Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-01, 23:04
  #1
Medlem
JediOperatives avatar
Jag satt och funderade på att solen är ju största "objekten" i vår solsystem. Så jag undrar att varför snurrar alla planeter runt solen? Varför drar inte solen i sig alla planeter? Den har ju enorm gravitation gämfört med vår solystems planeter.

Här är lite offtopic länk om en "Mystisk kraft rycker i vår galax"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20565023.ab
__________________
Senast redigerad av JediOperative 2015-04-01 kl. 23:16.
Citera
2015-04-01, 23:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JediOperative
Jag satt och funderade på att solen är ju största "objekten" i vår solsystem. Så jag undrar att varför snurrar alla planeter runt solen? Varför drar inte solen i sig alla planeter? Den har ju enorm gravitation gämfört med vår solystems planeter.

Det har den ju faktiskt gjort, eller inte planeterna i sig utan nästan allt det som inte blev några planeter till att börja med. Där har du anledningen till att den blev så jävla stor jämfört med övriga himlakroppar.

Det som sedermera bildade alla planeterna var ju de objekt som hade så pass hög hastighet i sin bana kring solen att de istället för att falla "in" i solen hela tiden missar (och därmed har uppnått hyfsat stabila omloppsbanor).
Citera
2015-04-01, 23:12
  #3
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JediOperative
Jag satt och funderade på att solen är ju största "objekten" i vår solsystem. Så jag undrar att varför snurrar alla planeter runt solen? Varför drar inte solen i sig alla planeter? Den har ju enorm gravitation gämfört med vår solystems planeter.

Centripetalkraften, accelerationriktningen ändras. Den kan därför inte komma någonstans eftersom kraften hela tiden byter riktning, utan det blir cirkelbanor.

EDIT: Trodde du skrev jorden. Sorry för för snabb post.
Citera
2015-04-01, 23:51
  #4
Medlem
PuffTheDragons avatar
Angående AB's artikel:
(FB) Laniakea & nya definitionen av superkluster
Citera
2015-04-02, 00:32
  #5
Medlem
TS måste tänka på att varje planet drar i solen precis lika mycket som solen drar i planeten. TS kan även försöka förstå varför jordens måne (ja, den du ser på himlen) faktiskt ÖKAR sitt avstånd från jorden. Kort sagt beror det på att jordens rotationsenergi snos till månens rörelseenergi pga gravitationens hastighet är lika med ljusets.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback