Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 23:34
  #1321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Då får du kommentera detta med att det just är männen i serien som har en tendens att bortse från intellekt i sitt sökande av partner.

Det har jag redan kommenterat och jag instämmer i det även om jag anser att det gäller samtliga utom Jennie.
Citera
2017-10-04, 23:45
  #1322
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det har jag redan kommenterat och jag instämmer i det även om jag anser att det gäller samtliga utom Jennie.

Om du tycker att endast Jennie sökte intellektuell stimulans så är det ju uppenbarligen fler kvinnor som söker det.
Citera
2017-10-04, 23:47
  #1323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Jag håller inte med dig om att intellektuell stimulans skulle vara något som av kvinnor ses som en låg prioritet. Ytliga människor däremot, vilket det finns gott om av båda kön, väljer väl partners utifrån vad de själva behärskar själva rent intellektmässigt...
Vad detta har med samhällets normer att göra är fortfarande ett argument som saknas här.

De flesta människor följer samhällets normer, såväl kvinnor som män. Styr det även deras val av partners? Isåfall gällande att "lika barn leka bäst" och att de vill hitta en matchning.
Varför kvinnor skulle ägna sig mer åt detta, samt vad intelligens har med detta att göra förstår jag faktiskt inte.

Kvinnor följer normer i högre utsträckning än män. Därav logiskt att de väljer partner på samma premisser.

Det är också rimligt att anta att en intelligent kvinna ställer högre krav än att vederbörande kan bete sig enligt norm.
Citera
2017-10-04, 23:50
  #1324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om du tycker att endast Jennie sökte intellektuell stimulans så är det ju uppenbarligen fler kvinnor som söker det.
Ja, men det betyder ju inte att hennes krav är norm eller ens vanligt förekommande. Jag må även ha missbedömt henne och att hon avfärdat sina män av samma anledning som Lina avfärdat sina. Dvs att de inte passar in / inte beter sig enligt norm.
Citera
2017-10-04, 23:56
  #1325
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Kvinnor följer normer i högre utsträckning än män. Därav logiskt att de väljer partner på samma premisser.
Du har fortfarande inte förklarat vad som är en partner "enligt normen".
Och vad som här skulle skilja män och kvinnors val.

Följa normen rent generellt däremot gör både män och kvinnor. Att kvinnor skulle göra det mer än män är rent nonsens. Isåfall får du backa upp med källa.

Citat:
Det är också rimligt att anta att en intelligent kvinna ställer högre krav än att vederbörande kan bete sig enligt norm.
Och dessa kvinnor skulle vara undantag? Och män siktar utanför normen i större utsträckning än kvinnor? Sorry avec men det här är rent snömos från din sida.
Dina personliga, negativa upplevelser kanske färgar dig ännu en gång men någon relevans i verkligheten har de inte.
Citera
2017-10-05, 00:10
  #1326
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, men det betyder ju inte att hennes krav är norm eller ens vanligt förekommande. Jag må även ha missbedömt henne och att hon avfärdat sina män av samma anledning som Lina avfärdat sina. Dvs att de inte passar in / inte beter sig enligt norm.

Ok, så det är Jennies och Linas ratade män som inte betett sig enligt norm? Och att det är ett problem att många kvinnor väljer bort sådana män?
Jennie hade ju lite djupare diskussioner med Björn men med Fredrik var det ju ingen större intellektuell stimulans direkt så där är ju ett exempel på att det inte handlar om någon motsägelse.
Samma med Lina som haft djupa samtal med såväl Mattias som Hans.

Oavsett så handlar det om attraktion. Dessa män, främst Björn och Hans, betedde sig ju desperat. Få kvinnor finner det attraktivt. Mattias var "skadad" av en tidigare relation och uttryckte dessutom aggressionsproblem.
Ingen vill väl vara tillsammans med en person som beter sig desperat och konstigt? Eller som är överdrivet aggressiv? Hade det på motsvarande sätt handlat om kvinnor så hade utgången blivit densamma eftersom män knappast gillar det heller. (Om det inte hade handlat om skitsnygga kvinnor förstås vilket hade fått en del män att bortse från beteendet)
__________________
Senast redigerad av Lostworld 2017-10-05 kl. 00:14.
Citera
2017-10-05, 02:17
  #1327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Följa normen rent generellt däremot gör både män och kvinnor. Att kvinnor skulle göra det mer än män är rent nonsens. Isåfall får du backa upp med källa..

Varför skulle det vara nonsens?
Jag skulle t.o.m. vilja påstå att du som kvinna avfärdar påståendet om att kvinnor följer norm mer än män just för att det är norm i Sverige att förringa könsskillnader. För tittar vi på fakta så kan vi konstatera att det stödjer tesen att kvinnor följer norm i större utsträckning än män.

Om vi ska hålla oss till fakta:
* Män pratar om kontroversiella ämnen i större utsträckning än kvinnor
* Kvinnor pratar mer om person, män pratar mer om fakta
* Män bryter mot lag i betydligt större grad än kvinnor.
* Män är kraftigt överrepresenterade bland individer med antisociala personlighetsstörningar.

Listan kan göras lång men jag stannar där.

Har du några fakta som styrker din åsikt om att det är nonsens eller följer du bara norm och instinktivt förringar könsskillnader?
__________________
Senast redigerad av avec 2017-10-05 kl. 02:33.
Citera
2017-10-05, 09:17
  #1328
Medlem
wendy1s avatar
moderator???
Citera
2017-10-05, 10:53
  #1329
Medlem
Pripps3.5s avatar
Den där psykologen som Linas snubbe (namn?) hade snackat med har ju fel.
För det första vet man sällan vad tidigare partners retat sig på (i alla fall jag). Och för det andra brukar det vara de saker man faller för från början, som sedan blir irriterande.

Lina kommer att reta sig på att han fastnar i saker, och snubben kommer att reta sig på att Lina stör.
Citera
2017-10-05, 12:29
  #1330
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Den där psykologen som Linas snubbe (namn?) hade snackat med har ju fel.
För det första vet man sällan vad tidigare partners retat sig på (i alla fall jag). Och för det andra brukar det vara de saker man faller för från början, som sedan blir irriterande.

Lina kommer att reta sig på att han fastnar i saker, och snubben kommer att reta sig på att Lina stör.

Ha, ha. Jag skulle aldrig våga prata om vad min sambo stör sig på hos mig i en ny relation. Dessutom är det långt ifrån säkert att en ny partner skulle störa sig på det. Sambon har sina hang ups på mig och det beror på de svårigheter han har. Jag skulle naturligtvis undvika någon som har hans svårigheter i en ny relation och då skulle jag inte få någon som störde sig på just de saker min sambo stör sig på, hos mig.
Citera
2017-10-05, 13:46
  #1331
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Varför skulle det vara nonsens?
Jag skulle t.o.m. vilja påstå att du som kvinna avfärdar påståendet om att kvinnor följer norm mer än män just för att det är norm i Sverige att förringa könsskillnader. För tittar vi på fakta så kan vi konstatera att det stödjer tesen att kvinnor följer norm i större utsträckning än män.

Om vi ska hålla oss till fakta:
* Män pratar om kontroversiella ämnen i större utsträckning än kvinnor
* Kvinnor pratar mer om person, män pratar mer om fakta
* Män bryter mot lag i betydligt större grad än kvinnor.
* Män är kraftigt överrepresenterade bland individer med antisociala personlighetsstörningar.

Listan kan göras lång men jag stannar där.

Har du några fakta som styrker din åsikt om att det är nonsens eller följer du bara norm och instinktivt förringar könsskillnader?

Skulle att prata om person alltså vara mer "norm" än att prata om fakta?

Nej, jag förnekar inte könsskillnader men ditt påstående om att kvinnor följer norm i sitt val av män när det kommer till dejting (i större utsträckning än vad män gör) ser jag som nonsens utifrån ditt exempel gällande intellektuella diskussioner. Särskilt eftersom det är män som vi främst ser gör ytliga val, något som även hänt i detta program.

Dina påståenden känns därför som vanligt präglade av nån personlig erfarenhet som det givetvis inte går att applicera till samhället i stort. Mina erfarenheter ser helt annorlunda ut.
Oavsett - för att återgå till programmet - de män som du menar valdes bort av Jennie och Lina pga att de var utanför normen menar jag valdes bort pga att attraktionen helt enkelt saknades. Dessa män hade kunnat prata om fakta, kontroversiella ämnen eller brutit mot lagen osv och fortfarande varit attraktiva ändå i en kvinnas ögon. Att de inte var det i det här fallet var att Jennie eller Lina antagligen uppfattade männen ifråga som desperata (Björn och Hans) eller som inkompatibla (Fredrik som inte hade samma humor/ej matchade Jennie intellektuellt).
Så case closed. Inget större mysterium bakom, ingenting som har med sociala normer att göra utan endast brist på attraktion.
Avslutar därmed diskussion så att tråden inte spårar mer.
Citera
2017-10-05, 13:50
  #1332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
.
Dina påståenden känns därför som vanligt präglade av nån personlig erfarenhet som det givetvis inte går att applicera till samhället i stort.
Nej, det är inte några personliga erfarenheter utan rena fakta hur samhället ser ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback