Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-04, 16:59
  #1
Medlem
Hej, Vet inte om jag ställer denna fråga i rätt avdelning men jag försöker.

Jag är tillsammans med en finsk flickvän som flyttade ihop med mig för ett halvår sedan här i Sverige.

Hon hade tidigare jobb i Finalnd men var inte med i någon A-kassa och har sedan hon flyttat hit varit arbetslös utan någon egen inkomst.

Har hon rätt till någon form av ersättning/bidrag av något slag?

Hon söker flera jobb varje vecka och är inskriven på AF men det har ännu inte resulterat i någonting.

Vår ekonomi är väldigt dålig då det bara är jag som jobbar så därför undrar jag om någon vet vad man kan göra?
Citera
2005-10-04, 20:03
  #2
Medlem
xceLs avatar
ring dem och fråga?
Citera
2005-10-04, 22:34
  #3
Medlem
Alfakassan borde hon kvalificiera sig för...dock måste hon till Arbetsförmedlingen med första bussen. Snarast möjligt! Tidsramar är viktiga nämligen...

Intyg 301 som du skall läsa på:
______________________________

Att tillgodoräkna sig arbets- och försäkringsperioder
Blir en arbetstagare arbetslös från ett arbete, i Sverige eller i något annat EU/EES-land, utan att uppfylla villkoren för rätt till arbetslöshetsersättning i det land han arbetat i, kan denne tillgodoräkna sig arbets- och försäkringsperioder utförda i andra EU/EES-länder. Även arbets- och försäkringsperioder utförda i Schweiz kan tillgodoräknas.

Utförda arbets- och försäkringsperioder i ett EU/EES-land styrks på intyg E 301. Detta intyg utfärdas av de behöriga arbetsmarknadsmyndigheterna i respektive EU/EES-land. I Sverige utfärdas intygen från den 1 januari 2005 av den arbetslöshetskassa där man senast var medlem eller av Arbetslöshetskassan Alfa. Vid ansökan om arbetslöshetsersättning i Sverige inhämtar arbetslöshetskassan intyget från den utländska arbetsmarknadsmyndigheten. Detta hindrar inte att den sökande själv begär intyget och presenterar det för kassan vid ansökan om ersättning. Har den arbetssökande senast arbetat i Finland eller Danmark, skall dock kassan alltid inhämta intyget. Observera att intyg E 301 enbart behövs när man blivit arbetslös och ansöker om arbetslöshetsersättning. Rätten att tillgodoräkna sig arbets- och försäkringsperioder utförda i andra EU/EES-länder gäller enbart arbetstagare.
/utdrag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback