Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-04, 20:01
  #1
Medlem
Raverlilys avatar
Hejsan.

Jag ska precis köpa en bärbar dator och den jag valt har 12GB RAM (1x 4GB + 1x 8GB) som jag tycker var lite udda. Har något svagt minne av att, att ha två minnen med olika storlek ska skapa problem. Någon som säger emot eller håller med om detta?

Har också läst om "dual channel" för minnen och att det ska vara mycket bättre än single channel. Hur fungerar detta? Vad behöver man för att kunna nyttja dual channel, kan man ha två olika storlekar och ändå få dual channel eller måste det vara två av samma storlek, t.ex. 2x 8GB?

Tack för svar!
Citera
2015-04-04, 20:47
  #2
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Jag ska precis köpa en bärbar dator och den jag valt har 12GB RAM (1x 4GB + 1x 8GB) som jag tycker var lite udda. Har något svagt minne av att, att ha två minnen med olika storlek ska skapa problem. Någon som säger emot eller håller med om detta?
Nej. En tillverkare skulle givetvis inte göra så om det inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Har också läst om "dual channel" för minnen och att det ska vara mycket bättre än single channel. Hur fungerar detta? Vad behöver man för att kunna nyttja dual channel, kan man ha två olika storlekar och ändå få dual channel eller måste det vara två av samma storlek, t.ex. 2x 8GB?
Dual channel får du inte med olika storlekar, dock blir det inte nån vidare sämre prestanda, iaf inte så att det inte skulle uppvägas av det faktum att man vinner mycket mer på att ha mer RAM-minne i burken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback