Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 18:58
  #1
Medlem
Kodar idag inom .Net stacken, både lite inom webb, wpf samt win8.1/wp8.1. Det som är gött med .Net är att det täcker de flesta senario och med Xamarin kan man dessutom köra samma språk och få native appar till iOS och android.
Är dock i ett vägskäl nu, företaget vill att vi ska dumpa .Net och istället gå mot objective-c (Swift är för modernt för kunderna som vill supporta äldre versioner av iOS). Så antingen blir det att över .Net och bli iOS utvecklare eller så blir det till att byta företag och köra vidare på .Net.
Visst kan det vara kul att lära sig nytt, dock dröjer det länge innan man blir lika grym som man redan är inom .Net (5års erfarenhet). Dessutom låser man sig till att bara köra iOS appar och missar helt webb och de business case som kräver riktiga wpf desktop program.

Vad ska man satsa på?? :/
Citera
2015-03-29, 19:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Kodar idag inom .Net stacken, både lite inom webb, wpf samt win8.1/wp8.1. Det som är gött med .Net är att det täcker de flesta senario och med Xamarin kan man dessutom köra samma språk och få native appar till iOS och android.
Är dock i ett vägskäl nu, företaget vill att vi ska dumpa .Net och istället gå mot objective-c (Swift är för modernt för kunderna som vill supporta äldre versioner av iOS). Så antingen blir det att över .Net och bli iOS utvecklare eller så blir det till att byta företag och köra vidare på .Net.
Visst kan det vara kul att lära sig nytt, dock dröjer det länge innan man blir lika grym som man redan är inom .Net (5års erfarenhet). Dessutom låser man sig till att bara köra iOS appar och missar helt webb och de business case som kräver riktiga wpf desktop program.

Vad ska man satsa på?? :/

Kolla lite här. Vad tycker du själv?
http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems

Jag är inte så värst intresserad av apple eller deras produkter. Tror inte jag har ägt någon apple produkt så för mig är valet ganska självklart.
Citera
2015-04-01, 00:45
  #3
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Vad ska man satsa på?? :/
Fundera på hur du själv vill utvecklas framöver. Man måste ha en egen agenda och inte bara göra det som ligger i ens nuvarande arbetsgivares intresse. Av det du skriver (och det faktum att du skapat tråden) får jag intrycket att du inte är särskilt entusiastisk vad gäller framtiden på detta företag om de väljer den väg de tycks planera att välja.

Med 5 års erfarenhet inom .Net bör det inte vara några större problem att hitta en lämplig tjänst hos någon annan arbetsgivare.
Citera
2015-04-01, 01:40
  #4
Medlem
Om tablets och telefoner kommer fortsätta att öka på bekostnad av desktops, kommer det vara bra att kunna programmera för både iOS och android. Därför tycker inte jag det är fel att försöka lära sig obj-C. Men jag tycker man bör sätta sig in i utveckling av även android-appar (då blir det java), då det är många som har sådana telefoner och tablets. Gör man en app, är det vettigt att göra versioner för åtminstone de två största mobila plattformarna. Även om android-appar är begränsade till den plattformen, är inte java så begränsat, så där får du nyttiga kunskaper som kan användas i andra sammanhang. Fast det förutsätter förstås att företaget inser värdet av en android-version av apparna.
Citera
2015-04-06, 11:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Fundera på hur du själv vill utvecklas framöver. Man måste ha en egen agenda och inte bara göra det som ligger i ens nuvarande arbetsgivares intresse. Av det du skriver (och det faktum att du skapat tråden) får jag intrycket att du inte är särskilt entusiastisk vad gäller framtiden på detta företag om de väljer den väg de tycks planera att välja.

Med 5 års erfarenhet inom .Net bör det inte vara några större problem att hitta en lämplig tjänst hos någon annan arbetsgivare.

Ja lite av problemet är nog att jag inte riktigt vet vad jag vill. Har kört lite på front-end och på back-end, varit på produktbolag och konsultbolag. Gillar de arkitekturella problem som kan uppstå i en krävande back-end men samtidigt kan jag uppskatta att göra saker närmare slutanvändarna i front-end.
Kan uppskatta stabiliteten i ett produktbolag och att man blir kung på sin domän, men samtidigt så är varierande projekt och nya tekniker det som lockar som konsult.
Vet inte om jag vill stanna som utvecklare eftersom det är kul eller försöka avancera till någon middle management
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback