Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 15:03
  #1
Medlem
Tja har en netgear router och det är en viss person som jag delar internet från routern med. Mn eftersom denna person vägrar sluta seeda sönder torrents på ett 25 mbit bredband så undrar jag om jag kan ställa in en viss mbit gräns på porten han är inkopplad i? Så han får seeda så mycket han vill utan att det skadar mig.
Citera
2015-03-29, 15:54
  #2
Medlem
Det finns ingen default inställning som grejar det i alla fall.
Tanka netlimiter annars, det är ett bra och enkelt program
Citera
2015-03-29, 16:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcfgh
Det finns ingen default inställning som grejar det i alla fall.
Tanka netlimiter annars, det är ett bra och enkelt program
Netlimiter verkar bara kunna kontrollera min dators internet. Finns det något sätt i router inställningarna där jag kan ställa in hur mycket internet som ska gå till upp och nedladdning?
Citera
2015-03-29, 16:48
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Som tillägg till trådstarten skulle det även vara intressant om desamma är möjligt för specifika IP- eller MAC-adresser på WiFi.
Citera
2015-03-29, 17:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Netlimiter verkar bara kunna kontrollera min dators internet. Finns det något sätt i router inställningarna där jag kan ställa in hur mycket internet som ska gå till upp och nedladdning?

Pro versionen har "remote administration" vilket är det du söker, det kostar 30 dollar men den som söker skall finna! Kika på piratebay eller liknande
Citera
2015-03-29, 19:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Netlimiter verkar bara kunna kontrollera min dators internet. Finns det något sätt i router inställningarna där jag kan ställa in hur mycket internet som ska gå till upp och nedladdning?

Svårt att veta i och med att vi inte vet vad du har för router.
Citera
2015-03-29, 19:45
  #7
Medlem
Noobermans avatar
Omöjligt att säga om det går utifrån "Netgear"...

Det skall gå med en Netgear FVS318N och liknande routrar.
Man kan skapa och "bandwith profiles" och dela upp nätverket i flera virtuella nätverk...
Den är komplicerad och jag fick nära nog huvudvärk av att läsa manualen.
Den varnar däremot för att routerns prestanda kommer att minska när man väljer "enable bandwith profiles"..
Citera
2015-03-29, 20:15
  #8
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Tja har en netgear router och det är en viss person som jag delar internet från routern med. Mn eftersom denna person vägrar sluta seeda sönder torrents på ett 25 mbit bredband så undrar jag om jag kan ställa in en viss mbit gräns på porten han är inkopplad i? Så han får seeda så mycket han vill utan att det skadar mig.
Använd QOS istället och sätt så att torrent-trafik får lägst prioritet.

http://kb.netgear.com/app/answers/de...user-interface
http://www.pcworld.com/article/26899...-networks.html
Citera
2015-03-30, 14:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Använd QOS istället och sätt så att torrent-trafik får lägst prioritet.

http://kb.netgear.com/app/answers/de...user-interface
http://www.pcworld.com/article/26899...-networks.html
Har börjat med qos nu, dock så förstår jag inte hur jag ska göra för att ändra upp och nedladdningsinställningarna. Hittar även en massa saker jag inte ens vet vad det är så som SSH, Telnet, VPN, FTP, SMTP, WWW, DNS, ICMP, eMule / eDonkey, Kazaa, Gnutella. För att kunna ange så kallad application, så måste man ange följande: connection type, starting port och ending port
__________________
Senast redigerad av MT 2015-03-30 kl. 14:18.
Citera
2015-03-30, 18:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Har börjat med qos nu, dock så förstår jag inte hur jag ska göra för att ändra upp och nedladdningsinställningarna. Hittar även en massa saker jag inte ens vet vad det är så som SSH, Telnet, VPN, FTP, SMTP, WWW, DNS, ICMP, eMule / eDonkey, Kazaa, Gnutella. För att kunna ange så kallad application, så måste man ange följande: connection type, starting port och ending port

Om din routers inställningar ser likadan ut som i netgears support, då kan du välja LAN port istället för att prioritera applikationer. Tyvärr så verkar det inte som att det går att begränsa bandbredden för en specifik LAN port.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback