12, 11:44
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
jag har en denon drm 800 i nyskick , vad är det för musik du tänkt släppa TS ?
A men grymt ju! Det är indierock jag lirar ^^
Citera
2015-04-16, 21:02
  #10
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAore
A men grymt ju! Det är indierock jag lirar ^^

spännande

länka gärna !
Citera
2015-04-19, 20:01
  #11
Medlem
Funderar också på att släppa på kassett. Det verkar som det mesta man behöver går att få tag i på http://tapeline.info/v2/index.php

Jag tänker bara släppa två, tre låtar och på Tapeline kan man köpa band från allt mellan 5 min per sida och uppåt.

Vill man få det riktigt bra gjort så får man väl låta http://piratespress.com/cms/cassette-product-menu eller nån göra det åt en, men för egen del så tror jag inte att jag kommer kränga mer än en blygsam upplaga så jag gör nog allt själv.

Köpte ett Denondäck på Blocket för 200 spänn, så man behöver inte lägga ut så mkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback