Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-01, 16:41
  #1
Medlem
Jag tränar Taekwondo 4 dagar i veckan som det är nu, men då jag vill bli bäst i min sport och fortsätta in i landslaget (redan på god väg) så förstår jag att jag måste komplettera med annan träning utanför träningarna.

Jag behöver alltså hjälp med kanske nått slags schema eller liknande på hur jag ska lägga upp det.
Tränar kampsport Måndag,Tisdag,Torsdag och söndag.

Intervaller i sprint ska jag börja med åtminstone en dag i veckan men vad mer? måste ju få med styrketräning också.. Jag vill som sagt bli bäst på min sport och gör det som krävs för att bli det. SÅ jag ber alla om så mycket tips om träning utanför träningarna för att kunna gynna kampsporten och bli så bra som möjligt
Citera
2015-04-03, 10:26
  #2
Medlem
Jag har inte tränat taekwondo, men jag gissar att ungefär samma upplägg som för boxning borde fungera?

Jag tycker löpning låter helt rätt. Man kan aldrig ha för mycket kondition så du kan knappast gå fel här. För boxning tyckte jag faktiskt att klassiska långlopp (10 km eller mer) i lugnare tempo funkade väl så bra som intervaller. Men antingen eller funkar bra, eller kanske en av varje.

Jag gillar själv styrketräning som komplement till kampsport även om traditionalister inte alltid håller med. Basövningar som böj, mark, press och pull-ups är bra. Frivändningar är också mycket bra för explosiviteten. Så rekommenderar jag twists med en skivstång lutad mot ett hörn. Tycker den övningen är bra för slagstyrkan. Kör bara inte så hårt på gymmet att du går upp i vikt till nästa viktklass, ifall inte det är ett specifikt mål.

Du får även känna av så du inte blir övertränad. Detta kan bli rätt mycket utöver all kampsport. Men jag skulle nog ha lagt upp ett veckoschema typ såhär:

1. Jogging 10-15 km
2. Gym: Styrkefrivändning + push press 3 x 3, Knäböj 3 x 6, Pull-ups 3 x max, twists 3 x 20
3. Gym: Marklyft 3 x 3, Bänkpress 3 x 6, Rodd 3 x 6, Dragon flags 3 x 10

Jag rekommenderar dock att du frågar din tränare också. Han har förmodligen specifika idéer för ditt upplägg, och givetvis mycket bättre koll på dina behov än vad någon annan kan ha.
Citera
2015-04-04, 12:09
  #3
Medlem
Matcherna i Taekwondo är ganska korta, du behöver antagligen inte träna långa distanser förrän du kommer upp mot högre nivå. Du använder antagligen inte armarna särskilt mycket, även om de går att få använding för, så fokusera i första hand på de andra styrke/explosivitetsövningarna i föregående posten. Du behöver minst en vilodag i veckan och det kan vara bättre att lägga upp flera pass på samma dag om det ger dig en vilodag mer om du tränar mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback