Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-03-30, 23:44
  #37
Medlem
Testosteronnivån påverkas av den sociala omgivningen (t.ex. könsroller, status i samhället osv). En annan anledning kan vara att män spenderar mer tid med att ta hand om småbarn och att kroppen då ställer om hormonproduktionen.

Det skulle kunna förklaras evolutionärt att underlägsna/förtryckta beta-hannar i en flock får minskad testosteronproduktion för att hålla nere konflikter dem emellan.

Eftersom många unga män som tränar på gym egentligen har uselt självförtroende så kommer detta påverka negativt trots träning.

Sen finns såklart uppenbara saker som att folk överlag är fetare och får i sig massa hormonstörande ämnen från plaster, läkemedel osv.
__________________
Senast redigerad av Zamenis 2015-03-30 kl. 23:48.
Citera
2015-03-30, 23:46
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modigamats
Kalla mig gärna fördomsfull, men unga arga invandrarkillar, som Janne Josefsson skulle kallat dem, verkar de lida brist på testosteron?

Lider man brist på testo kan man bli deprimerad, utåtagerande och aggressiv ja.
Citera
2015-03-31, 16:50
  #39
Medlem
Jag är övertygad om att detta är ett större strukturproblem som grundar sig i samhällsklimatet och könsroller. Der är främst feminismens besudling av samhället som bidragit till detta.

Sedan 70-talet när jämstäldhetsvågen började (se pappaledighet) har mannen som biologisk varelse nästan nått total underkastelse per dags dato.

De biologiska olikheterna mellan könen förnekas kom ihopblandade mellan biologi och jämstäldhet.

Det är numera fult att bete sig manligt, kontra kvinnligt (ja det går nämnligen att definera )

Om en enkel gest som att stå upprätt med armarna i vädret (segergest) bidrar till ökad testosteronutsöndring, visserligen temporärt, vad tror ni då en hel samhällsstruktur kan bidra med.

Nyblivna pappor får tex lägre produktion efter ett tag. Der är väl pga att testosteronet inte behövs i nyblivna pappor lika mkt längre.

Det har helt enkelt väldigt mkt med våra roller i samhället att göra, och som svensk man är du fan inte man längre.

Varför har inte andra europeiska länder samma problem?!
Citera
2015-03-31, 23:22
  #40
Medlem
era klena pungkulalöse klendasar!
SABATON HJÄLPER ER TILLBAKA!!!!

THIS IS SPARTA!

jajajjaja!

hahah!

nä men va fan.... gå ut och slå itu ett träd och slå huvudet i väggen!
Citera
2015-04-01, 16:11
  #41
Avstängd
Fugglarns avatar
Jadu ts, det här är ett problem som påverkar hela befolkningen oavsett åt vilket håll det har gått (för mycket/för lite). PCOS och andra hormonrelaterade problem (för tidig pubertet etc) verkar bara bli vanligare men de verkar vara mest kopplade till maten.

Här kanske är anledningen till varför frugan inte vill ligga och är grinig? http://www.lakartidningen.se/Functio...articleId=3351 Måste säga att jag själv tycker mig märka att jag blir både mer pigg/glad och kåt efter att ha följt mina nedanstående tips i inte ens en halv vecka åt gången - kan vara för att jag inbillar mig, kan vara för att det rör sig om såpass små nivåer hos kvinnor. Ordet är fritt, gissa på, jag är lite förtjust i fenomenet internetdiagnoser.

Om vi nu ska vara som hipsterallergiker (som sabbar för oss som är känsliga på riktigt) och skylla allt på en och samma sak.

Annat som påverkar hormonerna är ju kost och livsstil och även hur ofta du äter. Har man problem så kan man ju testa att köra periodisk fasta (förslagsvis 16/8) och styrketräna + promenader och intervallöpning. Skippa all skräpmat också, en riktig man gnäller inte om han inte får frukost och äter den beskaste salladen han kan hitta med massor av fett och en fet köttbit. Som salladsfett rekommenderas 5 shots olivolja i tät följd och ge fan i alla mesiga och smaklösa processade köttprodukter som är mest vatten och mjöl och ingenting någon bör äta om smaksinnet är mer utvecklat än hos ett litet barn (om ens någonsin). Klarar du öl klarar du ruccola, annars är du en mes! Grr *manroar*
Citera
2015-04-01, 19:12
  #42
Medlem
RyanBroslings avatar
Jag producerar sperma som en häst och har väldigt lång penis, men jag är iofs stenrik
Citera
2015-04-01, 19:23
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför skulle folks testo nivå bero på vilka köns-normer dem lever med? Iden är befängd.
Inte alls...
http://ki.se/forskning/epigenetik-en...-arv-och-miljo


/
Citera
2015-04-01, 20:55
  #44
Avstängd
Fugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte alls...
http://ki.se/forskning/epigenetik-en...-arv-och-miljo


/

Det är nog snarare hur man beter sig som spelar in, inte värderingar. Om du uppmuntras att leka lungt och stilla, aldrig kasta kottar/snöbollar, ta en smäll eller slåss med pinnar och springa i skogen så kommer du såklart att bli vekare, det gäller alla barn oavsett hen-nivå. Det blir alltså fel när föräldrar försöker kompensera hemma mot de machonormer som de upplever att barnen utsätts för från samhället, att kompensera brukar inte fungera så bra utan det bästa är att behandla barnet som ett barn, oavsett. Alltså inget "tuffa killen" eller "söta tjejen" för det är inte barnpersonligheter utan även det är någonting som vuxna har lagt på barnen utifrån sina egna förväntningar, precis som en hen.

Edit: förtydligande; det är förmodligen svårare för barn som aldrig får röra på sig ordentligt och vara barn att få en normal hormonproduktion, gäller både de som ska bli kvinnor och de som ska bli män, alltså är värderingar mindre viktiga då de flesta barn inte har några politiska såna utan bara har de mer grundläggande som "dela med sig", "inte stjäla" etc.
__________________
Senast redigerad av Fugglarn 2015-04-01 kl. 20:59.
Citera
2015-04-01, 22:17
  #45
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Hej.
Har läst att det är allt vanligare med hormonrubbningar bland unga, spec testosteronbrist, och det forskas om orsaken.

Något som jag funderat över är om orsaken må vara ämnet PCB som bla funnits i miljonprogramshus(men även i tex fisk från Östersjön), ett ämne som en känd för sina negativa hälsoeffekter,bla negativ påverkan p hormonsystemet.

Jag har själv bott i en sådan hus nästan hela livet, och trots mitt låga ålder så har jag testosteronbrist.

Så ni unga flashbackare som har någon hormonrubbning, har ni bott i miljonprogramshus när ni var små?
Med unga menar jag i detta fall <35år (då testosteron går ner efter 30)
Det är ju absolut möjligt att PCB och dylika miljögifter har en negativ påverkan på ens hormoner. Men man kan inte enkelt dra följande slutsats.

premiss 1: Svante har testosteronbrist
premiss 2: Svante har bott i miljonprogrammethus
slutsats: Miljonprogrammethus leder till testosteronbrist

Man ska komma ihåg att personer som lever i sådana områden ofta tillhör en lägre socioekonomisk status. Personer med lägre socioekonomisk status spenderar inte lika mycket pengar på livsmedel som de med högre dito. Detta kan ha en negativ inverkan på testosteron eftersom det kan leda till mineral- och vitaminbrister o.dyl. Livsmedelskvalitet har överlag en stor inverkan på hälsan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback