Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-04, 21:16
  #1
Medlem
Om man inte har sa mycket arbetslivserfarenhet, men ska ge sig i kast med ett jobb som egentligen inte kraver tidgare kunskaper da maste det ju vara javligt enkelt att oka sina chanser genom att trycka ner nagra falska referenser pa CV:t eftsrom dom javlarna anda kraver erfaret folk.

Det ar ju bara att avtala med nagra polare - att ringer det nan snubbe fran det eller det stallet - da utger du dig for att ha varit min tidigare chef och du talar val om mig...

Jag tror inte arbetsgivare for relativt okvalificreat jobbande orkar lagga ner energi pa nagra omfattande research rorande i fall mina refernser ar bluff eller ej. Ser man till att dom verkar trovardiga ar det nog lugnt. Ell vad tror ni? Provat med falska referenser forut?

Annu battre ar det val om man befinner sig utomlands - da blir dom annu svarae att kolla upp.
Citera
2005-10-04, 22:45
  #2
Medlem
Hur skulle du reagera om även företag hade falska referenser?

En närstående vän kan faktiskt vara givande referans, för vissa jobb åtminstone.
Citera
2005-10-04, 22:51
  #3
Medlem
cavalls avatar
dum idé.

en polarna hade samma lysande plan, han fick sparken när dom kom på honom, och då var han en bra medarbetare på¨den arbetsplatsen.
Citera
2005-10-04, 22:57
  #4
Medlem
Snövits avatar
Risken att bli upptäckt är nog ganska liten. De flesta företag gör ju ingen eller minimal bakgrunds koll. Passa dig dock om det är rekryterings eller bemanningsföretag, de kollar mer.

Fast referenserna brukar inte spela den största rollen. Referenserna brukar ju bara kollas när det är några få kandidater kvar. Min personliga tro är att personen känns rätt är viktigare än vad referenserna säger, förutsatt att de inte säger något konstigt.
Citera
2005-10-05, 01:22
  #5
Medlem
Bråkmakarns avatar
En kompis gjorde så, skrev sina kompiars nummer och berättade för dpom vad dom skulle säga. Han fick jobbet
Citera
2005-10-05, 01:25
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Tycker det är smart. Man har ju inget att förlora på det.
Citera
2005-10-05, 09:33
  #7
Medlem
flygers avatar
Någon slags seriös referens borde du väl ändå ha som du kan ge dem.
Jag tänker på kanske en gammal lärare som du fått bra kontakt med, någon ledare från någon fritidsaktivitet (fotbollstränare etc.)...

Jag tycker systemet med referenser är ganska missbrukat. Jag har ställt upp som referens åt några stycken och de som ringer ställer sällan vettiga frågor.
En snubbe ringde och frågade bara om det var sant att den personen gjort det och det, men inte om han hade skött sig bra eller så. Personen hade inte gjort något bra ifrån sig men jag hade den inställning att om de inte frågar så säger jag inget negativt. Med hjälp av hans frågor fick jag personen att framstå som den perfekta att anställa utan att behöva ljuga.

Jag undrar verkligen vad som sägs när de ringer och pratar med mina referenser. Iof fick jag veta av kille som ville anställa mig att jag fått toppenomdömen av mina referenser, men jag ville inte jobba åt honom.
Citera
2007-05-22, 19:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Tycker det är smart. Man har ju inget att förlora på det.

Man kan få dåligt rykte bland arbetsgivarna om man bor i en liten stad, men det förutsätter ju såklart att man blir avslöjad.
Citera
2007-05-22, 19:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
dum idé.

en polarna hade samma lysande plan, han fick sparken när dom kom på honom, och då var han en bra medarbetare på¨den arbetsplatsen.

Lite sen fråga, men hur kom dem på honom?.
Citera
2007-05-22, 20:02
  #10
Medlem
Clay Allisons avatar
Aldrig att jag skulle ställa upp som falsk referens i alla fall, om nu någon skulle fråga mig.
Citera
2007-05-22, 21:25
  #11
Medlem
De flesta arbetsgivare brukar funka så att de gör en undersökning först om det visar sig att killen/tjejen de anställt är dålig. Då skrapar de på ytan.
Citera
2007-05-22, 22:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
dum idé.

en polarna hade samma lysande plan, han fick sparken när dom kom på honom, och då var han en bra medarbetare på¨den arbetsplatsen.
Måste ju inte vara det, risken är ju stor att han aldrig hade fått jobbet från början om han inte hade gjort så...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback