Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-04-04, 01:17
  #73
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Spelar det verkligen någon roll om man är rik eller fattig om man som straff får betala böter i dagsinkomst? Du vet att 3000kr i böter för en person kan vara livsavgörande medan samma summa för en annan inte bekommer dem? Är det då ett straff för den rike att få 3000kr i böter?

Som jag skrev i #69 så förstår jag hur du/ni tänker men jag håller inte med. Tycker du att en asocial hemlös lodis ska ha längre straff än en direktör för att den hemlösas liv påverkas mindre av att vara inlåst? Priset på torskrygg kanske ska justeras efter taxeringskalendern när man betalar på ICA också? Det är ju inte rättvist att min ekonomi påverkas mindre av samma inköp än vad en låginkomsttagares gör.. eller?

(Jag är inte dummare än att jag märker att diskussionen börjar spåra ur men jag vill bara att du förstår hur jag tänker och menar.)
Citera
2015-04-04, 01:50
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Som jag skrev i #69 så förstår jag hur du/ni tänker men jag håller inte med. Tycker du att en asocial hemlös lodis ska ha längre straff än en direktör för att den hemlösas liv påverkas mindre av att vara inlåst? Priset på torskrygg kanske ska justeras efter taxeringskalendern när man betalar på ICA också? Det är ju inte rättvist att min ekonomi påverkas mindre av samma inköp än vad en låginkomsttagares gör.. eller?

(Jag är inte dummare än att jag märker att diskussionen börjar spåra ur men jag vill bara att du förstår hur jag tänker och menar.)
Har du inga vettiga argument för dina poänger istället fullständigt absurda liknelser?
Citera
2015-04-04, 10:47
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Som jag skrev i #69 så förstår jag hur du/ni tänker men jag håller inte med. Tycker du att en asocial hemlös lodis ska ha längre straff än en direktör för att den hemlösas liv påverkas mindre av att vara inlåst? Priset på torskrygg kanske ska justeras efter taxeringskalendern när man betalar på ICA också? Det är ju inte rättvist att min ekonomi påverkas mindre av samma inköp än vad en låginkomsttagares gör.. eller?

(Jag är inte dummare än att jag märker att diskussionen börjar spåra ur men jag vill bara att du förstår hur jag tänker och menar.)
Jag förstår att du inte tänker när du inte förstår principen av en dagsbot. Det är felet med ditt argumenterande och även när du får det förklarat så begriper du inte.
Priset på torskrygg är precis som med en ordningsbot. Dvs fast.

Norge har en bra princip.
Om du får fortkörningsböter som svider ordentligt i plånboken så får du själv välja om du vill betala dem eller sitta av böterna där antalet dagar är tänkta att vara jämförbara med att arbeta och betala den summa man har i böter.
Om nu den här snubben fick 40 dagsböter så skulle han i så fall få välja att betala sina böter eller sitta av 40 arbetsdagar samt de arbetsfria dagarna i fängelse. Detta skulle då gälla alla som fått dagsböter. Antalet böter är likvärdigt med samma antal dagar.
Att du även ska sitta under helger beror självklart på att du inte tjänar pengar på helger men att de ändå är en del av arbetsveckan.
__________________
Senast redigerad av Elchockad 2015-04-04 kl. 10:52.
Citera
2015-04-04, 11:09
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Helt riktigt dock brukar det skilja rätt lite i påföljd vid t.ex. grov misshandel om personen är 50 eller 70 men i jämförelse skiljer det rätt mycket i dagsböter om man är uteliggare eller har mångmiljoninkomster/tillgångar.

Jasså? Källa på det? Praxis i form av likartade misshandelsdomar?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback