Citat:
Ursprungligen postat av
Hull
Jag har inte ork längre att tänka på problemet helt enkelt.
Jag förstår att du inte har ork att fortsätta en diskussion du märker att du bara förlorar. Hade du haft de vinnande argumenten på din sida hade det nog inte rått någon brist på ork från din sida!
Citat:
Det är inget konstigt med det eftersom jag är rationell och anser att problemet är ett icke problem.
Det är definitivt inte något icke-problem, det är tvärtom ett
gigantiskt problem. Hela mänskligheten står i vår tid inför ett flertal jättelika enronds fångarnas dilemman: klimathotet, terrorism, risken för ett tredje världskrig, annalkande energikris, framväxten av en global polisstat och en accelererande teknikutveckling som snart kan leda till att det tas fram extremt kraftfulla världsomdaningsmetoder som kan spåra ur fullständigt och i värsta fall förinta oss allihop - alltsammans problem som beror på och/eller kraftigt förvärras av människors oförmåga till samarbete i olika sorters enronds fångarnas dilemman och där hela mänsklighetens framtid mycket väl kan stå och falla med hur människor närmar sig enronds fångarnas dilemman principiellt. Det genomgående gemensamma draget i de här problemen är att de kräver ideellt politiskt engagemang från väldigt många människor, något som kräver en sorts "altruism" som alltför få människor är beredda till - såvida de inte fås att inse att den "altruismen" ligger i deras egenintresse att utöva tillsammans, förutsättande samarbete från varandras sida
en masse på ett sätt som kräver en förståelse för den strategi som (bland annat) jag förespråkar i enronds fångarnas dilemma.
Det du kallar för ett icke-problem är alltså en extremt viktig, ännu lysande med nästan total frånvaro men just därför så förtvivlad behövd och nödvändig, beståndsdel i några av de absolut största och därmed mest intressanta problemen mänskligheten står inför idag.