Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 20:59
  #1
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Märkte en morgon för ca en vecka sen att det var svårt att få i växlar när jag skulle på jobb men bara jag lyckades sen med lite våld så gick det bra. Efter det har det bara blivit värre. Jag kan få sitta flera minuter utan att få i en växel. Jag får tvinga i växlar. Som tur har dom (många gånger just och just) gått att få i när jag kört i trafiken. Ibland är det lättare att få i växlarna och ibland svårare. Det finns stunder som jag nästan glömmer bort problemet. Jag tycker att det känns bättre när jag växlat mycket och om jag verkligen trycker ner kopplingen i botten men jag vet inte om det är inbillning.

Ikväll när jag skulle ut och köra så upptäckte jag att det gick att få i växlar utan problem om motorn var avstängd. Satt jag igång den gick det inte/fick tvinga i dom.

Jag var in till en verkstad för någon dag sedan. En anställd kollade någon vätska och körde en runda. Han trodde att det kunde behöva luftas och det ska göras imorgon. Men efter att jag kom på att det går att växla med motorn avstängd så är jag orolig att det inte bara är att lufta? Vad kan det vara?

//Hälsningar,
En som inte vet något alls om bilar men är orolig eftersom hon skulle behöva bilen över påsken
(Det är en Ford -06)
Citera
2015-03-31, 21:02
  #2
Medlem
strokies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Hej!

Märkte en morgon för ca en vecka sen att det var svårt att få i växlar när jag skulle på jobb men bara jag lyckades sen med lite våld så gick det bra. Efter det har det bara blivit värre. Jag kan få sitta flera minuter utan att få i en växel. Jag får tvinga i växlar. Som tur har dom (många gånger just och just) gått att få i när jag kört i trafiken. Ibland är det lättare att få i växlarna och ibland svårare. Det finns stunder som jag nästan glömmer bort problemet. Jag tycker att det känns bättre när jag växlat mycket och om jag verkligen trycker ner kopplingen i botten men jag vet inte om det är inbillning.

Ikväll när jag skulle ut och köra så upptäckte jag att det gick att få i växlar utan problem om motorn var avstängd. Satt jag igång den gick det inte/fick tvinga i dom.

Jag var in till en verkstad för någon dag sedan. En anställd kollade någon vätska och körde en runda. Han trodde att det kunde behöva luftas och det ska göras imorgon. Men efter att jag kom på att det går att växla med motorn avstängd så är jag orolig att det inte bara är att lufta? Vad kan det vara?

//Hälsningar,
En som inte vet något alls om bilar men är orolig eftersom hon skulle behöva bilen över påsken
(Det är en Ford -06)

Börja med att lufta.
När motorn är avstängd så roterar inte motorn, därav fungerar det att växla, även utan att trampa kopplingen i botten.

Strular det met motor igång så är det förmodligen kopplingen som ska luftas eller fyllas på med vätska.

Skrapar det när du växlar?
Citera
2015-03-31, 21:09
  #3
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strokie
Börja med att lufta.
När motorn är avstängd så roterar inte motorn, därav fungerar det att växla, även utan att trampa kopplingen i botten.

Strular det met motor igång så är det förmodligen kopplingen som ska luftas eller fyllas på med vätska.

Skrapar det när du växlar?

Han på verkstaden kollade någon vätska under motorhuven (som det inte var för lite av), vilken vätska det var kommer jag inte ihåg

I backen skrapar det, aldrig någon annan växel.
Citera
2015-03-31, 21:24
  #4
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Han på verkstaden kollade någon vätska under motorhuven (som det inte var för lite av), vilken vätska det var kommer jag inte ihåg

Han kollade bromsvätskan, oftast samma behållare till bromsarna och kopplingen.

Det kan komma in luft i systemet om nivån i behållaren blir för låg, nivån i behållaren sjunker i takt med att bromsbeläggen slits.
Men eftersom nivån där var okej så borde det inte ha kommit in någon luft.

Kan ju vara så att slavcylindern till kopplingen har börjat att läcka litegrann (vi snackar om ett par droppar i en t-sked) och att det är där problemet ligger.
En del fordar har slavcylindern monterad ihop med urtrampningslagret så att växellådan måste monteras ned och då byter man också kopplingen samtidigt.
Ganska dyrt...

Men prio nummer ett bör vara att lufta innan man gör något annat.

EDIT. Prova att pumpa med foten snabbt på kopplingspedalen ett tiotal gånger och se om det förbättrar saken.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2015-03-31 kl. 21:30.
Citera
2015-03-31, 21:28
  #5
Medlem
kakburks avatar
Om man behöver lufta så finns det ju en läcka för luft uppkommer inte helt plötsligt av sig själv utan att där finns en orsak.
Troligtvis är slavcylindern kass. Att det går att växla stillastående med motorn avstängd beror på att ingående axel inte roterar.
Citera
2015-03-31, 21:38
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
För att förtydliga så frikopplar din bil inte riktigt utan motorn driver växellådan lite även när du trycker ner kopplingspedalen för att frikoppla. Den där slavcylindern som nämnts ovan är en liten hydraulcylinder som manövrerar kopplingen.

På min gamla Saab 900 blev den dålig och då hjälpte det tillfälligt att pumpa en djävla massa med kopplingspedalen, säkert 20-30 gånger så var det helt frikopplat men sen blev det skit rätt snabbt igen. På den var det extremt enkelt att byta cylindern men så kul är det nog inte på Forden.
Citera
2015-03-31, 22:42
  #7
Medlem
Det är stödlagret som sitter i svänghjulet som är dåligt.

EDIT: Billigt att köpa men dyrt att byta.

EDIT II: Under förutsättning att känslan i pedalen är samma som innan.
__________________
Senast redigerad av Ankarbarn 2015-03-31 kl. 22:46.
Citera
2015-03-31, 22:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För att förtydliga så frikopplar din bil inte riktigt utan motorn driver växellådan lite även när du trycker ner kopplingspedalen för att frikoppla. Den där slavcylindern som nämnts ovan är en liten hydraulcylinder som manövrerar kopplingen.

På min gamla Saab 900 blev den dålig och då hjälpte det tillfälligt att pumpa en djävla massa med kopplingspedalen, säkert 20-30 gånger så var det helt frikopplat men sen blev det skit rätt snabbt igen. På den var det extremt enkelt att byta cylindern men så kul är det nog inte på Forden.

TS problem kan ha flera orsaker, med olika sannolikhetsgrad.

Orsakerna kan vara att lagret i vevaxeln för växellådans ingående axel kärvar, mindre sannolikt.

Lamellen kärvar på splinesen, mindre sannolikt.

Problem med hydrauliken till kopplingen, mer sannolikt.
Citera
2015-04-01, 00:41
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
TS problem kan ha flera orsaker, med olika sannolikhetsgrad.

Orsakerna kan vara att lagret i vevaxeln för växellådans ingående axel kärvar, mindre sannolikt.

Lamellen kärvar på splinesen, mindre sannolikt.

Problem med hydrauliken till kopplingen, mer sannolikt.
Ja en koppling som inte frikopplar kan ju ha fler orsaker än hydrauliken och man hade ju problem med sådant även innan hydraulmanövrerade kopplingar kom då man hade en fet wire från pedalen till kopplingen istället.

Punkt två och tre är ju varianter på koppling som inte kopplar ur av olika skäl men ettan hade jag inte tänkt på. Det blir ju lite tvärt om fast samma sak om man säger så, att ingående axeln bromsar fastän att kopplingen har frikopplat normalt. Konsekvensen blir även då att det ligger ett vridmoment på växellådans huvudaxels ingående ände som får växlarna att gå trögt.

Skulle man inte höra ett vinande missljud om det lagret kärvar så? Det kanske är så lite kraft på lagret så det inte hörs fastän det är trasigt? Får se nu, det lagret ska väl, om det nu hörs, låta som mest när bilen står stilla med en växel i och kopplingspedalen nedtryckt med motorn igång.

Men kopplingshydrauliken är nog ändå rätt ände att börja leta i...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback