Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 16:36
  #1
Medlem
Hej fick precis hem min nya dator som jag beställt hos netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/206655.2001/ men det verkar som att den har fel grafikkort? Jag är ingen datorexpert men jag gjorde den dxdiag koll och det står att mitt grafikkort heter AMD Radeon(TM) HD 8610G och inte AMD Radeon R7 M260 som det står på deras hemsida. Är det verkligen rätt grafikkort och om inte är det jag fick sämre eller bättre än det jag borde fått? Allt annat stämmer förövrigt så det är inte fel dator jag råkat få hem.
Citera
2015-03-31, 16:41
  #2
Avstängd
Dr.Kryuchkovs avatar
1) felsök
2) kontakta butiken
3) skicka tillbaka
Citera
2015-03-31, 16:53
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrolock
Hej fick precis hem min nya dator som jag beställt hos netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/206655.2001/ men det verkar som att den har fel grafikkort? Jag är ingen datorexpert men jag gjorde den dxdiag koll och det står att mitt grafikkort heter AMD Radeon(TM) HD 8610G och inte AMD Radeon R7 M260 som det står på deras hemsida. Är det verkligen rätt grafikkort och om inte är det jag fick sämre eller bättre än det jag borde fått? Allt annat stämmer förövrigt så det är inte fel dator jag råkat få hem.

Det där är grafikkretsen HD 8610G som är inbyggd i din processor APU A10-5745.
Du har två grafikkort (grafikkretsar) i datorn. AMD Radeon R7 M260 drar mer ström(batteri) och är avsedd för t.ex spel.
Vet inte hur du väljer den ena eller andra kretsen så hänvisar till manualen.
Kolla i enhetshanteraren så kan du nog se att du har två.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04325421
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-03-31 kl. 17:06.
Citera
2015-03-31, 17:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det där är grafikkretsen HD 8610G som är inbyggd i din processor APU A10-5745.
Du har två grafikkort (grafikkretsar) i datorn. AMD Radeon R7 M260 drar mer ström(batteri) och är avsedd för t.ex spel.
Vet inte hur du väljer den ena eller andra kretsen så hänvisar till manualen.
Kolla i enhetshanteraren så kan du nog se att du har två.

Så var det, tack för svar!
Citera
2015-03-31, 17:12
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrolock
Så var det, tack för svar!

Blev lite sugen själv på den där. Vet du om du kan köra Dual Graphics på den datorn. Då körs båda grafikkretsarna tillsammans. Isåfall slår jag till.

Citat:
Använda hybridgrafik (endast vissa modeller)
Med hybridgrafikfunktionen kan ett program köras antingen med hög prestanda eller i strömsparläge,
beroende på applikationens grafikbearbetningskrav. Vanligtvis körs 3D- och spelprogram med en
grafikprocessor som har högre prestanda och program som har lägre grafikbearbetningskrav körs
med en grafikprocessor med lägre prestanda. Du kan ändra det läge som ett program använder (hög
prestanda eller strömbesparing) på kontrollpanelen för hybridgrafik.
OBS! På grund av maskinvarans begränsningar kan vissa program endast köras i det ena av de två
lägena.
Mer information finns i programvaruhjälpen för hybridgrafik.

Använda AMD Dual Graphics (endast vissa modeller)
Med funktionen AMD Dual Graphics kan den accelererade AMD-processorn (APU) och det separata
AMD-grafikkortet arbeta tillsammans. När AMD Dual Graphics är aktiverat förbättras grafikprestandan
jämfört med när endast en av grafikenheterna används. Denna förbättring gäller DirectXprogramversionerna
10 och 11 (DX10 och DX11) i helskärmsläge. I fönsterbaserat läge eller när du
kör icke-DX10/11-program fungerar systemet på ungefär samma sätt som med hybridgrafik.
Mer information finns i programvaruhjälpen till AMD Dual Graphics.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-03-31 kl. 17:15.
Citera
2015-04-01, 17:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blev lite sugen själv på den där. Vet du om du kan köra Dual Graphics på den datorn. Då körs båda grafikkretsarna tillsammans. Isåfall slår jag till.

Det är alternativ nummer ett, dem körs alltså inte tillsammans som jag har förstått det. Men finns det något sätt att se vilket grafikkort det är som körs för stunden? Jag har ställt in datorn på att den ska köra för maxprestanda och inte energiläge men det känns som att den kör på det svagare grafikkortet ändå.

Jag testade att inaktivera det svagare grafikkortet helt och hållet och starta upp ett spel för att se om det funkade bättre då, men det resulterar bara i att spelet kraschar. Vilket borde betyda att spelet som jag misstänkt körs på det svagare grafikkortet... Hur kan jag få det att köra på det starkare grafikkortet?
Citera
2015-04-01, 21:11
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrolock
Det är alternativ nummer ett, dem körs alltså inte tillsammans som jag har förstått det. Men finns det något sätt att se vilket grafikkort det är som körs för stunden? Jag har ställt in datorn på att den ska köra för maxprestanda och inte energiläge men det känns som att den kör på det svagare grafikkortet ändå.

Jag testade att inaktivera det svagare grafikkortet helt och hållet och starta upp ett spel för att se om det funkade bättre då, men det resulterar bara i att spelet kraschar. Vilket borde betyda att spelet som jag misstänkt körs på det svagare grafikkortet... Hur kan jag få det att köra på det starkare grafikkortet?


Högerklicka på ikonen på skrivbordet för det program du vill köra med externa kretsen och se om det går att välja krets där. Jag skriver krets istället för kort eftersom båda är integrerade på moderkotet respektive i A10 processorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback