Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 21:50
  #1
Medlem
Trovardigs avatar
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden så en moderator får flytta den om den ligger fel.

I dag när jag besökte Subway på Oxford Street i London så visade det sig att allt kött på restaurangen är halal. Min första tanke var att det var ett aprilskämt en dag för tidigt, men icke - Subway har tydligen börjat servera halalkött.

Jag stöttar inte halalslakt, men om någon annan vill äta halalslaktat kött så är det upp till dem och de får då gå på en restaurang där det serveras eller så får jag gå på en restaurang där det inte serveras.

Saken är bara att jag blev väldigt förvånad och inte kan låta bli att koppla det till islamiseringen i västvärlden - varför annars skulle en restaurang mitt i centrala London servera halalkött?

Här tog jag två bilder för att ni ska se att jag inte trollar.

http://imgur.com/cL5TdTL,i6f4udk#1

Diskussionsfrågor:
-Är det bara Subway (av de stora matkedjorna) som serverar halalkött i västerländska länder?
-Vad tror ni att det här beror på?
-Vad kan en sådan här sak få för konsekvenser? Visar det världen att islamiseringen och invandringen är accepterad?
Citera
2015-03-31, 21:56
  #2
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Och just där inser jag att jag från och med nu kommer att bojkotta Subway (även Svenska, det är ju samma kedja).

Jag tror nämligen inte på djurplågeri för att tillfredsställa några religiösa fanatiker.
Citera
2015-03-31, 22:03
  #3
Medlem
Tror ni dom serverar halal i Sverige?
Citera
2015-03-31, 22:05
  #4
Medlem
Daevass avatar
Det är väl bara bra om fler kan äta köttet? Bra för Subway då fler kan köpa deras produkter och bra för konsumenterna då det ger större tillgänglighet för personer att äta där.
Citera
2015-03-31, 22:05
  #5
Medlem
Trovardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och just där inser jag att jag från och med nu kommer att bojkotta Subway (även Svenska, det är ju samma kedja).

Jag tror nämligen inte på djurplågeri för att tillfredsställa några religiösa fanatiker.

Jag håller med och stöttar inte alls djurplågeri, men jag kommer att fortsätta att äta på de Subway-restauranger där det inte är halalkött.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRodski00
Tror ni dom serverar halal i Sverige?

Jag har ingen aning alls, men jag trodde att halalskakt var olagligt i Sverige? Dessutom - om det nu mot förmodan säljs halalkött på Subway - så borde det väl stå det?
Citera
2015-03-31, 22:07
  #6
Medlem
Trovardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Det är väl bara bra om fler kan äta köttet? Bra för Subway då fler kan köpa deras produkter och bra för konsumenterna då det ger större tillgänglighet för personer att äta där.

I London finns det oerhört många halalrestauranger. Flera tusen stycken. Inte behöver de väl sälja halalkött på en känd matkedja mitt i centrum när det finns så många som är emot det?
Citera
2015-03-31, 22:10
  #7
Medlem
Konkelbears avatar
Man kan ju iallafall tycka att man ska ha valmöjligheten till icke-halal slaktat kött?
Citera
2015-03-31, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trovardig

Jag har ingen aning alls, men jag trodde att halalskakt var olagligt i Sverige? Dessutom - om det nu mot förmodan säljs halalkött på Subway - så borde det väl stå det?

Nej halalslakt är inte olagligt i Sverige.
Citera
2015-03-31, 22:13
  #9
Medlem
farbror.bengts avatar
Kollade runt på Google lite innan jag skrev mitt inlägg... Verkar vara ett tag sen detta infördes. Vissa restauranger serverar vanligt medan vissa enbart serverar Halal-slaktat. Du kan alltså välja hur du vill att ditt djur ska ha slaktats.
http://www.subway.co.uk/menu/halal.aspx

Enligt en kommentar på svenska Subyway:s Facebook-sida från tidigt 2013 så serveras inte halalslaktat kött i Sverige. Tror inte att det förekommer men du får väl fråga om du är orolig.
https://www.facebook.com/SubwaySveri...ent_id=4773531

Anledningen är helt enkelt klassiska tillgång och efterfrågan.
Citera
2015-03-31, 22:13
  #10
Medlem
Trovardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkelbear
Man kan ju iallafall tycka att man ska ha valmöjligheten till icke-halal slaktat kött?

Jag håller med! Som sagt har jag inget alls emot människor som äter halalkött - det angår inte mig - men för egen del så stöttar jag inte den typen av djurslakt av såväl personliga som religiösa skäl.
Citera
2015-03-31, 22:16
  #11
Medlem
Trovardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRodski00
Nej halalslakt är inte olagligt i Sverige.

Citat:
Effektivt förbud mot slakt av stora djur som inte avlivas utan föregående bedövning finns på Island, i Nederländerna, Norge, Schweiz och Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A...8slaktmetod%29

Det kanske är lagligt att äta och sälja halalkött, men det är - om man utgår från Wikipedia - inte lagligt att slakta djuret på det viset.
Citera
2015-03-31, 22:17
  #12
Medlem
Dornroschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trovardig
Jag har ingen aning alls, men jag trodde att halalskakt var olagligt i Sverige? Dessutom - om det nu mot förmodan säljs halalkött på Subway - så borde det väl stå det?

Lidl säljer halalgodis.

Men nu när jag tänker efter är det nog inte samma sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback