Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-30, 17:29
  #1
Medlem
Hej!

Jag har idag ett sparande på ca 150k, allt i ett räntekonto utan bindningstid.

Räntan har dock gått ner rejält senaste tiden, och just nu har jag bara en ränta på 0.80%. Alldeles för lågt.

Så jag vill helt enkelt ha tips på hur jag kan placera pengarna. Jag kan inget alls om detta, och jag vill helst ha något som jag bara för över till, eventuellt kollar över en gång i halvåret, och som ger bättre avkastning.

Vad jag vill spara: 150k (pengarna kan vara bundna, detta är inga pengar jag behöver just nu)
Tid jag planerar spara: 2+ år (vill alltså inte ha ALLT för hög risk, då det är stor chans jag kommer behöva hela beloppet om ca 2 år).


Så om man vill ha ett enkelt sparande, där man inte behöver kunna så mycket eller läsa på så mycket själv (jag är villig att betala lite för detta), samt vill binda pengarna ca 2 år. Vad ska man köra på?

Jag funderade på fonder. Avanza 50 (50 aktier, 50 räntor). Lägga in allt i det? Kan som sagt inte mycket, så tar gärna emot alla förslag och synpunkter.
__________________
Senast redigerad av enigmus1 2015-03-30 kl. 17:34.
Citera
2015-03-30, 17:42
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Lite dummt att spara i aktie fonder på så kort sikt, kolla på företagsobligationsfonder.
Men igen, det är ränta, och räntan är låg, så förvänta dig inte för mycket.
Det finns även risker förknippade med längre räntepapper, då dem går ned i pris om räntan börjar röra sig uppåt, så håll det i åtanke, dvs. välj fonder som investerar i papper med kort löptid.

Men det finns också en anledning till att börsen har gått upp så mycket det senaste året, och det är därför att alla flyr till börsen när räntekontot inte längre ger något.

Detta är också en risk, då det motsatta kan tänkas ske när väl räntan börjar gå upp.

Kort och gott, marknaden står just nu på ruinens brant, och samlar kraft för att ta ett stort steg framåt.
Citera
2015-03-30, 17:45
  #3
Medlem
soosanys avatar
Öppna ett ISK-konto.
Placera 15k i tio olika fonder som du kollar innan noggrant.
Försöka välja så många olika branscher som möjligt för att sprida ut risken.

För mig har det på fem månader ökat runt 10% i snitt.
Citera
2015-03-30, 17:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Lite dummt att spara i aktie fonder på så kort sikt, kolla på företagsobligationsfonder.
Men igen, det är ränta, och räntan är låg, så förvänta dig inte för mycket.
Det finns även risker förknippade med längre räntepapper, då dem går ned i pris om räntan börjar röra sig uppåt, så håll det i åtanke, dvs. välj fonder som investerar i papper med kort löptid.

Men det finns också en anledning till att börsen har gått upp så mycket det senaste året, och det är därför att alla flyr till börsen när räntekontot inte längre ger något.

Detta är också en risk, då det motsatta kan tänkas ske när väl räntan börjar gå upp.

Kort och gott, marknaden står just nu på ruinens brant, och samlar kraft för att ta ett stort steg framåt.


Tack för svar! Sant angående att det kanske blir en krasch nu när kursen står så högt upp iof. Därför jag tänkte lite 50/50 fond/räntepapper. Men du rekommenderar alltså fonder som handlar med obligationer? T.ex: Nordea Obligationinvest?

Jag kan som sagt inte mycket om skillnaden mellan alla begrepp.


Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Öppna ett ISK-konto.
Placera 15k i tio olika fonder som du kollar innan noggrant.
Försöka välja så många olika branscher som möjligt för att sprida ut risken.

För mig har det på fem månader ökat runt 10% i snitt.

Hmm okej. Vad är skillanden att placera i 10 olika fonder, istället för att välja en "global-fond" eller liknande. Dvs en fond som redan investerar i flera olika länder/företag?

Jag vill helst slippa gå in på djupet på 10 olika fonder, men verkar som det är det man måste göra. Men du rekommenderar alltså 100% aktier?
__________________
Senast redigerad av enigmus1 2015-03-30 kl. 17:51.
Citera
2015-03-30, 17:58
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Som nån sa förut i en tråd.

Kom ihåg att även om räntan är låg så är även inflationen det. En del kanske inte tänker på att när dom hade 3% ränta så var det också 2% inflation (som exempel).
Citera
2015-03-30, 18:11
  #6
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigmus1
Tack för svar! Sant angående att det kanske blir en krasch nu när kursen står så högt upp iof. Därför jag tänkte lite 50/50 fond/räntepapper. Men du rekommenderar alltså fonder som handlar med obligationer? T.ex: Nordea Obligationinvest?

Jag kan som sagt inte mycket om skillnaden mellan alla begrepp.

Företagsobligationer, inte obligationer.

Vanliga obligationsfonder lägger det mesta på staten vilket get 0% avkastning.
Dessutom så har dom lång löptid.

Jag tänker typ denhär:
http://www.carnegie.se/fonder/vara-f...orporate-bond/

Egentligen kanske du vill ha ännu kortare löptid.
72,00% med löptid på över 3 år är lite saftigt kanske. Men man kan ju blanda med penningmarknadsfonder. Ger dock väldigt låg avkastning idag.

Kan dock säga att företagsobligationerna inte är lika hårt kopplade mot räntan, då det snarare är företagens intjäningsförmåga som sätter räntan, än styrräntan.

Företag med dålig ekonomi betalar högre ränta, och under de senaste åren så har företagens ekonomi i allmänhet förbättrats, vilket lett till lägre räntor, och ett högre värde på utestående papper. Därav den skarpa uppgången.
__________________
Senast redigerad av bithax 2015-03-30 kl. 18:16.
Citera
2015-03-30, 18:21
  #7
Medlem
Jag valde noggrant ut 6 hedgefonder till min ISK för ett tag sedan så jag kan dela med mig av dom:Jag tror på krasch inom 2 år. Så jag tittade noga på hur fonderna hanterade kraschen 2008 och hur lång tid dom tog på sig att återhämta sig efter den.
Citera
2015-03-30, 18:21
  #8
Medlem
50% bred svensk aktiefond samt 50% räntefond/obligationsfond kan givetvis fungera. Men 2 år är inte speciellt lång tid och något kan inträffa under den tiden som pressar dina aktiefonder med säg 30-40%. Det innebär 20-30k ner i ditt fall. För vissa är det mycket pengar, för andra är det inte det. Och på den korta tidshorisonten är det inte säkert att dina fonder hinner repa sig innan du behöver pengarna.

Hoist har ett sparkonto som ger 2,10% per år om du låser i två år. Helt utan risk för dig. Kan ju vara ett alternativ.
Citera
2015-03-30, 18:27
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Som nån sa förut i en tråd.

Kom ihåg att även om räntan är låg så är även inflationen det. En del kanske inte tänker på att när dom hade 3% ränta så var det också 2% inflation (som exempel).

Så egentligen tjänar man inte mer när styrräntan går upp och det gör ingen skillnad alls menar du eftersom inflationen och styrräntan går hand i hand?
Citera
2015-03-30, 18:49
  #10
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Som nån sa förut i en tråd.

Kom ihåg att även om räntan är låg så är även inflationen det. En del kanske inte tänker på att när dom hade 3% ränta så var det också 2% inflation (som exempel).

Sett till det som är intressant - fastigheter, aktier etc. - har inflationen varit skyhög den senaste tiden.
Citera
2015-03-30, 19:24
  #11
Medlem
Hej!

Klokt val att placera pengarna någon annanstans än på ett bankkonto då räntan är så låg.
Här kommer tre enkla och bra val.

1. Låg risk - Spara i räntefonder
Spiltan Räntefond 1/3
SEB Företagsobligationsfond 1/3
SPP Företagsobligationsfond 1/3

Beräknad avkastning i nuläget cirka 3% per år.

2. Medel risk - En blandning mellan räntepapper, blandfond och hedgefond
Skagen Tellus (finansierar globalt i undervärderade statsobligationer) 1/3
AMF Balansfond eller Swedbank Robur Indexfond mix 1/3
Catella Hedgefond (har klarat tidigare börskrascher bra) 1/3


3. Hög risk - Spara i enbart aktiefonder
Länsförsäkringar Global Index 60%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 10%.


Om du behöver pengarna inom 2 år skulle jag välja alternativ 1 eller 2. Alternativ 3 kan du köra på när det gäller långsiktigt månadssparande (4 år+) om du vill starta ett sådant.

Glöm inte att spara på ett ISK-konto (investeringssparkonto).

Lycka till!


/Josef
__________________
Senast redigerad av JosefB 2015-03-30 kl. 19:35.
Citera
2015-03-30, 19:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Öppna ett ISK-konto.
Placera 15k i tio olika fonder som du kollar innan noggrant.
Försöka välja så många olika branscher som möjligt för att sprida ut risken.

För mig har det på fem månader ökat runt 10% i snitt.

Vilka fonder har du investerat i då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback