Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-29, 22:01
  #1
Medlem
Hur pass skadligt är kokain under en lång tids användande? Hur påverkar det personligheten/hjärnan? Att det är en drog som tynger hjärtat vet vi ju.

Vad räknas som väldigt "mycket bruk"? Diffust kanske då varje helg kan räknas som mycket, medan de finns de som kör på varje dag. Båda är såklart mycket.

Tänkte att vi i denna tråd sammanfattar lite om kokainet och dess skadlighet. Gärna om ni har egna erfarenheter från verkliga livet. Vänner som kunnat köra på i 10-20 år och fortfarande är normala? Kompisar som pundat bort alla sina pengar?
Citera
2015-03-29, 22:10
  #2
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derullo87
Hur pass skadligt är kokain under en lång tids användande? Hur påverkar det personligheten/hjärnan? Att det är en drog som tynger hjärtat vet vi ju.

Vad räknas som väldigt "mycket bruk"? Diffust kanske då varje helg kan räknas som mycket, medan de finns de som kör på varje dag. Båda är såklart mycket.

Tänkte att vi i denna tråd sammanfattar lite om kokainet och dess skadlighet. Gärna om ni har egna erfarenheter från verkliga livet. Vänner som kunnat köra på i 10-20 år och fortfarande är normala? Kompisar som pundat bort alla sina pengar?

Kokain är som alla andra droger, ju mer du använder det under en längre tid så påverkas du mer både psykiskt och fysiskt.

Kroppsligt ger drogen ett kraftigt höjt blodtryck, vilket kan orsaka bland annat stroke och hjärtproblem. Efter en viss tid kan det även resultera i andningssvårigheter bl.a.

Kan skada dina könshormoner som kan leda till att du blir steril och tappar sexlusten, finns många fler nackdelar men inget jag orkar kortfatta.

Du börjar hallucinera, precis som sömnparalys kan man säga.
Citera
2015-03-29, 23:20
  #3
Medlem
Var hos en kompis igår som basade.Han blev sjukt paranoid och trodde någon var på hans övervåning i huset. Han hade massa andra konstigheter för sig också.Så visst skadar kokain kroppen
Citera
2015-03-30, 00:13
  #4
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterX2014
Var hos en kompis igår som basade.Han blev sjukt paranoid och trodde någon var på hans övervåning i huset. Han hade massa andra konstigheter för sig också.Så visst skadar kokain kroppen
På vilket sätt skadar det kroppen genom de du beskriver?

För mig låter det mer som psykisk åkomma vilket inte tar skada på din "kropp"
Citera
2015-03-30, 00:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterX2014
Var hos en kompis igår som basade.Han blev sjukt paranoid och trodde någon var på hans övervåning i huset. Han hade massa andra konstigheter för sig också.Så visst skadar kokain kroppen

Det hör verkligen till ovanligheterna att någon blir paranoid av kokain, hade han varit uppe flera dygn eller? En sketen jävla slå-sig-på-pannan-min passar inte in, när drogparanoia slår in kan man bli övertygad över det mesta.
Citera
2015-03-30, 12:49
  #6
Medlem
mrbyrness avatar
Ett konkret exempel på hur kokain kan skada hjärtat är att det ökar hjärtats arbete (dvs högre puls och högre blodtryck) samtidigt som kokain får hjärtats kranskärl att kontraheras, dvs dras ihop. Det här gör att hjärtat inte klarar att försörja sig själv med blod (syre) trots att det har ett ökat syrebehov pga ökad belastning. Mao ökad risk fört hjärtinfarkt spec. om man redan har riskfaktorer.

Edit. Såg att TS främst letar skador på längre sikt. Ovan är ett mer akut problem, men kanske ändå intressant i sammanhanget
__________________
Senast redigerad av mrbyrnes 2015-03-30 kl. 12:52.
Citera
2015-03-31, 02:10
  #7
Medlem
Jag är lite nyfiken på detta med beteende - paranoia verkar vara det vanligaste, jag har märkt det hos vänner. Men annars överlag, en laddskadad person, vad kännetecknar dessa?
Citera
2015-04-01, 02:42
  #8
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derullo87
Jag är lite nyfiken på detta med beteende - paranoia verkar vara det vanligaste, jag har märkt det hos vänner. Men annars överlag, en laddskadad person, vad kännetecknar dessa?

Jag har ingen vän som jag kan relatera till och har inte brukat själv, men såg för ca tio år sedan ett väldigt intressant föredrag på TV om vad kokain gör med hjärnan. Tror det var nån som föreläste för riksdagen.

Har försökt hitta det men misslyckats. Det jag minns är i alla fall att de som brukat mycket (vad det betyder i g eller frekvens vet jag inte) slutar reagera som andra människor på vissa punkter.

T ex så aktiveras inte kokainisternas hjärnor (alls) lika kraftigt på media som för andra upplevdes som sexuellt triggande. Däremot gick de igång ordentligt om de fick se en video om kokain (som var intetsägande för alla andra), och om inte minnet sviker så skedde aktiveringen för dem just i samma delar av hjärnan som hos andra aktiverades när de fick se något sexuellt.

Det fanns andra parametrar som visade hur kokain möblerar om i hjärnan, men just detta etsade sig fast mest.

Om man sen slutar bruka så antar jag att man börjar återgå till det "normala" igen, men huruvida det är möjligt att repa sig till 100% det vet jag inte. De blir kanske mindre sexintresserade för evigt. Man kan möjligtvis prova snorta en lina dextrosol framför dem ifall de är tröga i starten, då kanske det händer något. Har man bara insikt och rätt metod så går väl det mesta att lösa ?
__________________
Senast redigerad av esant 2015-04-01 kl. 02:55.
Citera
2015-04-01, 10:04
  #9
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derullo87
Jag är lite nyfiken på detta med beteende - paranoia verkar vara det vanligaste, jag har märkt det hos vänner. Men annars överlag, en laddskadad person, vad kännetecknar dessa?
Jävligt nervös på alla sätt och vis? kan inte sitta still, händerna darrar osv
Citera
2015-04-01, 10:27
  #10
Medlem
esants avatar
Vill tillägga att det kan finnas anledning till viss skepticism till vad jag berättade om i mitt förra inlägg, särskilt om det var för riksdagen han talade. Narkotikapolitiken ni vet. Det kan va lätt att lura ögat med bilder och färger om man t ex använder log- istället för lin-skalor etc etc.
Citera
2015-04-01, 17:11
  #11
Medlem
MDMAfags avatar
Näsan kommer haverera om du använder det under lång tid. Skiljeväggen i näsan fräts sönder och brosket förstörs så näsan kollapsar inåt.
Citera
2015-04-01, 17:22
  #12
Avstängd
nils.flygels avatar
Beror helt och hållet på personlighetstypen. Var du ängslig för muntliga redovisningar i skolan kanske du bör hålla dig till luktsnus. Har du lite hår på bröstet och åtminstone L i underklädesstorlek så kan du lugnt köra varje helg utan någon risk för kardiovaskulära eller psykiska problem.
Förutsatt att du är i den inre cirkeln och inte någon gatukorsning som får 80% rc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback