Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-02, 20:28
  #1
Medlem
Sitter i tankarna hur jag ska bygga upp mitt nätverk hemma. Sitter i en lägenhet med fiber uttag i väggen kopplat till en router just nu.

Det jag vill uppnå är att skaffa en NAS som fungerar som en torrent server där allt som laddas ner sparas och seedas. Sedan ska jag även kunna komma åt innehållet på NAS'en från datorn och mina två tv-apparater och streama filmer/serier därifrån.

NAS'en jag funderar på är en ASUSTOR AS5002T. Det jag undrar är om man kan installera utorrent på den som på en dator och köra alla download/upload till och från den?

Mellan NAS'en och mina tv's vill jag sätta två stycken raspberry pi 2 för streaming.

Nätverket ser alltså ut på följande sätt:
Fiberuttag i väggen --> Router ---> NAS, Dator & 2 raspberrys

Routern är en Netgear r7500 om den informationen hjälper. Är denna nätverks lösning fungerande och lämplig eller finns det något onödigt steg med?
Citera
2015-04-02, 20:52
  #2
Medlem
pickledonions avatar
Varför bygger du inte allt med en raspberry? Till och med den gamla enkärniga modellen klarar av allt du vill göra och du kan bygga vidare på ditt system som du önskar.

Rpi med extern hdd. Samba för att browsa grafiskt från datorn. Minidlna / ReadyMedia / MediaToomb för DLNA-server. Flexget och transmission för automatiskt nedladdning av torrents. Är du duglig på linux kan du få det att flyta på riktigt bra.
Citera
2015-04-02, 21:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Varför bygger du inte allt med en raspberry? Till och med den gamla enkärniga modellen klarar av allt du vill göra och du kan bygga vidare på ditt system som du önskar.

Rpi med extern hdd. Samba för att browsa grafiskt från datorn. Minidlna / ReadyMedia / MediaToomb för DLNA-server. Flexget och transmission för automatiskt nedladdning av torrents. Är du duglig på linux kan du få det att flyta på riktigt bra.

För att ge svar på varför jag inte planerat efter ditt förslag så kan jag bryta ner det i två punkter:
1. Jag är inte duglig med linux
2. Jag får googla 90% av ditt inlägg i ett försök att förstå vad du menar

Hursom, medans jag försöker tolka ditt inlägg så antar jag att du underförstått ville förmedla till en teknologiskt efterbliven man som mig själv att min lösning fungerar, men den är dyr/overkill utefter mitt behov?
Citera
2015-04-02, 21:54
  #4
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddleif
För att ge svar på varför jag inte planerat efter ditt förslag så kan jag bryta ner det i två punkter:
1. Jag är inte duglig med linux
2. Jag får googla 90% av ditt inlägg i ett försök att förstå vad du menar

Hursom, medans jag försöker tolka ditt inlägg så antar jag att du underförstått ville förmedla till en teknologiskt efterbliven man som mig själv att min lösning fungerar, men den är dyr/overkill utefter mitt behov?

Haha. Saken är väl den, att du kan få det mycket billigare (och enligt mig bättre), men du får lägga mer jobb på det för att få det att fungera bra. Fast man lär ju sig ganska mycket på vägen med.

Men för att svara på din fråga; jag tycker det verkar som om den NAS du länkade kommer att fylla dina behov. Tittade runt lite i deras demo-setup: http://www.asustor.com/live_demo och det verkar som om man kan installera uTorrent på den.

En fråga till bara; varför använda två rpi för stream? Eller du har kanske två tvapparater du vill streama till? Ett enklare alternativ kanske kunde vara en Chromecast och Plex på mobilen, om du har Android. Kör du IPhone är väl en Apple TV ett bra alternativ.
Citera
2015-04-02, 22:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Haha. Saken är väl den, att du kan få det mycket billigare (och enligt mig bättre), men du får lägga mer jobb på det för att få det att fungera bra. Fast man lär ju sig ganska mycket på vägen med.

Men för att svara på din fråga; jag tycker det verkar som om den NAS du länkade kommer att fylla dina behov. Tittade runt lite i deras demo-setup: http://www.asustor.com/live_demo och det verkar som om man kan installera uTorrent på den.

En fråga till bara; varför använda två rpi för stream? Eller du har kanske två tvapparater du vill streama till? Ett enklare alternativ kanske kunde vara en Chromecast och Plex på mobilen, om du har Android. Kör du IPhone är väl en Apple TV ett bra alternativ.

Som du säger så finns det ju säkert billigare och bättre vägar att välja för att uppnå samma slutresultat. Skillnaden är att det bättre vägen kanske kräver mer kunskap medans den lättare vägen för någon som mig kostar lite/mycket mera.

Jag tänkte köra två stycken raspberry's på grund av att jag vill streama till två olika tv's som du misstänkte. Har en sovrums tv och en vardagsrums tv.

Ska titta på länken du angav med. Tack för hjälpen.

Hatten av,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback