Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-30, 10:54
  #1
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag har stött på en person som jag är till 95% säker är en jag tidigare stött på under ett annat namn. Jag skulle behöva bekräfta om så är fallet.

Det jag vet är nuvarande namn samt namnet personligen tidigare gick under. Jag misstänker individen ändrat sitt namn för så länge som 10 år sedan.

Hur kan jag gå tillväga för att diskret bekräfta om det är samma individ?
Citera
2015-03-30, 11:45
  #2
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag har stött på en person som jag är till 95% säker är en jag tidigare stött på under ett annat namn. Jag skulle behöva bekräfta om så är fallet.

Det jag vet är nuvarande namn samt namnet personligen tidigare gick under. Jag misstänker individen ändrat sitt namn för så länge som 10 år sedan.

Hur kan jag gå tillväga för att diskret bekräfta om det är samma individ?

Folkbokföringen kan möjligen veta. Huruvida det är en offentlig handling vet jag dock inte.
Citera
2015-03-30, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Folkbokföringen kan möjligen veta. Huruvida det är en offentlig handling vet jag dock inte.

Namnändring kan knappast vara sekretessbelagd!
Citera
2015-03-30, 15:49
  #4
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Namnändring kan knappast vara sekretessbelagd!

Nej inte om det inte skett i samband med skyddad identitet och det tror jag inte det har. Men hur kan man söka på detta?

Min idé hittills har varit att ta det nya namnet och leta upp personen på upplysning.se. Om jag reggar mig kan jag få personnummer inkl de 4 sista siffrorna. Och sen med hjälp av personnummer kolla om jag kan få en träff på det gamla namnet - men det är i detta skede jag inte vet var jag skulle leta. Har man en jävla tur skulle kanske en vanlig googling hjälpa men nog måste det väl finnas bättre sätt?
Citera
2015-03-30, 19:28
  #5
Medlem
trottwells avatar
Ring folkbokföringen, det kan du göra helt anonymt från dolt nummer.
Be att få historiken på hans personnummer, om du inte har hela personnumret då tar folkbokföringen reda på det också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback