Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-01, 00:34
  #25
Medlem
kurt-sunes avatar
Det beror väl helt på vad man har för preferenser. Själv vill jag helst ha boendekostnaderna på ett minimum oavsett min inkomst, så att får pengar över till annat roligt och inte bara på bostaden.

Vissa kanske inte har bil och bor centralt, då kanske högre bostadsutgifter är legitimt?
Citera
2015-04-01, 01:50
  #26
Medlem
Just nu har jag en inkomst på cirka 10,500kr. Min hyra ligger på 6100kr. (Men jag har inte några större utgifter utöver min hyra heller)

Varför så hög?:
1. Bra läge. (Inte så mycket brott osv)
2. Schysst standard på lägenheten. (Inga sunkiga 80tals lägenheter som är lyhörda och skit.. Kan vara hur högljudd jag vill)


Hellre betala mer i hyra och känna sig bekväm i lägenheten än att bo i en billig lägenhet som är sunkig som fan.
Citera
2015-04-01, 04:26
  #27
Medlem
Märker att det gått lite från "vilken hyra kan jag som högst ha med min lön" till "hur hög hyra har jag de facto råd med med min inkomst".

Det finns ett politiskt hittepå om att "ingen ska behöva betala mer än en tredjedel av sin inkomst i hyra" vilket en del hyresvärdar har tolkat som "är inte din totalinkomst tre gånger hyran så får du inte hyra av oss". Detta är dock högst individuellt för värden och mer tillämpbart när man tjänar lite pengar och är ensamstående. Vi kan alltså omöjligt svara på vad värdarna godkänner utan att veta vilken värd du tänkt söka hos. Det går att kontakta värden innan man söker en lägenhet och fråga.

"Hur mycket har jag råd att ha i hyra?" detta är en högst prioriteringsbar fråga bara du kan svara på. Jag kan personligen klara mig på en tusing över mina fasta kostnader (hyra/el/försäkring/internet/busskort) men jag gör å andra sidan inget annat än sitter hemma på nätet när jag inte jobbar/pluggar. Jag behöver bara pengar till mat, och jag är extremt liten i maten pga stillasittandet. Detta är en högst ohållbar budget för vem som helst annan.
Citera
2015-04-01, 04:33
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddeststory
Hej alla! Jag håller på att leta efter en ny lägenhet och jag undrar hur mycket mer än månadshyran man bör tjäna? Jag har sett att vissa hyrevärdar vill att man tjänar 5 gånger så mycket som vad månadshyran är, är inte detta lite väl mycket?

Själv tjänar jag ca 24000:- i månaden efter skatt och har lite svårt för att veta vart jag kan lägga min maxgräns månadshyra. Jag har tittat lite extra på en lägenhet som ligger på 6500:- i månaden. Skulle jag med min lön klara av denna månadshyra?

Kanske svår fråga att svara på med tanke på att ingen här vet hur min övriga ekonomi ser ut men försök

Har du normala utgifter i övrigt så klarar du detta som en dans. Jämför att 3-4000 är Normal matkostnad. El ett par hundra och internet kanske 2-300. Radiotjänst 200 etc.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback