Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-30, 17:50
  #1
Medlem
Provkörde en en ny bmw 3-serie diesel för ett tag sen då jag sett diesel försäljning av bilar ökar enormt och man ser många nya dieselbilar på vägarna nuförtiden. Nästan mer dieselbilar. Har alltid varit skeptisk mot diesel i personbilar då det låter som skit och knackar i skåpbilar.

Det var som jag anade och blev enormt besviken.

Motorljudet i den 4-cylindriga dieselmotorn var rena skämtet, lät precis som en diesel skåpbil man hyr på statoil Haha. Enligt bilförsäljaren var denna modell 320d den mest sålda i Sverige. Att köra runt med en sån här spis med denna motorsång i en ny bmw är ju vansinne!
Min 6-cylindriga e46a med 13 år på nacken har betydligt mäktigare motorljud, går mycket bättre och låter som en premiumbil. En helt annan upplevelse.

Även komforten var kass och inte ett dugg bättre ljudisolerat eller mer kvalitetskänsla än min gamla e46 . Snarare sämre komfort, vägljud och kvalitetskänsla i inredning och rattkänslan känns betydligt mer som en stabil stridsvagn i min. Ska man betala 400 000 kr för detta och få en snikmotor? Kändes som jag körde en riskokare för 100 000 och bmw känslan var helt försvunnen.

Det är sorgligt att se BMW gå ner sig i dieselträsket och 4-cylindriga bensinmodeller i nya bilarna och för att få en 6-cylindrig måste man gå upp å en 335a.
Alla svenssons som fiser runt i en premium Bmw med DIESEL motor är suckers, har ingen känsla för kvalite och kör runt i bmw antagligen för status. Dessa borde köpa en fiat istället som alla andra pensionärer som fiser runt i sina bensinsnåla 1.6 liters symaskiner och endast vill ta sig från punkt 1 till 2.

//pissed off bmw entusiast.
__________________
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-03-30 kl. 18:05.
Citera
2015-03-30, 17:54
  #2
Medlem
tjenare.knugens avatar
Wow, du var ju en cool en.

Man köper inte en fyrcylindrig dieselmotor för att man vill ha ett gött motorljud. Vad fan förväntade du dig egentligen?
Citera
2015-03-30, 18:05
  #3
Medlem
atts avatar
Man hade kunnat förvänta sig att BMW skulle behålla det som varit karakteristiskt för märket, nämligen högkvalitativa sexcylindriga bensinmotorer även i "vardagsmodellerna".
Citera
2015-03-30, 18:08
  #4
Medlem
Maxipower1s avatar
En dieselmotor är kvalité och'ngt som håller mil efter mil skaffar man en'diesel så är det inte ljudet man är ute efter väx upp
Citera
2015-03-30, 18:11
  #5
Medlem
Jag tror TS missat en detalj: I dag gäller det heliga "varumärket" hos folk. Hur varan presterar är helt underordnat utan det viktigaste är att varumärket är laddat med "rätt" saker. Det har väl med ytlighet och konstlade, köpta fasader att göra. Lite skoj att det så ofta blir så himla fel -radhusdirektörn köper en BMW för att få "rätt" status typ sportig, tekniskt medveten, premium. Sedan fiser man runt i sin minidiesel som vilken Berlingo som helst =)

Tiden när det var själva varan som byggde varumärket är borta, nu blåser nya vindar...
Citera
2015-03-30, 18:14
  #6
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
En dieselmotor är kvalité och'ngt som håller mil efter mil skaffar man en'diesel så är det inte ljudet man är ute efter väx upp

Jodå, diesel är kvalitet så det är helt OK att BMW har dem.

Det jag tycker är konstigt är att trots att de har en hel uppsjö av olika modeller så går det idag inte att köpa en ny BMW med en vanlig sexcylindrig bensinmotor.
Citera
2015-03-30, 18:37
  #7
Medlem
mandelbiskviers avatar
Det kallas att dom möter marknaden. Ge mig en motsvarande bil en 320D med samma effekt (185hk) och förbrukning (0,45-0.8) beroende på körsätt (verkliga siffror). Mig veterligen så är det endast benz som har något i den klassen 220 CDI ex. Dock är priset en helt annan fråga.

Men om du nu tycker att den lilla dieselfyran låter mesigt (vad hade du förväntat dig), så köp en 6a då? Du kan ju inte jämföra en liten dieselfyra med din 6a.

https://www.youtube.com/watch?v=SebMtJtRQR4 Byt avgassystem så låter du ju fräsigast i stan
Citera
2015-03-30, 18:53
  #8
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Det kallas att dom möter marknaden. Ge mig en motsvarande bil en 320D med samma effekt (185hk) och förbrukning (0,45-0.8) beroende på körsätt (verkliga siffror). Mig veterligen så är det endast benz som har något i den klassen 220 CDI ex. Dock är priset en helt annan fråga.

Men om du nu tycker att den lilla dieselfyran låter mesigt (vad hade du förväntat dig), så köp en 6a då? Du kan ju inte jämföra en liten dieselfyra med din 6a.

https://www.youtube.com/watch?v=SebMtJtRQR4 Byt avgassystem så låter du ju fräsigast i stan
Ptja, det finns ju exempelvis Volvo S60 D4 och D5 med eller utan AWD som drar 0.4-0.8 verkliga siffror, enligt bland annat Spritmonitor.de, så visst finns det konkurrenter.

Sanningen är, som flera i tråden tagit upp, att BMW nuförtiden inte är annat än ett vanligt sell-out företag som tillverkar det som marknaden vill ha och inte det som entusiasterna vill ha. Nuförtiden tillverkar de ju till och med den sketna 2-serie Gran Tourer, en minibuss med framhjulsdrift
Nä, ge mig en strippad 3-serie med rak sexa och manuell låda, utan 1000 krockkuddar och massa miljötrams.
Citera
2015-03-30, 19:27
  #9
Medlem
markiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Det kallas att dom möter marknaden. Ge mig en motsvarande bil en 320D med samma effekt (185hk) och förbrukning (0,45-0.8) beroende på körsätt (verkliga siffror). Mig veterligen så är det endast benz som har något i den klassen 220 CDI ex. Dock är priset en helt annan fråga.

Men om du nu tycker att den lilla dieselfyran låter mesigt (vad hade du förväntat dig), så köp en 6a då? Du kan ju inte jämföra en liten dieselfyra med din 6a.

https://www.youtube.com/watch?v=SebMtJtRQR4 Byt avgassystem så låter du ju fräsigast i stan


edit: såg att Autozione hann före.
Citera
2015-03-30, 19:38
  #10
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jodå, diesel är kvalitet så det är helt OK att BMW har dem.

Det jag tycker är konstigt är att trots att de har en hel uppsjö av olika modeller så går det idag inte att köpa en ny BMW med en vanlig sexcylindrig bensinmotor.
Marknaden styr
bilar med sexcylindriga motorer säljs inte så som dom tidigare har gjort.
Citera
2015-03-30, 19:55
  #11
Medlem
District9s avatar
Jag har en BMW 320d från 2008 och kört ca 250 000 km med den, är otroligt nöjd. Sparat enormt mycket pengar då den drar så lite och vilken kraft bilen har!

Skön komfort önskar dock att den var automatväxlad.

Man köper 320d främst om man pendlar mycket på motorvägen då spelar det ingen roll vad du har bensin eller diesel.

Sen ska man komma ihåg att servicen är efter 3 000 mil och inte 1,500 mil som vanliga bensin bilar. Skönt att slippa tänka på det också!

Dock så har dom dyra partikelfilters (20 000 kr!!) och måste bytas efter 20 000 mil.
Citera
2015-03-30, 19:59
  #12
Medlem
Jag tycker det är konstigt att Kia har bättre garantier än Bmw för hälften av pengarna.....

Gör ju inte direkt att bmw känns så hett
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback