Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-03-19, 13:59
  #61
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Ja, handlar ni någonsin på invandrarbutiker?

Det kan vara allt ifrån livs till ganska stora mataffärer.

Om inte, varför inte det?

Jag har märkt att svenskar helst undviker sådana butiker och kör hellre till Coop Forum, City Gross, Maxi eller liknande. Om det är mindre butiker går de hellre till Hemköp eller Ica än till någon Orient frukt & grönt.

De flesta invandrarbutiker har numera också många svenska produkter men fortfarande mycket utländskt så som polskt, tyskt, arabiskt, turkiskt, balkanesiskt, indiskt, osv.

Skulle ni inte vilja prova lite spännande utländska produkter? Vad sägs om ajvar från Makedonien? eller tyska kakor? eller Turkish delight? eller kryddiga Indiska snacks?

Vågar ni inte prova lite? Varför håller ni er bara till Göteborgs kex och Felix ketchup? Blir det inte tråkigt efter ett tag när man ätit det hela sitt liv?


Jo jag brukar handla på Willys ibland...

Näe men är väldigt intresserad av matlagning så jag brukar besöka invandraraffärer. Man kan hitta fynd och se en massa konstiga produkter som kan vara kul att testa på.
Citera
2018-03-19, 14:20
  #62
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Ja, handlar ni någonsin på invandrarbutiker?

Det kan vara allt ifrån livs till ganska stora mataffärer.
Finns ingen stor mataffär som är invandrarägd här. I centrum finns två asiatiska butiker och en arabisk. Kanske finns det fler i de områden där det bor många invandrare.
Skall jag ha asiatiska saker köper jag det hellre i asiatiska butiken men om man handlar på ica och kollar varifrån maten kommer ser man att det ofta är importerat från ursprungslandet så egentligen blir det ingen skillnad.
Citera
2018-03-20, 16:42
  #63
Medlem
Jag handlar aldrig där det jobbar muslimer eller annat pack. Speciellt när jag ser att det är en muslim som går runt med duk på skallen går jag på en gång. man ser också att de anställda bojkottar sådana, det är chefen som tagit in dem för att han får 90% av kostnaderna betalt. Jag handlar heller aldrig i en matbutik om jag ser en tiggare utanför.

Pengar jag spenderar ska gå till svenska jobb och löner. Muslimer får handla där muislimer jobbar och där det finns muslimska väktare.
Citera
2018-03-24, 04:50
  #64
Medlem
pantywankers avatar
Om frågan gäller Husseins hörna som är ett snabbköp som ägs av 22 blattar så aldrig i livet.
Dock besöker jag ibland orienthuset i gbg.
Enkel orsak. Dom har saker som inte går att köpa någon annan stans.
Citera
2019-07-22, 14:23
  #65
Medlem
Jag har hört att på 80-talet hade vi bara några stora svenska matvarukedjor som inte konkurrerade med varandra. Maten var dyr, speciellt frukt och grönt och man hade bara typiska svenska matvaror på hyllorna.

Jag tycker att det är mkt bättre nu med en massa mat från olika världsdelar. Handlar mycket på LIDL (tysk) och på invandrarbutiker, vill gärna pröva på nya saker. Invandrar kompisar har lärt mig hur man lagar deras mat, så min matlagning är en blandning från olika världsdelar. Jag blockar det bästa av alla länder. Skulle inte vilja äta bara svensk mat i dag. Gillar speciellt indiskt, asiatiskt och italienskt mat. Vill gärna prova på olika sortens bröd från hela världen, arabiskt, persiskt och polskt gäller i dagsläget. Gillar inte svenskt, sötad matbröd som många invandrare brukar kalla för kaka.
Citera
2019-08-01, 10:08
  #66
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Kista Grossen (inte min särskrivning) är en affär jag inte skulle klara mig utan.
Inte för att jag springer där stup i kvarten. Men bra ris, stora buntar med diverse örter för 15 kronor, diverse inläggningar, ost och chark från Mellanöstern och diverse "skumma" kryddor går inte hitta på så många andra ställen.
Bröden ska vi inte tala om, så glad att slippa den tid då det där jävla skitbrödet "libabröd" var det enda alternativet när det vankades kebabgrillning.
Citera
2019-08-01, 10:47
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag har hört att på 80-talet hade vi bara några stora svenska matvarukedjor som inte konkurrerade med varandra. Maten var dyr, speciellt frukt och grönt och man hade bara typiska svenska matvaror på hyllorna.

Jag tycker att det är mkt bättre nu med en massa mat från olika världsdelar.


Du tror inte att det har mer med EU-inträdet att göra?
Citera
2019-08-01, 10:50
  #68
Medlem
Höjas avatar
Inte så ofta, främst då den invandrarägda butiken vi har här är suspekt och byter ägare var 6:e månad. Inte helt förtjust i att hjälpa de lokala langarna tvätta sina pengar.

Frekventerar dock den polska butiken ett par gånger per år för korv och surkål. Stans bästa korv och surkål. Asiatiska handlar jag inte, skitmat från skitfolk i skitländer. Torget däremot, där är det bara araber och där handlar jag.
Citera
2019-08-01, 10:55
  #69
Medlem
Handlar en del kompletterande saker såsom kryddor, konserver etc på orientallivs. Storhandlingen sker dock på ICA Maxi som har betydligt bättre priser generellt sett.
Citera
2019-08-20, 00:01
  #70
Medlem
OdCaBos avatar
Ja. Dom har ju ett överlägset utbud. Värdelöst att knalla ned till Hemköp som är det enda som finns där jag bor och bara bli besviken på allting.

Oriental Supermarket vid Hötorget för asiatiska prylar, särskilt bra grönsaker som inte finns nån annanstans (förutom möjligen i några av de små butikerna där vid "China Town" vid Olof Palmes Gata), grymt kött, Lao Gan Ma, tofu, nudlar, snacks, asiatiskt ris, gör egen bra pekinganka, chāsīu.. En guldgruva. https://orientalshop.se - bäst i stan.

Kina Li vid Skanstull, snäppet sämre. Mer lagerlokal än supermarket, inget färskt - men en massa bra köksutrustning och annat. Ababil i Sätra för typ indiska grejer. Supermarket Polonia i Sätra för polska grejer. Ammouris Livs i Rågsved för.. lite allt möjligt. Grymt utbud på mellanöstern-ris - sella basmati etc, ajvar, röror, snacks etc. Thaibutiken på Ringvägen vid DataPrince. Grym den med.

Annars är väl Matvärlden ganska okej också. Tar gärna emot fler bra tips här om det inte är ot..
__________________
Senast redigerad av OdCaBo 2019-08-20 kl. 00:09.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback