Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-04, 16:54
  #1
Medlem
tja folket, jag har lite problem med min dator här. Jag satt helt vanligt och kollade på youtube, och från ingenstans så blev min skärm jätte mörk, och kunde inte få tillbaka till den vanliga ljusstyrkan, så jag fortsatte använda datan med mörk skärm. Efter en vecka satt jag o spela ett spel som heter CS GO och helt plötsligt blev min skärm helt svart, och så kom de upp en skyllt där det stod ''power saving''. Nu kan jag inte ens få en bild på skärmen när jag startar datan.

Vet någon vad det kan bero på? Kanske är det grafikkortet som måste bytas ut?
tack!
Citera
2015-04-04, 17:05
  #2
Medlem
speiderfuls avatar
Jag tror det är något knas i dina energisparar inställningar

kontrollpanelen > maskingvara och ljud > energialternativ > redigera schemainställningar

"ändra avancerade inställningar" och gå in på bildskärm alternativt strömsparläge där behövde jag slå av strömsparar funktioner förut så min dator inte skulle slockna helt random.
__________________
Senast redigerad av speiderful 2015-04-04 kl. 17:10.
Citera
2015-04-04, 17:43
  #3
Medlem
Kan även vara grafikkortet som gjort sitt, testa med en annan skärm/tv eller ett annat grafikkort om du har tillgång till de.
Citera
2015-04-04, 17:50
  #4
Medlem
speiderful, grejen är att jag inte ens kan komma in på själva startsidan ens sätter på datan, då kommer själva windows loggan o så, sen efter de blir de helt svart o så står det ''power saving''
Citera
2015-04-04, 20:09
  #5
Medlem
Raverlilys avatar
Det där "Power Saving" tror jag är att skärmen tappar kontakt med datorn. Antagligen får du upp samma skylt om du startar skärmen när datorn är av?

Troligen så beror det på att grafikkortet/skärmen har gjort sitt, eller att det är glapp någonstans.

Mitt tips är att prova koppla in datorn i en annan skärm/tv. Får du ingen bild där heller så vet du iallafall att problemet ligger i själva datorn. Du kan sedan prova ett annat grafikkort om du har ett till hands, alternativt koppla ur grafikkortet och köra med det inbyggda om du har något. (De flesta har Intel HD Graphics XXXX inbyggt i processorn).

Går det att få bild via den inbyggda så är ligger problemet i grafikkortet och kan betyda att du måste köpa ett nytt, alternativt att det är glapp inuti datorn. Går det fortfarande inte att få bild även fast du kopplat in i det inbyggda/ett annat grafikkort så har du ett rejält pusslande framför dig.

Börja med det lätta iaf!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback