2015-04-02, 21:51
Medlem
Jag har väldigt länge varit överviktig och jag har väldigt länge försökt fixa det (VLCD; LCHF; Gym, PT.. you name it) . Utan resultat, mår sämre och sämre varje dag som går och börjar känna att det inte går längre. I grund och botten handlar det inte om okunskap utan mer dålig disciplin och dålig psykisk hälsa.

Därav har jag börjat fundera på en gastic bypass, men tänkte först kolla om man kanske kan få den betald.

Jag väger idag cirka 138kg och är 185cm. Dvs, BMI på 40.

Så hur gör man egentligen? Går man bara till läkaren och säger att man vill ha en och så får man se? Eller vad ska man göra egentligen?
Citera
2015-04-02, 22:09
Medlem
Antingen skicka in en egenremiss eller går till din vårdcentral och begär remiss där eller så lägger du ut 80-90.000:- och betalar själv…

Eller äta mindre och röra på sig mer?
Citera
2015-04-02, 22:09
Medlem
Skatteskolks avatar
Grejen är att du behöver fortfarande ha disciplin även efter en operation.

Frågan är om det är rätt väg. Ta kontakt med vårdcentralen.
Citera
2015-04-02, 22:11
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Det är en risk att ta för läkaren. Du måste ha varit överviktig i mer än fem år det var vad dom sa till mig.
Citera
2015-04-02, 22:34
Medlem
pansarpitts avatar
Ät mindre och träna mer din fetknopp!
3 Stadiga portioner om dagen med olika fysiska aktiviteter. Sluta småät och ge fan i onödigt socker så ska du se på fan att du går ner i vikt.
Citera
2015-04-02, 22:42
Medlem
Bennybjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
Eller äta mindre och röra på sig mer?

Absolut sämsta sättet för att få en gastric bypass, jag kan sträcka mig så långt som att påstå att alla som äter rätt och motionerar måttligt aldrig får gastric bypass.

Förövrigt så är det mest avgörande i "vikt hantering" energin in och inte energin ut, det är därför gastric bypass är så lyckosam. Eller så kan man göra som modellerna, två fingrar ner i halsen.
Citera
2015-04-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarpitt
Ät mindre och träna mer din fetknopp!
3 Stadiga portioner om dagen med olika fysiska aktiviteter. Sluta småät och ge fan i onödigt socker så ska du se på fan att du går ner i vikt.

Du borde inte ge råd här. Varit i kontakt med läkaren förut som sa att man ska äta minst 6 ggr om dagen och att äta 3 ggr är det sämsta man kan göra on man vill gå ner.
Citera
2015-04-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Grejen är att du behöver fortfarande ha disciplin även efter en operation.

Frågan är om det är rätt väg. Ta kontakt med vårdcentralen.
Jag inser det. Dock har jag försökt gå ner i vikt sedan jag var 14. Dvs 11 år nu.

Jag börjar nå slutet så att säga och ser detta som en sista utväg. Ska man liksom bara ringa och säga hej jag vill ha en bypass?
Citera
2015-04-02, 23:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Du borde inte ge råd här. Varit i kontakt med läkaren förut som sa att man ska äta minst 6 ggr om dagen och att äta 3 ggr är det sämsta man kan göra on man vill gå ner.

Trams.

Men nu handlade tråden inte om det utan hur man får en gastric bypass.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...acksoperation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in