Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-04, 12:01
  #1
Medlem
BadassRolfs avatar
Tjena,

Har för tillfället 2 skärmar kopplade till mitt gamla goda GTX460. En är kopplad på VGA och den andra på DVI. Har dessutom en tv kopplad genom HDMI så rent tekniskt så har jag 3 skärmar till datorn just nu.

Vill dock expandera detta till en 3 skärms setup och undrar först och främst om grafikkortet skulle klara det rent prestandamässigt. Det funkar förvånansvärt bra nu utan lagg när man spelar t.ex. LoL på ena skärmen och har en stream uppe på den andra.

Har 2 dvi uttag till grafikkortet och 1 av dom är fortfarande ledigt. Skulle det funka att bara koppla in eller är det fler saker man behöver?
Citera
2015-04-04, 12:05
  #2
Medlem
morkfromorks avatar
Har för mig windows ända sedan W95 (eller 98) varit designade för upp till åtta skärmar.
Citera
2015-04-04, 12:28
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Matrox TripleHead2Go kanske kan vara någonting. Det ger i alla fall 3 skärmar per port.
http://www.matrox.com/graphics/en/pr...o/displayport/
Citera
2015-04-04, 12:30
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadassRolf
Tjena,

Har för tillfället 2 skärmar kopplade till mitt gamla goda GTX460. En är kopplad på VGA och den andra på DVI. Har dessutom en tv kopplad genom HDMI så rent tekniskt så har jag 3 skärmar till datorn just nu.

Vill dock expandera detta till en 3 skärms setup och undrar först och främst om grafikkortet skulle klara det rent prestandamässigt. Det funkar förvånansvärt bra nu utan lagg när man spelar t.ex. LoL på ena skärmen och har en stream uppe på den andra.

Har 2 dvi uttag till grafikkortet och 1 av dom är fortfarande ledigt. Skulle det funka att bara koppla in eller är det fler saker man behöver?

På vissa grafikkort så kan man inte använda sekundär dvi samtidigt som hdmi-utgången. Du får kolla vad som gäller just för ditt kort. Prestandamässigt beror det också på vilken upplösning du använder på skärmarna. Grafikkortet kan ha en gräns för det maximala antalet bildpunkter på skärmarna tillsammas, dvs det kanske inte funkar med skärmar som använder hög upplösning, men bra med lägre.

Notabelt är också att högupplösliga skärmar kan kräva DVI med dual channel och grafikkortet kanske inte kan leverera detta på två DVI-portar samtidigt eller tillsammans med hdmi.
Citera
2015-04-04, 14:41
  #5
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Har för mig windows ända sedan W95 (eller 98) varit designade för upp till åtta skärmar.

Windows klarar i princip hur många skärmar som helst. Problemet är dock att grafikkortet ofta inta klarar av att ha särskilt många skärmar igång.
Citera
2015-04-04, 15:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På vissa grafikkort så kan man inte använda sekundär dvi samtidigt som hdmi-utgången.
Text
Man kan testa att flytta DVI kabeln i den andra DVI porten och se om det blir problem.

Man får 1 av 3 fel.
1 skärm utan bild.
2 skärmar utan bild.
Bild på alla men inställningarna buggar ur. Riskabelt att köra.


BadassRolf:
För att veta vad den klarar så behövs resten av namnet på GTX460 när man söker eftersom det finns flera versionen med olika portar mm som klarar olika saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback