Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 15:17
  #1
Medlem
Hej.

Vet inte om detta är rätt forum men jag provar. Jag skulle behöva hjälp att planera min backup och lagring framöver. Har byggt på mig ett rätt stort bibliotek med digitala bilder och filmfiler och det växer hela tiden. För tillfället har jag en gammal pc som har filerna på HD samt en extern HD och även en Synology Nas. Jag hanterar syncning helt manuellt idag via ett syncprogram på windows efter varje tankning av nya bildfiler in till PC:n.

Har nyligen införskaffat mig en ny MacBook och tänkte gå över hel till detta systemet och avveckla PC:n, men hur löser man det ?

Jag tar gärna emot kommenterar och råd och framför allt lyssnar hur ni andra gör.

Tack på förhand.
Citera
2015-03-30, 11:02
  #2
Medlem
yallapenos avatar
Du verkar ha filerna på en extern enhet alltså.
Om du lägger allt på din Synology NAS och sen kör med den inbyggda Time Backup som Synology har. Du kan backa upp från NAS till Extern enhet då.
Sedan mappar du upp din NAS i Finder och alltid jobbar direkt mot den.

Nåt sånt skulle jag prova på iaf!
Citera
2015-03-30, 19:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yallapeno
Du verkar ha filerna på en extern enhet alltså.
Om du lägger allt på din Synology NAS och sen kör med den inbyggda Time Backup som Synology har. Du kan backa upp från NAS till Extern enhet då.
Sedan mappar du upp din NAS i Finder och alltid jobbar direkt mot den.

Nåt sånt skulle jag prova på iaf!

Tack för infon. Vad menas med den inbyggda Time Backup ? Som jag har det nu har jag bara en disk och ingen spegling eller säkerhet i nasen.
Citera
2015-03-30, 22:25
  #4
Medlem
Littons avatar
Din Synology Nas har redan stöd för Time Machine backup.

Antingen jobbar du dirket mot nasen eller så låter du något program på Macen eller i nasen själv synkronisera/säkerhetskopiera dina filer. Apples egna Time Machine är helt ok. Men det finns mängder av andra. Jag gillar Synk (live backup) och Backuplist+ (kraftfullt och gratis).

Men om du jobbar mycket med bilder och kanske till och med är professionell fotograf så kan jag rekommendera att köpa en eller två hårddiskar till varje uppdrag och ansluta dem via dockningsstation för hårddiskar. Och sedan arkiverar du hårddiskarna.

Sedan bör du köra Raid med redundans (i princip alla förutom Raid 0) på nasen, och att nasen säkerhetskopieras till en annan nas eller hårddisk. Detta eftersom att själva nasen kan bli skadad och det är inte alltid så enkelt att återskapa filerna från en raid-volym. Säkerhetskopieringen av nasen sätter du upp med rsync i nasens admin-panel. Därefter bör nas plus extern kopia skyddas av en UPS så att den kan stängas ned säkert vid strömavbrott.

Klart.
Citera
2015-03-31, 06:53
  #5
Medlem
yallapenos avatar
I din synology nas finns möjligheten att installera appar (paket). Det är lätt gjort via webbgränssnittets inbyggda "paketcenter". Sök efter time backup. Det fungerar ungefär som time machine men backar upp data från din nas. Den kan säkerhetskopiera till en extern usb-enhet som du kopplat in i din synology.

Först måste du dock kopiera över all data till din nas.

Sen kan du också göra mer avancerad backup så som Litton beskriver. Allt beror på hur säker du vill att din data ska vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback