Alla matvarubutiker i Sverige är beroende av import så att enbart köpa svenskt är mycket svårt, då måste man vara en fanatiker och odla allt själv och återgå till bondesamhället vilket är en omöjlighet idag.
Våran landsbygd har oändligt med resurser och här skulle det finnas fina arbetstillfällen att bygga upp landsbygden igen och återgå till svenskt jordbruk och göra denna levande. Vet att det är svårt för svenska bönder idag och allt hänger på folket att köpa svenska produkter även fast det kostar någon krona dyrare, mindre större gårdar och mer småskaligt jordbruk och med mycket arbetstillfällen främst för ungdomar.
Senast redigerad av Luxaxaria 2015-04-01 kl. 11:19.
Det bästa med invandrarbutiker är deras öppettider
+1 Brukar vara bra priser på snacks där också.
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Vad är invandrarbutiker? Du menar Lidl och pizzerior?
Tror att han menar butiker som säljer varor och produkter från andra länder.
Jag brukar handla på invandrarbutiker ett par gånger i månaden, särskilt frukt och grönsaker men också matgrejer som man kan behöva om man ska laga indisk mat osv.
Skulle aldrig få för mig att handla i en MENA-butik. Zigenare, albaner och somalier har jag aldrig sett arbeta i en butik ändå så det löser sig självt.
Övriga invandrare som driver rörelse skulle jag nog inte ha några problem med, oavsett om det var ryssar, tyskar, japaner eller argentinare.
Skulle kanske inte köpa kött av kineser
Åker numera sällan taxi men de gånger det händer ser jag till att chauffören är svensk och inte "svensk". I övriga butiker, restauranger, banker osv vänder jag mig konsekvent till den svenske om det finns alternativ. Eftersom invandrare kvoteras in precis överallt så blir det tryggare att alltid ta en svensk, får då ökar chanserna att vederbörande kan sitt jobb. Det är vad kvotering betyder för mig i praktiken. Inte rasist, utan kritisk konsument.
Det kan vara allt ifrån livs till ganska stora mataffärer.
Om inte, varför inte det?
Jag har märkt att svenskar helst undviker sådana butiker och kör hellre till Coop Forum, City Gross, Maxi eller liknande. Om det är mindre butiker går de hellre till Hemköp eller Ica än till någon Orient frukt & grönt.
De flesta invandrarbutiker har numera också många svenska produkter men fortfarande mycket utländskt så som polskt, tyskt, arabiskt, turkiskt, balkanesiskt, indiskt, osv.
Skulle ni inte vilja prova lite spännande utländska produkter? Vad sägs om ajvar från Makedonien? eller tyska kakor? eller Turkish delight? eller kryddiga Indiska snacks?
Vågar ni inte prova lite? Varför håller ni er bara till Göteborgs kex och Felix ketchup? Blir det inte tråkigt efter ett tag när man ätit det hela sitt liv?
"hellre kör"
Vilka är det som undviker sådana butiker? Jag handlar konstant i asiatiska och liknande butiker. Det har nog många gjort i ungefär 20 år nu. Lite svårt att förstå frågeställningen om man nu inte bor i en byhåla förstås.
Brukar bara gå till invandrarbutiker om jag eftersöker något som finns just där. Såsom jag kan dra till en asiatisk butik om jag vill ha produkter som är vanliga i asien men inte finns på tex ica.
Annars låter jag bli. Men jag ser ibland i lokalblaskan att det är riktigt jävla bra priser på olika sorters storpack dom tar in. Så kan bli lite sugen ibland.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!