Flashback bygger pepparkakshus!
2005-10-04, 18:29
Medlem
Beethovens avatar
Tjena

Jag köpte en sifon typ: http://www.tradera.com/auction/aid_18810199
För att knarka lustgas med den...
Det är alltså en "soda sifon" det rör sig om

Men häromdan tänkte jag att jag ska testa att använda den till det den är till för, så jag köpte ett paket kolsyrepatroner.

Men nu står jag rådlös, hur fan gör man när man kolsyrar drycker med den?

Ska man mecka 1 patron i den och sen trycka in handtaget på sifonen så att gas-strålen åker in i glaset med vatten (utan att munstycket på sifonen är dränkt i vätskan)

Eller ska man mecka 1 patron i sifonen för att stoppa in själva munstycket på sifon i vätskan för att sedan trycka av ochl åta gasen åka direkt i i vätskan utan att "åka" i luften först (så att munstycket på sifonen är dränkt i vätskan)

Eller ska man fylla sifonen med vätskan man vill kolsyra för att sedan skruva på locket och mecka en patron?

Kom igen nu alla som var med på sifonens glans dagar på 70 talet

/ Beethoven
Citera
2005-10-04, 18:41
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethoven
Tjena

Jag köpte en sifon typ: http://www.tradera.com/auction/aid_18810199
För att knarka lustgas med den...
Det är alltså en "soda sifon" det rör sig om

Men häromdan tänkte jag att jag ska testa att använda den till det den är till för, så jag köpte ett paket kolsyrepatroner.

Men nu står jag rådlös, hur fan gör man när man kolsyrar drycker med den?

Ska man mecka 1 patron i den och sen trycka in handtaget på sifonen så att gas-strålen åker in i glaset med vatten (utan att munstycket på sifonen är dränkt i vätskan)

Eller ska man mecka 1 patron i sifonen för att stoppa in själva munstycket på sifon i vätskan för att sedan trycka av ochl åta gasen åka direkt i i vätskan utan att "åka" i luften först (så att munstycket på sifonen är dränkt i vätskan)

Eller ska man fylla sifonen med vätskan man vill kolsyra för att sedan skruva på locket och mecka en patron?

Kom igen nu alla som var med på sifonens glans dagar på 70 talet

/ Beethoven

Det sista alternativet är det korrekta, du fyller sifonen med vätskan, applicerar kolsyrepatronen och skakar om.
Citera
2005-10-04, 18:42
Medlem
Dennos avatar
Glöm inte att du kan fylla den med grädde också!!!

Instant vispad grädde får man då.
Citera
2005-10-04, 18:52
Medlem
Beethovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Glöm inte att du kan fylla den med grädde också!!!

Instant vispad grädde får man då.
Du tänker inte på en gräddsifon nu

OliT--> Tack för tippset, ska testa det ikväll
Citera
2005-10-05, 15:20
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethoven
Du tänker inte på en gräddsifon nu

OliT--> Tack för tippset, ska testa det ikväll

Fast om man skall ha riktigt mycket vispad gradde gar det nog med en sodasifon ocksa! Fast da ska det inte vara kolsyra. Kolsyra ar iofs ratt kul att lagga i gradde, den far en lustig smak...

Hur gick det med kolsyrandet forresten?
Citera
2007-10-16, 21:15
Medlem
Kan man använda en kolsyresifon till lustgas?
Citera
2007-10-17, 04:52
Bannlyst
Har en gammal fin sodasifon som jag tänkt börja använda. Var sjutton köper man kolsyrepatroner till dessa? OBS ej lustgaspatroner!
Citera
2007-11-02, 12:50
Medlem
Undrar samma som Zormac, hur fungerar det för er som kör med sodasifon och gräddgaspatroner? Beethoven?
Citera
2012-12-12, 12:01
Medlem
felstavadds avatar
Bumpar denna gamla tråd:

Funderar på en sifon istället för en sodastream, kommer mest att använda den till att kolsyra vatten samt testa till whiskyn (tror iofs att jag kommer tycka detta är äckligt).

-blir det likvärdigt en sodastream?

-hur länge varar en vanlig kolsyrepatron

-om sifonen får stå utan att användas, "läcker" kolsyrepatronen ut så det blir massa halvt använda kolsyrepatroner som måste bytas?

Blev nostalgisk då jag minns farsan hade en sån när jag var liten.
Citera
2012-12-12, 12:11
Medlem
jajahars avatar
Har haft en sifon för många år sedan men jag såg ingen ekonomi i att hålla på att köpa kolsyrepatroner. På den tiden så köpte jag dem i en järnhandel. En patron räckte till en liter vatten. Har man tillgång till gott kranvatten så smakar det bra men numera så köper jag mineralvatten naturell. Här är annars en nätadress där du kan skicka efter patroner.

http://www.culina.se/sifoner/sodasifon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in