Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-03, 20:33
  #1
Avstängd
Scfones avatar
Pallar inte kolla upp någon tråd! Har hört talas om typ en övergiven "stad" i Luleå, och att de var typ nån typ av "gruvstad" har jag för mig...???? Har sett något jävla video/dokumentär om det på yt har jag för mig, men hittar inte klippet Vet någon om detta stämmer? Å så var de något militärt med de oxå har jag för mig Ja jag vet att de låter konstigt jaaa..
__________________
Senast redigerad av Scfone 2015-04-03 kl. 21:03.
Citera
2015-04-03, 20:55
  #2
Medlem
Ratis avatar
Finns säkert många övergivna gruvsamhällen runt om i landet. Vad jag vet finns det inget sådant bevarat i Luleå i alla fall. Kanske du blandar ihop det med kyrkstaden i Gammelstad.
Citera
2015-04-03, 21:51
  #3
Medlem
Luleå vet jag inte men vet att det finns övergivna "fort" på bergen som omsluter Boden som är staden brevid, nu har jag glömt bort vad forten heter men finns ett flertal som användes av försvaret förr i tiden.
Citera
2015-04-03, 22:07
  #4
Medlem
Lever som ligger utanför Älvsbyn?
Citera
2015-04-03, 23:05
  #5
Avstängd
Scfones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantastica
Lever som ligger utanför Älvsbyn?
Du menar Laver? Sökte efter lever Älvsbyn gruvby så kom det laver fram, tack så jävla mycket! http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Laver De är den jag sökte! Den låg ju inte i Luleå som jag hade för mig Nån som varit dit och kollat? Blir väl och kolla stället i sommar då
Citera
2015-04-04, 01:19
  #6
Medlem
Ja självklart var det Laver (jävla autocorrect) :-)
Citera
2015-04-14, 18:36
  #7
Medlem
Jag har varit till Laver ett flertal gånger och det är ett trevligt utflyktsmål om man är lite intresserad av historia. Men förväntar man sig en stor UE-upplevelse finns det risk för besvikelse. Det syns att det varit ett samhälle och en gruva där och det finns fina skyltar där Lavers glansdagar beskrivs men det finns inte en massa övergivna byggnader eller gruvgångar att ta sig in i. Det kan också vara bra att känna till att det pågår arbete av bla Peab i närheten, man undersöker om det är värt att starta upp gruvverksamhet där igen. Någon militär koppling finns inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback